אם נסעתם או הלכתם בחודשים האחרונים בצומת הסמוך לכיכר רבין בתל אביב, יתכן שהבחנתם במצלמה כחולה בעלת עיצוב קצת משונה. מי שעומד מאחורי המצלמה הוא הסטארטאפ הישראלי Eyeway, שפיתח אותה כדי לסייע במניעת תאונות דרכים ולהפוך ערים לחכמות יותר באמצעות ניטור מתמיד של הכבישים. מדובר במצלמת-על, הכוללת עשרות עדשות וחיישנים המאפשרים לה להקליט את כל הרכבים העוברים בצמתים ולוחיות הרישוי שלהם מארבעה כיווני תנועה בו זמנית.
למה דווקא צמתים?
כ-40% ממקרי המוות הקשורים לתאונות דרכים מתרחשים בצמתים, ולכן החליטה EyeWay למקד את המוצר שלה כרגע באלו. הפלטפורמה שלה, הכוללת פתרון תוכנה וחומרה, מאפשרת למנוע תאונות דרכים באופן כזה שהיא צופה מראש עבירות תנועה בטרם התרחשו. בשיחה עם גיקטיים שיתף ניר דהן, מייסד שותף ומנכ״ל החברה, במספר דוגמאות מעניינות לשימושים בפלטפורמה; כך למשל, המערכת יכולה לדעת אם רכב עתיד לעבור באור אדום, ולמנוע מיתר הרמזורים הסמוכים לו להיות ירוקים וכך למנוע תאונה ודאית; המערכת מסוגלת לספור רכבים/הולכי רגל/אופניים חשמליים וכן לפלח את מיקומם על פני נתיב או מדרכה; ביכולתה גם לנטר ולנתב את התנועה לפי עומסי התנועה בכביש בזמן אמת, או לזהות רכב חירום וליצור לו נתיב ייעודי – כך שהרמזור שאליו רכב החירום נוסע ישאר ירוק עד שהוא יעבור את הצומת.
דהן מוסיף ואומר כי הם בנו את המוצר בראייה לעתיד, כך שהפלטפורמה מותאמת גם ל-20-30 שנה הקרובות עד להשתלבות מוחלטת של רכבים אוטונומיים, אז היא תשמש כמעין ״מגדל פיקוח״; ״נכון להיום, טרם ידוע כיצד הרכב האוטונומי ישתלב (חלק אומרים שיהיה נתיב מיוחד, לא 100% אוטונומי וכדו׳..) המוצר שלנו יוכל לסייע לרכב האוטונומי להשתלב בצורה מושלמת ולהזין את כלל הרכבים האוטונומיים בכלל המידע אודות יתר הרכבים הנוסעים בכביש בזמן אמת״, מסביר דהן.
עוד ב-Geektime
חודשיים לפני: הגלקסי S10 נחשף בתמונות ראשונות
8 מתנות מיוחדות לגיימרים מכל הסוגים
נכון לעכשיו החברה פועלת בפיילוט בתל אביב ומנפיקה דו״חות אודות כל הרכבים הנוסעים בצומת בו היא ממוקמת. עם זאת, המערכת טרם מנפיקה דוחות תנועה שכן מטרת הרשויות, לפחות בשלב זה, מתמקדת פחות באכיפה ויותר בבקרה וניהול התנועה. המערכת עתידה להיות מותקנת בעוד צמתים בתל אביב והחברה נמצאת במו”מ מול עוד רשויות בעניין התקנה נוספת של הפלטפורמה.
מאז הקמתה ב-2017 פעלה החברה במתכונת בוטסטראפ (מימון עצמי), אבל החליטה לאחרונה לצאת לסבב גיוס, והתחילו לקבל מימון מרשות החדשנות ומשרד התחבורה. המודל העסקי שלה משתנה לפי לקוח ונקבע בהתאם לשכבות הניתוח שהוא בוחר. בכל מקרה, הם מבטיחים שהמחיר יהיה הרבה יותר אטרקטיבי ומדויק מהפתרונות הקיימים בשוק. אם כבר הזכרנו פתרונות קיימים בשוק, דהן מסביר שמאחר שהמוצר שלהם מיוצר באופן עצמאי ובהרכבה מודולרית, גם אם לקוח יבקש רק את חלק מן הפתרונות ולא את כולם, הוא יוכל לקבל גרסה מותאמת ומוקטנת בהתאם לצרכיו.
כמו כן, ״בגלל שכל העיבוד מתרחש בתוך ההתקן ובעל מעל 100 ליבות, תמיד ניתן להוסיף עוד שכבות ניתוח בהתאם לדרישות הלקוח. […] אין תלות בכל גורם ג’, לרבות שרתים מרוחקים או רשת, ההתקן מאובטח בצורה החזקה ביותר שכן כל עיבוד התמונה מתבצע בתוכו.
דהן הקים את החברה ביחד עם איתי ויינר (COO) וליאון בורגר (CTO), וכיום מועסקים במשרדיה שבתל אביב כ-25 עובדים.