יש משהו מאוד בולט שחסר ב-Black Ops 4, המשחק החדש בסדרת Call of Duty. זהו המשחק הראשון בהסטוריה של הסדרה המצליחה הזאת שמגיע ללא קמפיין לשחקן יחיד, ומיועד אך ורק למשחק עם שחקנים אחרים ברשת.
בעוד הקמפיינים של Call of Duty אף פעם לא היתה נקודת המשיכה שלהם, הם כן סיפקו, שנה אחרי שנה, כמה שעות של הנאה, בדרך כלל עם גרפיקה נהדרת, סיפור חביב ואקשן נהדר. בכל זאת, מדובר באחת מסדרות המשחקים המצליחות בעולם, עם תקציב עתק - לא פלא שהמשחקים תמיד היו חוד החנית של מה שתעשיית משחקי האקשן ידעה לספק.
השנה, כאמור, החליטו יוצרי המשחק לוותר על המצב לשחקן יחיד. השמועות מספרות שהוא היה כמעט מוכן, אך נגנז בחודשי הפיתוח האחרונים בגלל שלא עמד בסטנדרטים של היוצרים. והאמת? הוא לא חסר בכלל. להיפך. בהיעדרו, הפך Black Ops 4 ל-Call of Duty הכי מוצלח מזה שנים.
משעמם באימונים, קל בקרב
במקום הקמפיין המסורתי, יוצרי Call of Duty הכינו סדרה של שלבי אימון, שמאפשרים לשחקנים להתרגל לכל אחת מהדמויות החדשות. כמו במשחק הקודם בתת-הסדרה Black Ops, גם כאן השחקן צריך לבחור מראש באיזו דמות הוא מעוניין לשחק, כאשר לכל דמות יש שילוב של ארסנל כלי נשק ויכולות מיוחדות הייחודיות רק לה. זה עדיין לא Overwatch, אבל הדמויות מרגישות שונות זו מזו ותמיד כיף להתמחות בדמויות חדשות.
שלבי האימון ממוקמים במפות המולטיפלייר הרגילות, וכוללים קריינות וקטעי וידאו שמנסים להכניס מסגרת נראטיבית למשחק הזה. זה לא עובד. למעשה, הם די משעממים כשלעצמם, ודילגתי עליהם כמה שיותר מהר במטרה להכנס למשחק עצמו. הפעמים היחידות שחזרתי אליהם זה כשרציתי לחזור ולשחק בדמות שלא שיחקתי בה כמה ימים, כדי להזכר ביתרונות שלה, וגם אז דילגתי על הסרטונים והשתקתי את פס הקול.
אז קמפיין לשחק יחיד אין כאן - מה בכל זאת יש? שלושה מצבי מולטיפלייר, שניים מהם מוכרים ואחד חדש לגמרי.
הראשון הוא המצב ה"רגיל", קרבות מולטיפלייר קצרים ומהירים יחסית, עם שלל מצבי משחק, כמיטב המסורת של Call of Duty. וכמיטב המסורת, הם עשויים כהלכה: המפות, ללא יוצא מהכלל, מעוצבות נהדר וגורמות לקרבות להיות מהירים וקצביים. הדמויות הייחודיות משלימות זה את זה, ובמצבי משחק קבוצתיים תזכה בדרך כלל הקבוצה שתדע להשתמש בעירוב מושכל של דמויות התקפה ודמויות תמיכה.
החידוש העיקרי על פני המשחקים הקודמים הוא מכאניקת הריפוי, שהשתנתה מקצה לקצה. עד השנה, ריפוי ב-Call of Duty היה קורה באופן אוטומטי ברגע שהצלחתם לברוח מספיק רחוק מהקרב ולנוח כמה רגעים. זה כבר לא המצב. כדי לרפא את עצמכם במשחק החדש תצטרכו להצטייד מראש בערכות ריפוי, למצוא איזור שקט ולבזבז כמה שניות כדי להשתמש בהן.
זה שינוי שנשמע קטן, אך משנה את הטקטיקה הנדרשת כדי לשרוד והופך את המשחק לרענן. מהר מאוד גיליתי שהטקטיקות שעבדו לי במשחקים הקודמים צריכות לעבור שינוי במשחק החדש, והלמידה מחדש היתה מאתגרת וכיפית.
מצב המשחק השני הוא מצב הזומבים, שהפך גם הוא לחלק מהמותג בשנים האחרונות: במצב הזה תצטרכו לחבור לקבוצה של שחקנים אחרים, ולהביס גלים של זומבים בזה אחר זה. ככל שתהרגו יותר זומבים כך תרוויחו יותר כסף שיאפשר לכם, בין הגלים, לקנות חיזוקים ומלכודות לקראת הגל הבא.
אף פעם לא הייתי מעריץ של המצב הזה, וב-Black Ops 4 על אחת כמה וכמה. המצב הזה מרגיש הכי פחות מושקע מבין שאר המצבים. הקצב שלו לא אחיד, רמת הקושי שלו נראית ראנדומלית וכשנסיתי לשחק בו נתקלתי בלא מעט באגים שדי הרסו את החוויה. חבל.
ה-Fortnite החדש?
המצב השלישי הוא גם המעניין מכולם: מצב בטאל רויאל בשם Blackout, שמנסה להפוך את Call of Duty ל-Fortnite או PUBG. וזה עובד.
את מירב השעות שלי במשחק הזה העברתי ב-Blackout. האיזון של המצב הזה נהדר, ומשלב בין הקצב המהיר של Call of Duty ובין המפות הגדולות והמחשבה הטקטית של משחקי הבאטל רויאל האחרים. הקרבות מעוצבים כך שכל השחקנים ישיגו כלי נשק שווים די מהר, ולא יצטרכו לבזבז דקות ארוכות בחיפושים אחרי אקדח פשוט. נדיבות בערכות ריפוי הופכת את המצב הזה ללא מתסכל, ותאפשר לשחקנים לצאת גם ממצבים שנראים אבודים.
והכי מפתיע? גם ב-Blackout יש זומבים. הפעם הזומבים יהיו כלואים בתוך מתחמים מסויימים ברחבי המפה. אם תבחרו לפרוץ למתחמים האלה תסתכנו בפסילה (או על ידי הזומבים או על ידי שחקנים אנושיים, שיכולים לארוב לכם ביציאה מהמתחם), אבל אם תשרדו תזכו בכלי נשק עוצמתיים במיוחד, שיתנו לכם יתרון משמעותי בקרב. זה טאץ' נהדר שמכניס עוד מתח ואפשרויות למשחק.
ולמרות זאת, אין לחבר'ה של Fortnite מה לדאוג. Black Ops 4 הרבה יותר הארדקור ממנו, לא כולל בכלל את אלמנט הקראפטינג שהוא חלק בלתי נפרד מפורטנייט, ומיועד בסופו של דבר לסוג אחר של גיימרים (שלא לדבר על תג המחיר שלו: 60 דולר ל-Call of Duty בהשוואה ל-Fortnite החינמי).
מי כן צריך להתחיל לדאוג? המשחק PUBG. זה שהתחיל את כל שיגעון הבאטל רויאל. Black Ops 4 הופך אותו לכמעט לא רלוונטי, בזכות חווית משחק הרבה יותר יציבה, עם גרפיקה מצויינת, שנוצרה על ידי מעצבי משחקים מנוסים ומוכשרים. קצת חבל להיווכח ש-PUBG, ההבטחה הגדולה של 2017, לא הצליח לשרוד בשוק המשחקים העמוס והגדוש - אבל כזה הוא העולם.