אלימות, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז וניוון הגוף - הן רק חלק מהתוויות שעולות בדרך כלל בראשנו כשאנו חושבים על השפעת משחקי המחשב על ילדים. אולם, מחקר חדש משנה את כללי המשחק וטוען בדיוק את ההיפך. על פי המחקר של המרכז לטכנולוגיות חינוכיות (מט"ח) עולה, כי משחקי המחשב מועילים לילדים ואינם מעודדים אלימות.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
המחקר נערך בקרב כאלף ילדים ובני נוער ובסופו הגיעו החוקרים, בראשות ד"ר סיסילה ויצמן, למסקנה שהמשחקים מסייעים לתהליכי למידה ומשפרים יכולות קוגנטיביות וחברתיות. "הילדים לומדים הרבה מאוד תוכן", מסביר אבי ורשבסקי, מנכ"ל חברת MindCet. "זה יכול להיות באנגלית, במתמטיקה או אפילו בהיסטוריה".
"משחק זה גם מקום שבו אתה יכול להיכשל", הוסיף ורשבסקי. "בדרך כלל בבית הספר מכוונים אותנו לתפיסה ההפוכה, לפיה אסור לנו להיכשל ואנחנו צריכים לקבל ציונים גבוהים. בעולם המשחקים יש פסיכולוגיה שמעודדת אותנו לסביבה של כישלון וניסיון חוזר שהיא הרבה יותר בריאה לנו כלומדים ומדמה יותר את העולם האמיתי".
המשחקים לא מעלים את רמת התוקפנות
לדברי החוקרים, הטענות לפיהן משחקי המחשב גורמים לעלייה בהתנהגות אלימה אינן נכונות. "גילינו שמשחקים אלימים לא מעלים את התוקפנות לאחר המשחק", הסבירה תמי דובי, שחקרה את השפעתם של משחקים דיגיטליים על רמת התוקפנות בילדים. "לעומת זאת, מה שכן גילינו זה שאם ילדים משחקים במשחקים תחרותיים לא אלימים דווקא אז רמת התוקפנות עולה".
את ההורים לעומת זאת, המחקר החדש לא מרגיע, ומעלה חשש שמא הילדים יספגו מנות יתר של משחקי מחשב. "אני מרגישה שברירת המחדל שלהם היא לשחק", סיפרה מרים דרמוני שביט, אמא לארבעה ילדים. "כדי לגרו להם לחדול מזה צריך ליצור עבורם אירועים אלטרנטיבים מאוד מעניינים. אני מרגישה שמדובר במאבק".
אמנם במט"ח לא ממליצים לשחק במשחקים אלימים אך קוראים למשרד החינוך לשלב משחקי מחשב בתכניות הלימודיות. בארצות הברית כבר החלו להפעיל תכניות כאלה, אבל בארץ כנראה ימשיכו לחיות בעולם הווירטואלי בטלפונים החכמים ובטאבלטים - לפחות בזמן הקרוב.