החודש לפני 25 שנים (ליתר דיוק ב-3 בדצמבר 1994) הגיעה קונסולת הפלייסטיישן הראשונה של סוני למדפי החנויות ביפן. בעוד שהיום השם סוני משויך באופן טבעי לתעשיית הגיימינג, זה בהחלט לא היה המצב אז - סוני לא הייתה חברת משחקים, וקשה היה להאמין שיש לה סיכוי מול נינטנדו, ענקית התחום דאז. למעשה, שתי החברות בכלל לא היו אמורות להתחרות זו בזו.
ההיסטוריה המדהימה של הפלייסטיישן מתחילה בכלל בתוסף שאותו הייתה אמורה לייצר סוני עבור נינטנדו, כונן CD-ROM שיתחבר לקונסולת הסופר-נינטנדו המצליחה. ברגע האחרון ממש החליטה נינטנדו לשבור את החבילה, וכך למעשה בראה במו-ידיה את המותג שיגזול ממנה את השליטה בתעשיית המשחקים. את ההמשך כולם כבר מכירים: סוני יצאה לדרך עצמאית, וארבעת הקונסולות הביתיות שלה שהגיעו לשוק עד היום נמכרו במאות מיליוני יחידות. מותג הפלייסטיישן הוא ככל הנראה המצליח והחשוב ביותר בתולדות תעשיית הגיימינג.
אז עכשיו, עם 25 השנים הראשונות מאחורינו, הגיע הזמן לסיכומים ועם כל הכבוד לקונסולות עצמן, ברור שהמשחקים הם בעצם לב העניין. לכבוד חגיגות חצי היובל לפלייסטיישן, בחרנו את 15 המשחקים הטובים ביותר שיצאו עד היום לקונסולות של סוני לטעמנו. לא רק שהם היו מדהימים לזמנם, הם גם הזדקנו היטב וחלקם זמינים גם היום בגרסאות HD שלגמרי שווה לקנות ולשחק.
Tekken 3 (יצא לפלייסטיישן 1 ב-1998)
Tekken 3, כפי שהשם מרמז, לא היה המשחק הראשון בסדרה, וגם שני קודמיו הגיעו לפלייסטיישן והיו די מוצלחים בסך הכל. אבל משחק המכות השלישי במותג הזה של נאמקו הוא לטעמנו זה ששבר את כל השיאים, עם מערכת לחימה תלת-מימדית פנטסטית ומבחר ענק של דמויות בלתי נשכחות. עבור רבים - במיוחד בישראל - Tekken 3 הוא הסיבה העיקרית שקונסולת הפלייסטיישן בכלל נכנסה הביתה.
Uncharted 2 (יצא לפלייסטיישן 3 ב-2009)
גם כאן בחרנו לא את המשחק הראשון בסדרה, שאומנם הציג לראשונה את הדמויות האהובות אבל עדיין סבל ממחלות ילדות שונות, אלא את ההמשך הפנומינלי שיכל להתחרות בכל סרט קולנוע ברמת האקשן, הבימוי, העלילה והכיף. היוצרים שלו בחברת Naughty Dog שודרגו מייד לרמת רבי-אומן, ועוד ישובו ויצדיקו את התואר הזה במשחק נוסף בהמשך הרשימה.
Tomb Raider 2 (יצא לפלייסטיישן 1 ב-1997)
ההרפתקה השנייה של לארה קרופט היא המשחק התלת-מימדי הראשון בו שיחקנו שבאמת הצליח להצדיק את המאמץ. סוף-סוף נעשה ברור לכולם מדוע החליטו בסוני שלא להתמקד במשחקי הדו-מימד "של פעם", ואילו לארה קרופט זינקה למעמד חסר תקדים עבור דמות ווירטואלית.
Final Fantasy 7 (יצא לפלייסטיישן 1 ב-1997)
היום אנחנו כבר די רגילים לכך שמשחק וידאו הוא הפקה גרנדיוזית המשלבת בין גרפיקה מדהימה, קטעי מעבר קולנועיים וכתיבה משובחת. Final Fantasy 7 הוא מבחינות רבות הרגע שבו זה התחיל: משחק תפקידים יפני בהפקה שלא נופלת בכלום מהוליווד. בשנה הבאה צפוי לצאת חידוש מושקע במיוחד שלו לפלייסטיישן 4.
Batman Arkham City (יצא ב-2011 לפלייסטיישן 3)
הכלל אומר שמשחקים המבוססים על מותגי סרטים או קומיקס מצליחים הם בדרך כלל בזבוז זמן, וזה היה לגמרי נכון גם עבור משחקי באטמן - עד סדרת "Arkham" שהצליחה לשלב באופן מופתי בין עלילה מצוינת, אקשן מהנה ועולם פתוח ודינאמי. Arkham City היה ונותר לטעמנו המוצלח מכולם.
Burnout 3 (יצא לפלייסטיישן 2 ב-2004)
משחקי מירוצים - מה עושים בהם בעצם? מסיימים ראשונים במסלול? עבור הרבה שחקנים זה לא נשמע כל כך מלהיב, ואז הגיעה סדרת Burnout ולימדה אותנו שבעולם הווירטואלי, באמת מותר לעשות הכל - ואין שום בעיה לשלב את זה באופן הגיוני במשחק. יכולנו לבחור בכל אחד מהמשחקים הללו, אבל Burnout 3 הוא לטעמנו המהפכני והמוצלח ביותר.
God of War 2 (יצא לפלייסטיישן 2 ב-2007)
God of War 2 הוא משחק פלייסטיישן 2 שנראה טוב יותר ממשחקים שיצאו שנים אחר כך לפלייסטיישן 3. מעבר לפלא הטכנולוגי הזה, באמת אחד מיוצאי הדופן בכל ההיסטוריה של הגיימינג, הוא מציע אקשן אדיר ובוסים בלתי נשכחים, גם אם העלילה לא ממריאה מעבר לפיצוץ טסטוסטרון ילדותי - את זה הסדרה הזו עוד תפתור אחר כך.
ICO (יצא ב-2001 לפלייסטיישן 2)
האם משחקי וידאו הם אומנות? הויכוח המטופש הזה הסתיים מבחינתנו סופית ב-2001 עם צאתו של ICO, משחק שהוא בעצם חוויה רוחנית, ולא מהסס לאתגר את השחקן בדברים שהם לאו דווקא "מהנים" במובן הפשוט של המילה. אותו הצוות יביא לנו בהמשך גם את Shadow of the Colossus ו-The Last Guardian המשובחים, אבל ICO נותר מבחינתנו פורץ הדרך.
Assassin’s Creed 2 (יצא לפלייסטיישן 3 ב-2009)
סדרת Assassin's Creed מציעה לאורך כל אחד ממשחקיה שילוב בין רקע היסטורי מעניין ואמין, דמויות תקופתיות ומשימות מוצלחות. אולם מבחינתנו המשחק השני בסדרה היה ונותר המוצלח מכולם, אולי מפני שהתקופה שנבחרה עבורו - הרנסנס באיטליה - היא רקע מושלם לערים יפיפיות ודמויות מרתקות.
Grand Theft Auto: San Andreas (יצא ב-2004 לפלייסטיישן 3)
סדרת GTA עברה לתלת-מימד כבר בפלייסטיישן 2, אבל סן אנדראס הוא מבחינתנו הרגע שבו הכל השתלב: עיר חיה ונושמת, ועלילה שהיא סאטירה בועטת, נשכנית וכואבת על החיים בארה"ב של תחילת המאה ה-21 (וכמובן גם במדינות קטנות יותר שמנסות להידמות אליה). זה לא רגע השיא של הסדרה - עוד נגיע אליו - ועדיין כמעט 15 שנים אחר כך מדובר במשחק חובה.
God of War (יצא ב-2018 לפלייסטיישן 4)
אם God of War 2 היה פיצוץ אדרנלין היסטרי, ההמשך מ-2018 (שמשום מה דווקא זונח את המספור…) הוא משחק הרבה יותר בוגר בכל המובנים. האקשן שלו מסובך, מאתגר ודינאמי יותר, בעוד שהעלילה היא אפוס במימדים בלתי נתפסים כמעט על הורות והתבגרות. בסוני הימרו על משחק אקשן שגם מכריח את השחקן לחשוב, והצליחו בגדול.
Persona 5 (יצא לפלייסטיישן 4 ב-2016)
סדרת משחקי התפקידים היפנית "פרסונה" שמרה על מעמדה הנישתי לאורך השנים, עד המשחק החמישי בסדרה שהפך ללהיט ענק ולא קשה להבין למה: אף פעם עוד לא ראינו כל כך הרבה סטייל במשחק אחד, שנראה פשוט מדהים. מעבר לעיצוב המהפנט יש כאן גם עלילה מדהימה, דמויות אדירות, ומשחקיות מזמינה גם לשחקנים שבדרך כלל לא יכולים לסבול את ז'אנר ה-JRPG.
Metal Gear Solid (יצא לפלייסטיישן 1 ב-1998)
מטאל גיר סוליד הוא סרט קולנוע משובח - שמשולבים בו גם קטעי אקשן מעולים. ליתר דיוק, מדובר במשחק "התגנבות", שמעודד את השחקן דווקא להימנע ממגע ישיר עם האויב, וניתן בהחלט לסיים אותו בלי לירות אפילו ירייה אחת. עוד מאפיין ייחודי מאוד הוא שבירה מוחלטת של הקיר הרביעי: המשחק הזה יודע שאתם משחקים בו, ולא מתבייש לנצל את זה.
GTA 5 (יצא לפלייסטיישן 3 ב-2013)
אם סן אנדראס היה סרט אקשן מוצלח, כיפי ומשעשע, ב-Grand Theft Auto V כבר הגענו לטרנטינו (ואם תשאלו אותנו - גם עקפנו אותו ואת שאר הוליווד הרחק מאחור). זהו אפוס פשע מרתק, סאטירה אינטליגנטית ומדהימה שמצליחה לשלב גם משחק מוצלח ומהנה מאוד, וכמובן עיר וירטואלית משכנעת לחלוטין.
The Last of Us (יצא לפלייסטיישן 3 ב-2013)
ז'אנר האימה והזומבים הפך מוצף להפליא בעשור האחרון, ובכל זאת מצליח The Last of Us, שמגיע אלינו מאותם היוצרים של Uncharted, לקבע את מעמדו כיצירת מופת. זוהי דרמה מרגשת ומצמררת, משולבת במשחק פעולה משובח. לטעמנו, מדובר בפסגה המדהימה ביותר שאליה הגיע תעשיית הגיימינג, לפחות עד משחק ההמשך שצפוי לצאת לפלייסטיישן 4 בשנה הבאה.
בונוס: Red Dead Redemption (יצא לפלייסטיישן 3 ב-2010)
Red Dead Redemption לא יתאים לכולם - מדובר ככלות הכל במשחק שבו מבלים שעות ברכיבה על סוסים באמצע השממה - אך לחובבי מערבונים מדובר ביצירה מדהימה ובלתי נשכחת. היוצרים של GTA החליטו לצאת מהעיר הסואנת לטובת סיפור שלא היה מבייש אף מערבון קלאסי, מלא בדמויות מסעירות ואווירה מדהימה. שווה לנסות גם את משחק ההמשך, שאומנם לא משתווה למקור, אך גם לא מאוד רחוק משם.