זרוברט דאוני ג'וניור יש את אחת הקריירות המרתקות והסוערות בהוליווד: ממועמדות לאוסקר על גילום דמותו של צ'ארלי צ'אפלין, הוא התגלגל בין בתי כלא, מרכזי גמילה וסדרות טלוויזיה, רק כדי להמציא את עצמו מחדש כאיירון מן וכשחקן הקולנוע המכניס ביותר בעולם. כעת, נראה שהוא מצא לעצמו אתגר חדש.
בכנס של חברת אמזון בלאס וגאס הכריז השחקן על הקמת "קואליציית טביעת הרגל" (Footprint Coalition) שעתידה לנצל טכנולוגיות פורצות דרך כדי לנקות את הסביבה. האתר של המיזם מאפשר לעת עתה רק הרשמה לידיעון מקוון (ניוזלטר) ובמצגת שלו בכנס תיאר דאוני את המהלך בקווים כלליים בלבד, אך נראה שמדובר ברעיון מסקרן ומעורר השראה.
ההשראה: היזמות של איירון מן הבדיוני
הכנס הוקדש לנושאים של למידת מכונה, רובוטיקה ואינטליגנציה מלאכותית והיישומיים שלהם. לצד דוברים אחרים שנדרשו לטכנולוגיות אלו כדי לבנות בתים חכמים, לשפר מכוניות ללא-נהג או לפתח את הגרסה הבאה של אלקסה, הפתיע השחקן בהכרזתו על ניצולן לטובת האתגר הגדול של האנושות כיום.
למרות שאיירון מן תלה את החליפה בסוף הסרט האחרון של סדרת הנוקמים, טוני סטארק – ממציא גאון שהופך מיצרן נשק יהיר למגן האנושות באמצעות טכנולוגיות מתקדמות – הוא מקור השראה עבור השחקן שגילם אותו במשך 11 שנים. דאוני סיפר על מפגש עם קבוצה של מומחים שבסיומו החליט להשקיע מהונו הפרטי "בשילוב של רובוטיקה וננוטכנולוגיה שיאפשר לנקות בצורה משמעותית, אם לא מלאה, את כדור הארץ בתוך עשור".
המיזם יתחיל לפעול בעוד פחות משנה, ועשר השנים עד 2030 יוקדשו למימוש הרעיון – שיכול אולי להפוך לכישלון מפואר בגלל קשיים טכנולוגיים, בירוקרטיים ואחרים – אך דאוני מקווה שהוא יוכל לצאת לפנסיה עם הישג משמעותי עבור הדורות הבאים.
הטכנולוגיה באמת תציל את העולם?
ההישענות על טכנולוגיה כגלגל ההצלה של המשבר הסביבתי היא נושא מעורר מחלוקת. רבים סבורים כי ההתקדמות הטכנולוגית היא המפתח לתיקון הסביבה, החל במציאת פתרונות להפחתת פחמן באטמוספירה וכלה בניקוי הפלסטיק באוקיאנוסים. אך מולם טוענים אחרים כי לטכנולוגיה עצמה – החל במהפכה התעשייתית ועד לעידן הדיגיטלי הנוכחי – יש חלק משמעותי ביצירת המשבר הסביבתי ולכן הישענות עליה בלבד כפתרון הוא בגדר סתירה פנימית. על פי גישה זו, ללא שינוי דחוף בהתנהלות של בני אדם, עסקים וחברות, ארגונים בינלאומיים וממשלות הפתרון לא יימצא.
בנוסף, לטכנולוגיה דרוש זמן כדי להתממש: אם לרוברט דאוני ג'וניור, ייקח עשור כדי להוציא לפועל את המיזם שלו הרי יש החוזים כי זהו בערך פרק הזמן שנותר לנו כדי לשנות את מסלול ההתנגשות עם תוצאות משבר האקלים. גם אם זו תחזית פסימית, הרי שללא שינוי ההתנהלות המשבר רק יחריף ואולי לא יהיה די באותן טכנולוגיות שנראות כבעלות פוטנציאל השפעה כיום.
למעשה, חברות הטכנולוגיה כמו אמזון עצמה הופכות להיות רכיב קריטי בהחרפת הבעיה. לאחרונה חתמו אלפי עובדים של אמזון, כולל בכירים, על פנייה גלויה למנכ"ל-המייסד ולמועצת המנהלים של החברה בדרישה לאמץ תכנית פנימית להתמודדות עם שינוי האקלים וביקרו את המהלכים הנוכחיים של החברה כבלתי מספיקים. מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, הוא כיום האיש העשיר בעולם ולצדו נמצאים בראש רשימת עשירי תבל בעיקר ראשי חברות הענק של טכנולוגיית המידע. לאלו יש אפשרות לבצע את שני המהלכים: לשנות את ההתנהלות הסביבתית של חברותיהם ולהשקיע בפתרונות טכנולוגיים, כולל פתרונות שנראים כלקוחים מאחד הסרט של דאוני ג'וניור.