שירות שיתוף הנסיעות אובר החל אתמול (ד') לאפשר ללקוחות בעיר פיטסבורג בארה"ב להזמין נסיעות בכלי רכב אוטונומיים שאינם זקוקים לנהג - שירות שאף יצרנית מכוניות או חברת טכנולוגיה מערבית טרם הציעה עד כה.
הזמנת נסיעה מתבצעת כרגיל דרך האפליקציה של אובר, אולם השירות זמין בינתיים רק ללקוחות "הנאמנים ביותר" בפיטסבורג, מסרה החברה, מבלי להבהיר אילו לקוחות מוגדרים כנאמנים. אובר ציינה רק כי ההגדרה תלויה במספר הנסיעות המוזמנות ובאזורי העיר שבהם השירות זמין לעת עתה.
בשלב זה מדובר בצי מכוניות מצומצם ביותר, שכולל רק ארבעה רכבי פורד פיוז'ן אוטונומיים, ומושב הנהג עדיין מאויש על ידי נהגים "מפקחים" לצרכי גיבוי, "מכיוון שנדרשת התערבות אנושית במקרים רבים, ובכלל זה מזג אוויר סוער", נכתב בפוסט שפורסם בבלוג של אובר.
"אנחנו עוברים לשלב המסחרי", אמר המנכ"ל ומייסד שותף של אובר, טרוויס קלניק, בראיון לבלומברג ביזנסוויק בחודש שעבר, בו הודיע על השקתו הצפויה של השירות. "זה לא יכול להישאר רק בגדר מדע".
אובר רכשה לאחרונה את חברת הסטארט-אפ אוטו (Otto) של ליאור רון, בכיר ישראלי לשעבר בגוגל, ואנתוני לבנדובסקי, אשר מפתחת טכנולוגיה להפיכת משאיות לאוטונומיות. אובר גם הקימה לפני שנה וחצי מרכז מחקר למכוניות אוטונומיות בפיטסבורג.
השקת השירות החדש של אובר באה שלושה שבועות לאחר שסטארט-אפ המכוניות האוטונומיות נוטונומי (nuTonomy) השיק בסינגפור את שירות המוניות האוטונומיות הראשון בעולם, אם כי גם שם - כמו אצל אובר - המוניות החשמליות מדגמי רנו זואי ומיצובישי i-MiEV מאוישות בנהגי גיבוי.
בכדי שטכנולוגיית המכוניות האוטונומיות תיכנס לשימוש המוני עדיין יש צורך בשיפורי תוכנה, מתן מענה לחששות בטיחות שהעלו רגולטורים בארה"ב, וחוסר ודאות לגבי מידת נכונות הציבור לתת אמון בנהגים רובוטים. אך המרוץ כבר החל, וחברות טכנולוגיה ורכב גדולות עשויות התחיל למכור מכוניות אוטונומיות בתוך שלוש עד חמש שנים.
לא רק שאובר אינה לבד במרוץ, היא אפילו לא המובילה. המתחרה העיקרית שלה בארה"ב, Lyft, זכתה להשקעה של 500 מיליון דולר מענקית הרכב ג'נרל מוטורס מוקדם יותר השנה. שתי החברות הללו מתכננות להתחיל לשלב מכוניות אוטונומיות בצי הרכב של ליפט בשנה הבאה.
בה בעת, יצרניות המכוניות פורד הודיעה בחודש שעבר כי בכוונתה להעלות לכביש כלי רכב אוטונומי עד שנת 2021. המכונית לא תהיה מצוידת בהגה או דוושות ותשווק רק לשירותי נסיעות מסחריים, ולא ישירות לצרכנים.
יצרנית המכוניות החשמליות טסלה מאפשרת לנהגים ברכביה להיות במצב של נהיגה אוטומטית, אך לא מדובר במכונית אוטונומית לחלוטין.
אלפבית, החברה האם של גוגל שנחשבת למובילת מרוץ המכוניות האוטונומיות, מפתחת מכוניות חכמות שאינן מאפשרות לנוסעים שליטה כלשהי בנהיגה מלבד כפתור עצור למקרי חירום. גוגל החלה בניסויים של צי רכביה האוטונומיים בכבישים ציבוריים כבר ב-2009. החברה עשויה להתחיל בנסיעות ניסוי בכבישים של מכוניות ללא הגה או דוושות בשנה עד שנתיים הקרובות.
"ברגע שהתברר כי ידידנו ממאונטיין-וויו (העיר שבה ממוקם מטה גוגל) הולכים להיכנס לתחום שיתוף הנסיעות, היינו חייבים לוודא שקיימת מכונית אוטונומית חלופית", אמר קלניק בראיון לבלומברג ביזנסוויק בחודש שעבר. "אם לא תהיה חלופה, לא יהיו לנו שום עסקים". פיתוח מכונית אוטונומית "הוא שאלה של חיים ומוות עבורנו", הוסיף.
לדבריו, בניגוד לגוגל וטסלה, אובר אינה מתכננת ייצור המוני של מכוניות אוטונומיות. במקום זאת, מתכוונת החברה לחתום על הסכמי שיתוף פעולה עם יצרניות מכוניות, הראשונה בהן היא וולוו, ולהתמקד בפיתוח ערכות הסבה לדגמי מכוניות קיימים. "איש עדיין לא יצר תוכנה שמסוגלת להסיע מכוניות באופן אמין ללא התערבות אנושית", אמר קלניק. "אנחנו מתמקדים בכך".
עוד ב-TheMarker:
מיילים שדלפו מאפל חושפים השפלת נשים מצד עמיתיהן והתעלמות מצד המנהלים
במקום פרסומות: תחנת רכבת תחתית בלונדון כוסתה בתמונות של חתולים