האם הייתם מסכימים לקנות קוטג' שתאריך התפוגה שלו הוא מחר? ברור שלא. אבל אם זה בחצי מחיר? ומה לגבי חלב שפג תוקף בעוד שלושה ימים אבל הוא בהנחה של 30%? מיזם ישראלי בשם Wasteless, שעליו דווח בגיקטיים, בדיוק גייס מיליוני דולרים והוא בדרך לשנות את מדפי הסופר כמו שאנחנו מכירים היום.
"אנחנו עובדים עם כל המוצרים שיש להם תאריך תפוגה קצר. חלב בשר, דגים, ארוחות ארוזות, סלטים", מסביר בן בירון, סמנכ"ל שיווק ומייסד Wasteless, "יש מחיר מקסימום ומינימום ואנחנו עובדים ביניהם בהתאם למלאים ולקצב המכירות".
המיזם של בירון דומה להנחות שאנחנו שומעים עליהן בכריזה במרכולים, בדרך כלל בימי שישי בצהריים לקראת הסגירה. "אנחנו בעצם עושים אוטומציה של התהליך הזה", אומר בירון, שמספר שהוא ראה מצב שבו אפשר לתת הנחות ללקוחות ולהרוויח כסף מאוכל שזורקים לפח, ולייצר סביב נקייה יותר. "בפיילוט שעשינו בספרד הצלחנו לחסוך שליש מהבזבוז של הסופר", מספר בירון.
איך מתמודדים עם הבלגן - שלכל קופסה יהיה מחיר אחר? "יש המון אתגרים, ואחד מהם הוא ניהול מלאים - שזה לדעת כמה יש לך על המדף, ומה תאריכי התפוגה. את זה צריך לעשות גם אם עושים תמחור דינמי וגם אם לא, בשביל להיות יותר אפקטיביים ולזרוק פחות".