"טכנאים או אנשי שירות שטח זה שוק שעד היום היה מוזנח מבחינה טכנולוגית" אומר אביתר מירון ל-NEXTER בעודו יושב באולפן שלנו, לבוש משקפיים עבי-זכוכית מוזרים שזוהרים ומרצדים ללא הפסקה. "בעוד שבמשרדים או סביבה עסקית יש מחשב לכל פועל, עובדי שטח נאלצו עד היום לעשות את כל העבודה לפי מידע מהזיכרון, או להסתמך על תרשימים של הציוד בשטח שלך תדע מתי עודכנו פעם אחרונה. המשקפיים החכמים הם בשורה מאוד חשובה להם".
המשקפיים שלובש מירון הם מדגם Moverio של חברת אפסון, החוגגת הערב (ה') בתל אביב 50 שנה להצגת המדפסת הקומפקטית ו-25 שנה להצגת מקרן LCD. הם נראים מסורבלים למדי, אך עדיין קטנים וקלים יותר מאבות-טיפס של משקפיים חכמים שהוצגו בעשור הקודם ובתחילת העשור הנוכחי. העדשות שלהם כוללות מסכים זעירים, אך למרות זאת הן שקופות - מה שמאפשר ללובש אותם להתבונן בממשק מבוסס האנדרואיד שלהם בלי להיתקל בחפצים בעולם האמתי שמעבר להם.
חברת FieldBit, אותה ייסד ומנהל מירון, בנתה עבור המשקפיים של אפסון אפליקציה ישראלית ראשונה - ואחת הראשונות בעולם - המיועדת לעובדי שטח ומנסה לייעל את עבודתם תוך הסתמכות על טכנולוגיית המציאות הרבודה.
דמיינו לעצמכם טכנאי שמגיע לתקן תקלה, נניח ברשת החשמל. עד היום הוא היה צריך להכיר בעל פה את התשתית בה הוא מטפל - אם יהיה זה ארון חשמל או תקשורת, צינור מים או כל תשתית אחרת. משקפיים כמו אלה של אפסון, גוגל וחברות נוספות כמו Vuzix או Lumos, מציעים להם מידע שיעזור להם למצוא את הבעיה והפתרון מהר יותר.
איך זה עובד?
הטכנאי מגיע למקום בו נמצא ציוד הדרוש טיפול. הוא מרכיב את המשקפיים החכמים, המתחברים לרשת (בדרך כלל דרך הסמארטפון) ומציגים אפליקציה של החברה, בה נמצא כל המידע הרלוונטי. מצלמה מובנית המשולבת במשקפיים לוכדת את שדה הראייה של הטכנאי והמסך מכוון אותו אל הרכיב הדורש החלפה, כולל אפשרות להציג באוויר תרשים וירטואלי של הוראות רלוונטיות שהטכנאי עלול לשכוח, כמו אילו חוטים יש לנתק ולחבר, באיזה סדר וכדומה.
"מציאות רבודה משפרת יעילות של עבודות אחזקה בסדר גודל של 10-15 אחוז, משום שכשיש לך הוראות שמוצגות על גבי הסביבה הפיזית אתה יכול לעשות את העבודה בצורה יותר נוחה, יותר מהירה, ולא צריך להסתמך רק על הזיכרון שלך", אומר מירון. "זה דבר שהיה ידוע כבר הרבה מאוד שנים באקדמיה".
אבל זה לא מעודד חוסר הכשרה, חוסר מצוינות, בגלל האפשרות להעסיק אנשים ללא כישורים במחשבה שהמשקפיים כבר יראו להם איך לעשות את העבודה? "שאלה טובה", אומר מירון. "הרבה שאלו אותה, אבל התשובה היא הפוכה. כי עובדים שנמצאים בארגון - ואנחנו פונים לארגונים בגדלים מעשרות ועד עשרות אלפי עובדי שטח - קשה מאוד לנהל אותם, וגם להם עצמם קשה להוכיח שהם עושים את העבודה כמו שצריך. כשאתה נותן לעובדים כלי שעוזר להם בעבודה וגם מראה לבוסים שלהם שהם עושים את העבודה יותר טוב זה מעודד אותם לעשות את העבודה טוב".
ומה עם פרטיות? האם נגזר על עובדי שטח בעתיד הנראה לעין להיות מתועדים ותחת מעקב הבוס בכל רגע? מירון לא עונה תושבה ישירה לשאלה, אך מביא דוגמא מהמציאות: "בארה"ב, כשרצו להתקין מצלמות במכוניות הסיור של כוחות המשטרה במטרה לתעד את האינטראקציה של השוטר עם החשוד, השוטרים מאוד התנגדו לזה בהתחלה. מה, יבלשו אחרינו? זה נגד זכויות הפרט! אבל אחרי ששמו את זה, בסוף יצא שהשוטרים לא מוכנים לוותר על זה, כי הוכח שזה עוזר להם להוכיח שהם פועלים לפי הנהלים".
כך, הוא אומר, גם לגבי עובדים בתחום התחזוקה בשטח: "רוב האנשים, בכל סביבה, רוצים לעשות את העבודה שלהם כמו שצריך ופה אתה נותן להם כלי שמאפשר להם לעשות את זה. זה גם מרגיע אותם מבחינה מנטלית, כי הם נאלצים לעשות את כל העבודה עם מידע מהראש או להסתמך על תרשימים של הציוד בשטח, ולך תדע מתי עודכנו פעם אחרונה. לכן, המשקפיים נכנסים ועושים כאן את המהפיכה הכי גדולה שהולכת להיות". אם זה לא מספיק, הוא מראה גם שהבוס לא בהכרח רואה את כל מה שהמשקפיים צילמו בזמן העבודה, אלא דירוג של רמת העבודה, שמחושב לפי הזמן מההגעה עד לסיום ומדדים נוספים כגון חזרות שנדרשו לפעולות מסוימות.
לדברי מירון, אפליקציות כמו זו שמפתחת החברה שלו הן עיקר התועלת של משקפיים חכמים. "לפי חברות המחקר, היישום העיקרי של משקפיים חכמים יהיה לצרכי אחזקה", הוא מציין. בשטח ניתן לראות כי אכן, כל יצרניות המשקפיים החכמות כיום מנסות למצוא להן שימושים דווקא בקרב אנשי מקצועות שטח, והרבה פחות בקרב משתמשים רגילים. רק גוגל מנסה במקביל לפנות גם למשתמשים פרטיים עם ה-Google Glass שלה, אך עד כה המכשיר זכה לתשבחות בעיקר ממי שטרם התנסה בו במשך זמן.
האפליקציה של FieldBit תומכת כמובן גם במשקפיים של גוגל, ובאלו של יצרניות אחרות. אך מירון מספר כי מחקר שנעשה על ידי החברה גילה כי המשקפיים של אפסון מאפשרים שימוש נוח יותר, מאחר והם משלבים תצוגה שקופה-למחצה עם צורה נוחה ויכולת אינטראקציה בעזרת מכשיר דמוי עכבר מגע המתחבר למשקפיים ומאפשר לנהל איתם אינטראקציה באופן דומה למחשב במקום העבודה.
החברה הראשונה שתשתמש באפליקציה של FieldBit היא מקורות, חברת המים הלאומית, שכנראה הגיעה למסקנה כי זה הזמן להתקדם ממעמד אחת החברות מיושנות בישראל למאה ה-21. טכנאים שלה יצוידו במשקפיים ובאפליקציה בקרוב.