סמארטפונים, טאבלטים, רחפנים – כולם עושים כיום שימוש באותן סוללות ליתיום-יון מיושנות שמלוות אותנו כבר 25 שנה. עתה מציג סטארטאפ צעיר בשם SolidEnergy דרך חדשה לייצור של סוללות ליתיום, שיוכלו להציע קיבולת גבוהה משמעותית מהסוללות הקיימות כיום ובמימדים צנועים הרבה יותר - וזה לא הכל.
האנודה (הצד החיובי) בסוללה שפיתחה החברה דקה כל-כך שהחברה מגדירה אותה “כמעט נטולת אנודה”. במקום גרפיט, פחמן או סיליקון, הסוללה החדשה משתמשת בשכבה דקה מאוד של ליתיום - מתכת שעוביה הוא כחמישית מאלו שנמצאות בשימוש כיום. כך יכולה סוללה בטכנולוגיה החדשה להכיל יותר יונים חשמליים ולהעניק קיבולת אנרגיה גבוהה באופן משמעותי. גם מימדיה של הסוללה החדשה יצטמקו, כך שהעובי שלה יהיה כמחצית מעוביין של סוללות מקבילות כיום.
עוד ב-Geektime:
11 דברים שאתם כבר לא צריכים לעשות, בזכות רובוטים
יש לכם מצלמת רשת חיצונית במחשב? העדכון לווינדוס 10 משבית אותה
עם זאת, הטכנולוגיה החדשה הביאה איתה אתגרים חדשים, בדמות טמפרטורת פעולה הגבוהה מ-80 מעלות, מה שמצריך בידוד או קירור בינה לבין שאר הרכיבים הרגישים מאוד לחום, וכן מעט מאוד מחזורי טעינה – בעיות שנפתרו על ידי שינויים כימיים בחומר שמכיל את היונים.
היתרון בטכנולוגיה של SolidEnergy לעומת טכנולוגיות סוללה מהפכניות אחרות, כמו למשל זו של StoreDot הישראלית, הוא שהיא מתבססת על הציוד ופסי הייצור הקיימים של היצרניות. כך, השינוי יכול להיעשות במהירות יחסית. על פי החברה, נזכה לראות את הסוללות הראשונות בטכנולוגיה החדשה בסמארטפונים ובמוצרים לבישים כבר בתחילת 2017 – כלומר תוך מספר חודשים.
במקביל לפיתוח סוללת הסמארטפונים, מפתחת החברה גם סוללות לרכב חשמלי. קוויצ’או הו, אחד ממקימי החברה, הסביר כי הסוללות של החברה עשויות להוביל למהפכה בתחום. “כיום הכלל הוא שרכב חשמלי צריך לבצע כ-320 ק”מ בטעינה אחת. אנחנו יכולים לייצר סוללה חשמלית שתהיה קטנה בחצי ותשקול כמחצית מהסוללות כיום, ועדיין הרכב ייהנה מאותם ביצועים. אם נייצר סוללה באותו גודל ובאותו משקל של הסוללות כיום, כלי הרכב יוכלו ליהנות מ-643 ק”מ בטעינה אחת".
החברה שהתחילה בקטן במעבדת המחקר של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), הספיקה כבר לגייס 12 מיליון דולר ועתה היא מחזיקה במפעל שגודלו “כמוטת הכנפיים של בואינג 747”, כשהתכנון הוא להשיק את הסוללות כבר בנובמבר הקרוב.