"אבא שלי נפצע בתאונה ועבר פגיעה מוחית. הוא נכנס לתהליך קשה של שיקום קוגניטיבי במספר מוסדות בארץ, אבל לאחר מספר חודשים השתחרר הביתה ואיבד את שגרת השיקום החשובה. לשמחתנו הוא קיבל טיפול מצוין, אבל הוא היה מוגבל בזמן. אחד הרופאים הבכירים אמר לנו "תיזהרו מרגע השחרור. זה הרגע הכי קשה".
האירוע הלא פשוט שעבר על אביה של ד"ר סון פרמינגר דחף אותה לעולם היזמות, כך היא מספרת ל-NEXTER. ד"ר פרמינגר היא חוקרת מוח, יזמית ומייסדת חברת Intendu אשר פיתחה תוכנה לאימון תפקודי של המוח, וזאת כדי לטפל באנשים עם בעיות קוגניציה - היכולת שלנו לחשוב, לתכנן פעולות ולפעול בעולם. התוכנה היא למעשה סדרת משחקים שאפשר לשחק בבית מול הטלוויזיה, אשר עובדים על יכולות וכישורים קוגניטיביים שנפגעו או נחלשו. באמצעות אימון פשוט וכייפי שאפשר לעשות בבית, החולים מחזקים את הקשרים שנפגעו במוח, ויכולים לחזור לבצע פעולות יום יומיות שנפגעו אצלם.
פרס של מיליון דולר
ד"ר פרמינגר מתמודדת לצד 30 יזמים מדינות נוספות בעולם על פרס בשווי כולל של מיליון דולר. ההשתתפות מתקיימת במסגרת התחרות העולמית "CHIVAS The Venture", תחת מותג הוויסקי שיבאס ריגל, המאתרת את היזמים החברתיים המבטיחים ביותר בעולם ומשקיעה בהם לא מעט כסף.
זו השנה השלישית שבה יצרנית הוויסקי הוותיקה מקיימת תחרות כלל עולמית שמטרתה תמיכה ביוזמות חברתיות פורצות דרך. נציגים מישראלים לוקחים חלק בתחרות זו השנה השנייה, ומתוך 97 יזמיות ויזמים ישראלים שהגישו מועמדות, רק חמישה עלו לגמר בהתאם לקריטריונים של תחרות THE VENTURE העולמית, בחודש ינואר נערך הגמר המקומי ובמסגרתו נבחרה ד"ר פרמינגר לייצג את ישראל בתחרות העולמית.
במהלך חודשים מאי יוני יערך שלב ההצבעות במסגרתו ניתן יהיה בכל שבוע להצביע באתר "CHIVAS THE VENTURE" לכל אחד מהנציגים של 30 המדינות, המיזם עם מספר ההצבעות הגבוה ביותר באותו השבוע יוכל לזכות בפרס נוסף של 50 אלף דולר לפיתוח המיזם שלו, בכל שבוע מתבצעת תחרות חדשה בה ניתן להתגייס ולעזור לקדם את המיזם של ד"ר סון פרמינגר לראש הרשימה. במהלך חודש יולי ייערך אירוע הגמר הבינלאומי בלוס אנג'לס.
סקרנות גדולה למכונה המופלאה
לד"ר פרמינגר תואר שני במדעי המחשב ובמנהל עסקים ובין השאר עבדה בחברת מיקרוסופט בארה"ב כמו גם בכמה חברות סטארט אפ ישראליות. היא מספרת שתמיד הייתה לה סקרנות גדולה לחקר המכונה המופלאה - מוח האדם.
"תמיד היה לי חלום לעשות מחקר בתחום וכשהייתה לי ההזדמנות התמקדתי בתחום פלסטיות מוחית, בו הנחת היסוד היא שהמוח הוא איבר שיכול להשתנות. כל דבר שאנחנו עושים, חושבים ורואים מפעיל את המוח, ולמעשה את הרשת המוחית הרלוונטית. כל הפעלה של הרשת מפעילה את הסינפסות ותהליך הלמידה וההשתנות הוא למעשה שינוי הסינפסות. למידה ורכישת ידע היא בעצם שינוי הסינפסות, יצירת קשרים חדשים כמו גם התפוגגות של קשרים ישנים".
ומה המסקנה העיקרית מהמחקרים בתחום המחקר שלך?
"שהמוח הוא איבר חי, גמיש, משתנה. שאימון יוצר שיפור, ושחוסר אימון יכול להוביל להתנוונות".
מכאן, הבינה ד"ר פרמינגר שצריך לעשות מעשה. היא חיברה את הידע שלה בהנדסת תוכנה, חקר המוח והקמת מיזמים, לכדי עסק חברתי שנותן מענה לבעיית הקשיים הקוגניטיביים של פגועי ופגועות ראש. "היה חסר בשוק פתרון של אימון קוגניטיבי טוב, אשר יאפשר לאנשים עם בעיות מוחיות להתאמן בבית בצורה שתשפר את היכולת שלהם לתפקד בחיים האמתיים".
ומה הפתרון שלכם?
"ייצרנו סדרת משחקים, ממש כמו שיש בסוני פלייסטיישן, שאנשים יכולים לשחק בבית מול הטלוויזיה תוך כדי תנועה של הגוף. כל משחקון מותאם לטיפול בכישור קוגניטיבי שנפגע, כל זאת בהתאמה דינאמית למשתמש. המשחקים מתרגלים פעולות והתנהגויות שמאמנות את המוח לחזק את הקשרים באזורים הפגועים כך שחולים יכולים לעבוד על בעיות קוגניטיביות שונות. המטרה שלנו היא לתת למוח חוויה שתפעיל אותו בצורה נכונה כך שתפקודו ישתפר. האימון הקוגניטיבי משלב תנועה גופנית מאחר ובחיים האמיתיים אנחנו גם פועלים ונעים במרחב בזמן שאנו חושבים ומתכננים. כמו כן יש דיות רבות במחקר שפעילות גופנית משפרת יכולות קוגניטיביות ומגבירה את הפלאסטיות המוחית".
מי האנשים שיכולים לשחק?
"היום אנחנו פונים לקהל מגוון, ויודעים שלא רק פגועי מוח, אליהם פנינו בהתחלה, מתאמנים בעזרת המשחקים. יש פגועי נפש עם מחלות כמו סכיזופרניה, גם חולים בטרשת נפוצה, פרקינסון או אוטיזם. המשחקים מתאימים גם לקשישים אצלם רשת הקשרים במוח מתדרדרת עם הגיל וכן מי שחוו פגיעה מוחית בעקבות שבץ. ואני מאמינה שבעתיד כולנו – ללא קשר אם חווינו פגיעה מוחית או שלא, נשחק במשחקים כאלו, המשלבים אימון קוגניטיבי עם תנועה כדי לאמן את המוח. אם אנחנו הולכים לחדר כושר כדי לאמן את הגוף, אין סיבה שלא נעשה זאת עבור המוח".
חזר להיות ג'נטלמן
ד"ר פרמינגר מספרת שלכל משחק יש סיפור וכך אפשר למצוא משחקונים בהם המשתתף מסתובב בסופר ומתכנן מה הוא רוצה לקנות – משחק העובד על זיכרון ותכנון, דייג בים שצריך לתפוס דגים ולמשוך רשת – משחק העובד על יזימת פעולות או משחק בו המשתתף מנהל תחנת אוטובוס וצריך להחליט מי רשאי להיכנס ומי לא. כך היכולת לשלוט על ההתנהגות מתחזקת, ונמנעות פעולות אימפולסיביות פוגעניות.
"אנחנו מנסים לחזק יכולות של זיכרון, קשב, מולטיטאסקינג, קשב מפוצל, תכנון או דחיית סיפוקים. ניסינו לייצר סיטואציות ריאליסטיות עם סביבה ריאליסטית, ולעבוד על יכולת אחת מרכזית בכל משחק, עם כמה יכולות נוספות פחות דומיננטיות. בנוסף, המשחק אדפטיבי. השאיפה היא שאנשים יהיו בסביבות 75% או 80% הצלחה. את מאותגרת, אך לא מידי".
רואים תוצאות?
"כן. אנשים נותנים פידבק מאוד טוב. אחת הלקוחות הראשונות שלנו מארה"ב סיפרה שהיא לקחה את התוכנה לבעלה, שנפגע קוגניטיבית, אבל לרוב קשה לה לשים לב לשינויים אצלו כי הם כל הזמן ביחד. למרות זאת, מאז שהוא משתמש היא רואה שינויים. היא אמרה שפעם הוא היה הוא היה פותח עבורה דלתות אבל מאז הפגיעה הוא הפסיק. בעקבות האימון הוא חזר להיות ג'נטלמן.
סיפור נוסף הוא על נערה בת 18, שנפגעה לפני שנה. אמא שלה מספרת שהיא יכולה להבחין בשיפור בכל סשן של אימון. הנערה בעצמה מבקשת לשחק כל יום, והאם רואה בסשנים שלה עם אינטנדו סשן טיפול לכל דבר. בנוסף יש לנו המון פידבקים חיוביים ממטפלים. אבל תראי, זה לא תמיד קל ולפעמים זה לוקח זמן, אבל כשאת רואה מישהו עם פגיעה קוגניטיבית המשחק במשחק, ולאט לאט משתפר - אין תגמול טוב מזה. באופן כללי רוב הפידבקים שלנו מאוד חיוביים והשיפור מורגש".
אני חייבת לסיים בשאלה על אבא שלך. האם חל אצלו שיפור בעקבות השימוש בתוכנה?
"אבא שלי יותר טוב עכשיו, הוא לא חזר לעבוד אבל השתפר מאוד ממה שהיה אחרי הפציעה. הוא הבודק הראשון של כל משחק שלנו, נותן לנו פידבקים חשובים ויש לו מקום של כבוד בחברה".
כיצד הזכייה בתחרות "CHIVAS The Venture" תסייע לכם?
"קודם כל נוכל להשיק את המוצר לשימוש ביתי, כי כיום הוא נמצא בעיקר במכוני שיקום, המובילים בעולם דרך אגב, אבל זה לא מספיק. אנחנו רוצים להגיע לקהל רחב יותר. השאיפה היא כמובן שהמוצר יהיה מסובסד ונגיש לכל מי שצריך. בנוסף, אנו רוצים להרחיב את המוצר, כך שיהיו מוצרים ייעודיים למחלות אחרות כגון לגיל המבוגר, לאוטיזם וכו'. וכמו כן, לייצר אותו בעוד שפות חוץ מאנגלית. תקוותנו היא להגיע לכל העולם ובכך לשפר את חייהם של מיליוני בני אדם שצריכים אותנו".