בחודש הבא, אולי ואולי לא ייפתח סוף-סוף קו הרכבת החדש לירושלים, אחד ממיזמי התשתית הגדולים והיקרים בתולדות המדינה ואולי הוא יגיע רק עד נתב"ג ואולי לא.
במבחן המגניבות, אנחנו מוכנים לתת לקו הזה ציון עובר: מצד אחד, זה קו הרכבת החשמלי הראשון בישראל וזה הישג טכנולוגי גדול (אם השנה לא הייתה כבר 2018). מצד שני, התחנה שבקצה הירושלמי של הקו, ״תחנת יצחק נבון״, היא תחנה תת-קרקעית - ואחת העמוקות ביותר בעולם. גם הנוף בדרך, על סדרה של גשרים בהם הגשר הארוך ביותר והגשר הגבוה ביותר בישראל, צפוי להיות מהמם.
אז כן, יש סיבה לשמוח, אבל כדי שנוכל לשמור על פרופורציות החלטנו להשקיף מעבר לאוקיינוס ובחרנו עבורכם את עשר קווי הרכבת המגניבים ביותר שיש. כן. כתבנו רכבת ומגניב באותו משפט - תתמודדו. צפו איתנו בסרטונים ותבינו.
10. רכבת ה״כדור״ של יפן: השינקנסן
לקווי ה״שינקנסן״ - הרכבת הסופר מהירה של יפן, שמור מקום של כבוד בדברי ימי הרכבות. כבר מ-1964 חולפות על המסילות הללו רכבות חשמליות במהירויות של למעלה מ-300 קמ״ש, ועושות את הדרך בין טוקיו לאוסקה בשלוש שעות בלבד. הדגם החדש ביותר, שצפוי לצאת לדרך לקראת האולימפיאדה של 2020, לא מהיר מקודמיו, אך מבטיח נסיעה בשקט מופתי וחיסכון רב באנרגיה.
9. בין פריז ללונדון בשעתיים: יורוסטאר
גם על היורוסטאר בטח שמעתם: זו הרכבת שחוצה את תעלת למאנש, ועושה את הדרך בין שתי הבירות הרומנטיות של אירופה, פריז ולונדון, במהירות מקסימלית של כ-320 קמ״ש וזמן נסיעה של שעתיים ורבע. הוסיפו לכך את העובדה שבמקום נמל תעופה מרוחק מהרכבת הזו יורדים בלב העיר, ותבינו מדוע היורוסטאר הייתה אחת הרכבות הראשונות שהצליחה לשכנע את ההמונים שלפעמים, דווקא טיסה היא האפשרות האיטית יותר.
8. רכבת ההרים היפנית: האקונה טוזן
עוד קפיצה קטנה ליפן, הפעם דווקא לרכבת שאינה מהירה במיוחד - אך מצליחה לטפס על הר בגובה של יותר מ-500 מטרים, כאשר חלק מהדרך נעשה בעלייה תלולה עד אימה. איך היא עושה את זה? בקטעים מסוימים בדרך, משנה הרכבת את כיוונה למשך מספר דקות כדי לנוע ב״זיג זג״ מבלי שתאלץ לבצע פנייה ארוכה. בנוסף, מערכת מיוחדת דואגת להשפריץ מים על הגלגלים והבלמים, בכדי שאלו לא יתחממו ויצאו משימוש.
7. תחנת הרכבת העמוקה בעולם: ארסנלנה
אמרנו שתחנת הרכבת החדשה של ירושלים תהיה אחת העמוקות בעולם, בוודאי לרכבת ״כבדה״, אבל היכן נמצאת התחנה העמוקה ביותר? התשובה היא עיר הבירה האוקראינית קייב, שם ממוקמת תחנת ״ארסנלנה״ של המטרו בעומק של כ-105 מטרים מתחת לאדמה. המסע מרחבת הכניסה לתחנה ועד הרציף נמשך כארבע דקות, את רובן מבלים על מדרגות נעות באורך מטורף. התחנה מסוגלת לשמש, כמובן, גם כמקלט גרעיני.
6. רכבת באורך שלושה קילומטרים: מאוריטניה
את לב מדבר הסהרה, בתוך שממה בלתי נתפסת, חוצה מידי שבוע רכבת שאורכה כמעט שלושה קילומטרים. ארבעה קטרי דיזל הקשורים זה לזה מסיעים מטען של 84 טונות עופרת ברזל - מספיק בכדי לבנות את כל מגדל אייפל - מהמכרות שבמדבר אל הנמל המחבר את מאוריטניה עם שאר העולם. זו אחת הרכבות הארוכות ביותר בעולם, ולא יהיה זה מוגזם לומר שהישרדותם של מיליונים תלויה בה.
5. ממוסקבה לצפון קוריאה: קו הרכבת הארוך בעולם
ואם ברכבות ארוכות עסקינן, מה לגבי קו הרכבת הארוך בעולם? הכבוד הזה שמור, כך לפי ספר השיאים של גינס לא לרכבת לחיפה שאיחרה לכם, אלא לקו מוסקבה-פיוניאנג, העושה את דרכו מבירת רוסיה לבירת צפון קוריאה. זמן הנסיעה עומד על שבעה ימים, עשרים שעות ו-25 דקות, בלי להחליף אף רכבת בדרך (אבל יש עצירות למנוחה).
4. המגלב של שנגחאי: הרכבת המהירה בעולם
ובחזרה למהירות, והפעם שוברים שיא: הרכבת המהירה ביותר בעולם. מדובר בקטע נסיעה של שבע דקות בלבד, במהלכו מגיעה רכבת המגלב, המחברת בין נמל התעופה הבין-לאומי של שנגחאי לפאתי העיר הסינית, למהירות של 431 קמ״ש. מהיר - אבל גם יקר, מסובך טכנית ולא מאוד פרקטי: יש סיבה שרכבות מרחפות מסוג זה, שנחשבו בעבר להבטחה הגדולה בתחבורה, נותרו בעיקר אטרקציה לתיירים.
3. הנופים המדהימים ביותר באירופה: קו ברגן-אוסלו
שתי הערים הגדולות של נורבגיה, ברגן ואוסלו, מחוברות ביניהן בקו רכבת חשמלי החוצה בנסיעה של שבע שעות את השממה המרהיבה ביותר בצפון אירופה - במיוחד בעונת החורף, כאשר הנוף כולו מושלג. בדרך עוצרת הנשימה נוסעת הרכבת דרך לא פחות מ-300 גשרים ו-200 מנהרות. אם בא לכם להעביר את הנסיעה בפינוק, יש גם מחלקה ראשונה יוקרתית במיוחד.
אם ידכם לא משגת לטוס לשם, תוכלו לצפות בתיעוד של כל הנסיעה ביוטיוב. ואם תשאלו את עצמכם למה לצפות בזה אז אגיד לכם שזו שאלה חשובה וטובה שצריך להפנות ל-1.2 מיליון שכבר צפו בתיעוד ב-HD שפורסם ביוטיוב.
2. יוקרה קלסית: האוריינט אקספרס
אם כבר יוקרה, כמובן שאי אפשר להתעלם מהאוריינט אקספרס. בואו ונעשה קצת סדר בדברים: קו הרכבת המקורי, שהחל את נסיעותיו בתחילת המאה שעברה בין פריז לאיסטנבול, סיים באופן סופי את חייו ב-2009.
כיום נוסעת באותה דרך מספר פעמים בשנה רכבת פרטית הנקראת על שם הקו המפורסם, אך היא יותר יותר מלון יוקרה על גלגלים מאשר כלי תחבורה (ומתומחרת בהתאם). בתוך קרונות שחלקם נלקחו מהרכבת המקורית תוכלו ליהנות מלינה בסוויטות מפוארות וארוחות שף, לצד חידושים שמטרתם להפוך את הטיול לנסבל עבור התייר המודרני, כמו מערכת מיזוג אוויר - שכמובן לא הייתה חלק מהדיל ב-1920.
1. העתיד לפי אילון מאסק: הייפרלופ
בכל הנוגע להייפרלופ, הקונספט להקמתה של רכבת אולטרה-מהירה אותו פרסם היזם אילון מאסק ב-2012, הדעות עדיין חלוקות: יש מי שמשוכנע כי מדובר באמצעי התחבורה המושלם, בעוד אחרים סבורים כי מדובר ברעיון מופרך ולא פרקטי שלעולם לא יהפוך למציאות.
בחלומות הורודים ביותר, תוכל הרכבת הזו לחבר את העולם במהירות נסיעה של כ-1,200 קמ״ש, תוך שהיא הופכת כל אמצעי תחבורה אחר - לרבות מטוסים בטיסות פנימיות - למיותרים. הדבר הקרוב ביותר שיש לנו לכל זה בינתיים הוא מסלולי ניסוי שהוקמו על ידי מספר חברות בארה״ב. עדיין אי אפשר לנסוע ברכבת, אך בנסיעות בדגמי אבטיפוס הוכח לכל הפחות שהרעיון עובד.