החטא של אפל: טיזינג
אפל היתה ילדה מאוד רעה השנה. עד כדי כך שצריך להשכיב אותה על הברכיים, להפשיל לה את המכנסיים ולהכות אותה נמרצות בישבן. היא לא הצליחה למנוע את דליפת התמונות של הסלבס, הוציאה לשוק מערכת הפעלה עם מיליון תקלות (ואז עדכנה לגרסה 8.0.2 שאמורה היתה לפתור את הבעיות), דחפה לחצי מיליארד משתמשים את האלבום האחרון של להקת בית האבות U2 לאייטיונס והשיקה סמארטפונים פלסטלינה שמתקפלים בכיס.
קראו גם: טרנד: מכופפים אייפונים בחנויות אפל
אבל החטא הכי גדול של אפל הוא השעון החכם. כלומר, לא הוא עצמו, הוא נפלא - אלא הפור פליי הארוך והמייגע לקראתו. הרי השמועות הראשונות על כך שאפל מפתחת שעון חכם החלו לצוף כבר לקראת סוף 2011, והן רק הלכו והתגברו. ב-2013 בלומברג עדכנה שיותר ממאה מפתחים עובדים על השעון החכם. אבל בעוד שאפל התמזמזה על עצמה, סוני, סמסונג ומי לא - כבר השיקו מהדורות על גבי מהדורות של שעונים חכמים.
בסופו של דבר, כשאפל כבר הציגה את האפל וואטש - מסתבר שהוא בכלל יושק ב-2015. אפל, עד שהשעון שלך יגיע לחנויות, אנחנו כבר ננחור בקולות ונרייר על הכר. ולא גברת, ריקודים בסקסי לנז'ורי שלך לא יעזרו!
קראו גם: בעלי אייפון 4S: האם כדאי לכם לעדכן ל-iOS 8?
החטא של פייסבוק: ניסויים בבני אדם
גם הקרניים של פייסבוק הוסיפו כמה סנטימנטרים בשנה האחרונה. לאיסוף המידע ומכירתו למפרסמים, בואו נודה בכך, כבר התרגלנו. כך גם לעובדה שהיא מצנזרת סאטירה פוליטית - ומצד שני מאפשרת למאחלי ה"בוקר טוב חברים שלי" להמשיך להתהלך בינינו. אבל שני חטאים אחרים שביצעה ישלחו אותה בוודאות לגיהנום (ושם כידוע, אין ווי.פיי).
קראו גם: "פייסבוק נפלה": והרי לא החדשות
בסוף יוני פייסבוק הודיעה בנונשלנטיות מוחלטת שהיא ערכה ניסוי על כ-700 אלף משתמשים ללא ידיעתם או הסכמתם. מטרת הניסוי היתה לבדוק האם הם מגיבים באופן שונה לפיד שלילי או חיובי. לצורך כך, הרשת החברתית עשתה מניפולציות בעמודי הפיד של המשתתפים כשלחלק אחד היא יצרה פיד היפי ושמייח, ולחלק השני - פיד דכאוני וממורמר. ואז מה שבין שפני הניסוי היו גם אנשים הסובלים מדיכאון קליני.
מרגע שניסוי התפרסם, הגולשים החלו לנשוף ולרשוף: באיזה זכות היא הופכת את הופכת אותנו לשפני ניסיון? - שאלו הגולשים, 'בזכות התקנון שאתם מאשרים', אמרה פייסבוק, 'שאומר, בין היתר: אנו עשויים להשתמש במידע שאנו מקבלים עליכם לפעולות פנימיות, הכוללות בדיקה, מחק ושיפור השירות".
קראו גם: פייסבוק מסבירה למה היא שיחקה לכם ברגשות
החטא של קיקסטארטר: 55 אלף דולר תמורת סלט תפוחי אדמה? באמת?
פלטרפומות מימון המונים הן אמנם לא המצאה של השנה האחרונה, אבל אי אפשר להתעלם מהדברים המטופשים שאנשים הצליחו לממן בזכות קיקסטארטר ודומותיה, בזמן שרובנו נרקבנו במשרד. בתחילת הקיץ למשל, הרשת השתגעה בגלל בחור בשם זק בראון שגייס כספים כדי להכין סלט תפוח אדמה. כדי לעודד את האינפנטילים לתרום לו, בראון הציע שתמורת עשרה דולר התורם יוכל לבלות איתו במטבח בזמן שהוא מכין את הסלט, ותמורת עשרים דולר הוא יכתוב לתורם הייקו.
קראו גם: הלהיט התורן של הרשת: סלט תפוחי אדמה
בסופו של דבר בראון גייס למעלה מ-55 אלף דולר על הסלט, בהם הוא השתמש כדי לערוך מסיבה ענקית שבה הוגש אתם-יודעים-מה, כשחלקו העיקרי של הכסף הועבר לצדקה. לכאורה מדובר בסוף טוב, אבל פלטפורמות מסוג זה הן גם אלו שהביעו לעולם קמפיינים של דוגמניות שמגייסות ברשת כסף להגדלת חזה, ואלו שהפכו ממציא ציידנית אחד למיליונר. למעלה מ-13 מיליון דולר גוייסו בשביל צידנית חשמלית שמתחברת לבלנדר. מה זה הח** הזה? זה לא הגיוני, זה לא טבעי, זה בעיקר לא הוגן.
יצרניות סמארטפונים: טלפון לסלפי
ליצרניות הסמארטפונים אין יותר רעיונות מחדשים. הן הגדילו את המכשירים, דיקקו אותם, שינוי צבעים, הוסיפו יהלומי סברובסקי ועכשיו, כדי לדבר בשפה של הצעירים המדליקולים, הן משיקות סמארטפוני סלפי. ה-Xperia C3 של סוני, לומיה 730 של נוקיה, ה-Desire 820 של HTC וה-Ascend P7 של וואווי הם השמות המובילים בקטגוריה המטופשת הזו, וכולם מציעים מצלמה קדמית משוכללת, לפעמים יותר מזו האחורית (כך למשל ב-HTC).
קראו גם: סוני הציגה סמארטפון ייעודי ל"סלפי"
והרי החדשות: סלפי היא אכן מילת השנה, אבל של 2013. בכלל, היום כל צילום שבו אתה מופיע נקרא סלפי, אפילו אם העז שלך צילמה אותך. מצלמה קדמית מעודדת את האדם להתבונן על הסביבה שלו, להעריך את היופי שבחתול על מושב טוסטוס, להעריץ אלף שקיעות זהות. איך הסלפי תרם לשירה? לפילוסופיה? גורנישט! עזבו את הטרנדים החולפים ותנסו לחשוב רחוק יותר.
החטא של גוגל: לא מצליחה להתמודד מול דאעש
זה יהיה קצר כמו סכין סביב הצוואר: איך זה שכשאני מחפשת במנוע החיפוש שלך תמונות של דעאש, אני קודם כל מקבלת תמונות לא מצונזרות של ראשים כרותים? נכון, אני הבאתי את זה על עצמי, ונכון - בכל שנייה עולים מיליוני קטעים לרשת ולוקח לך זמן ללמוד ולהסיר, אבל זה לא שמצאתי את התמונות האלה בדארק-נט, אלא בתוצאת החיפוש הראשונה. לטיפולכם המסור אודה.
קראו גם: שיתפתם את סרטון העריפה? הסתבכתם
סיקרט: על שחשפה את טבע האדם
אפליקציית הסודות והשקרים הושקה בארה"ב בפברואר השנה, ועשתה עליה בקיץ האחרון. תוך מספר ימים אמירות מסוג ה"מי צריך את זה" התחלפו ב"ראית מה אמרו על עליה? זה רע אז בטח נכון". חלק מהמשתמשים שלא ממש הבינו את הקטע העלו לרשת בדיחות דלוחות ומיותרות, אבל רבים אחרים השתמשו באנונימיות כדי להקריב מישהו על הגריל - ולחכות ששאר הגולשים יגמרו את המשימה.
אאוטינג, שיימינג, ריכלות והוצאת דיבה: סיקרט גילתה לנו שאנחנו מוקפים באנשים מטונפים ובמידה מסוימת אוהבים את זה. אפילו כשעלתה יוזמה של אחת המשתמשות לעשות משהו נחמד ברשת - המציאות טפחה עלי פניה: גולשת בשם הדר גלר רצתה לעשות ניסוי, היא העלתה סטטוס שבו כתבה שעל כל לייק שהיא תקבל - היא תתרום שקל לאגודה למלחמה בסרטן. אבל במקום לייקים היא קיבלה תגובות כמו: "שיעממת", "זונת צומי", "זונת לייקים", "How convenient שאת בעילום שם ואף אחד לא יכול לדעת אם את תורמת בסוף או לא" וחמור יותר, קללות, הצעות פורנוגרפיות והרבה חוסר אמונה.
בסופו של דבר גלר תרמה את הכסף (866 שקל), אבל הפסיקה להאמין באנושות.
מיקרוסופט: מחסלת חסרת רחמים
יש סיכוי שמיקרסופט הצטרפה לשב"כ? איך תסבירו אחרת את החיסולים בדם קר האלה שהיא מארגנת? קודם כל היא חיסלה את הספרה 9, שזה בהחלט לא לעניין. שנית, אחרי 15 שנות פעילות, החברה הודיעה שהיא מורידה את השאלטר על תכנת המסרים MSN Messenger, (למרות שבתכלס היא כבר השביתה את פעילותה בישראל ובמדינות נוספות שנה שעברה). אז נכון שאף אחד כבר לא ממש משתמש בתוכנה הזו, אבל ככה נפרדים? מה עם איזה טקס פרידה? איפה כבוד המת-ממזמן?
קראו גם: מיקרוסופט חשפה את חלונות 10: "המערכת שכל הלקוחות יאהבו"
אבל אלו זוטות, החיסול העיקרי ארעי לפני מספר שבועות, כשפורסם שמיקרוסופט מתכננת לחסל גם את המותג נוקיה - אחרי שרכשה את חטיבת המכשירים והשירותים בסך הכל בשנה שעברה. מצד שני, נוקיה היא אחת מחברות ההיי־טק הגדולות היחידות שלא הקימו מרכז פיתוח לטלפונים בישראל, אז יאללה...ממ….ביי.