מנוע החיפוש של גוגל חולל מהפכה בחיינו. אם פעם היינו שומרים מועדפים בדפדפן או מקלידים כתובות של אתרים - היום צריך רק להקליד את השם וללחוץ על התוצאה הראשונה בגוגל. אם רוצים לדעת פרטים בסיסיים על אדם ידוע או חברה - מקלידים את השם ומייד מקבלים בכרטיס מידע את מה שחשוב לדעת. בלי לשוטט בין תוצאות החיפוש, ובלי לצאת בכלל מגוגל. נהדר.
אבל מתברר שלא תמיד המידע שמוצג בכרטיסים של גוגל מדויק. אתמול העלו הגולש עומרי דרבסקי ובעקבותיו דף הפייסבוק של "חורים ברשת" צילומי מסך של מה שקורה כשמחפשים בגרסה האנגלית של גוגל את המילים "דואר ישראל": בכרטיס המידע מוצג לוגו מזויף של החברה, עם חילזון במקום הצבי המשמש כסמלה הרשמי (בעיצובים שונים) מיום היווסדה.
מיהרנו לבדוק האם מדובר בזיוף, וגילינו שזה אמיתי לחלוטין. זה קורה רק בגרסה האנגלית של גוגל, בעוד בגרסה העברית מוצג הלוגו הנכון מתוך ערך הוויקיפדיה על החברה.
חקרנו האם הטעות בגוגל קרתה בעקבות הטעיה של גולש, שניצל את היותה של ויקיפדיה פתוחה וערך את הערך על החברה באנגלית כדי להציג בו את הלוגו הפארודי - אך למרות שעברנו על כל גרסאות הערך בשנתיים האחרונות, באף אחת מהן לא היה ניסיון הטעיה כזה.
מהיכן, אם כן, הגיעה התמונה? לוגו החילזון עלה לפייסבוק בדצמבר 2015, ימים בודדים לאחר החשיפה ב-NEXTER אודות סירובן של חברות מחו"ל לשלוח מוצרים לישראל בעקבות עיכובים ואיבודים בחברת הדואר המקומית. הוא עוצב על ידי דניאל קנס מתל אביב, שכתב כי "הרשתי לעצמי לעצב מחדש את הלוגו של דואר ישראל למשהו עדכני יותר... יצא מדויק, לא? שתפו, אולי מישהו שם יבין את האבסורד". והגולשים אכן שיתפו: יותר מ-3,000 שיתופים קיבלה התמונה, לצד קרוב ל-100 תגובות ו-5,000 לייקים.
כמה ימים אחר כך פורסמה התמונה בכתבה של Times of Israel על הבלגן בדואר ישראל - ומשם הגיעה לגוגל, שאיכשהו החליט לקחת את התמונה החמישית בכתבה אקראית במקום את התמונה הראשונה בערך הוויקיפדיה.
פנינו לגוגל כדי לברר איך בדיוק נבחרה התמונה הזו לככב בכרטיס המידע על דואר ישראל במקום הלוגו הרשמי. תגובת החברה טרם נמסרה.
מדואר ישראל נמסר כי "החילזון שב הביתה בשלום".