רוכב אופניים חשמליים בן 14 מתפרץ לכביש - ומוטח על הקרקע. צילום ממצלמת רכב שהופץ ברשתות החברתיות בימים האחרונים מציג תאונה שהתרחשה בקריות בשבוע שעבר. מהסרטון עולה כי הרכב עבר באור ירוק, בעוד שהנער מתפרץ לכביש כשהוא אינו חובש קסדה. הוא פונה לבית החולים כשהוא סובל ממכות יבשות באגן.
"זה קרה בשבוע שעבר בזמן שאישתי נהגה ברכב", מספר ארטיום אסמן בשיחה עם NEXTER. "היה רוכב אופניים שעמד באור אדום וחיכה כי היה לה אור ירוק. הילד התפרץ לכביש והמזל שהפגיעה הייתה רק בכנף. אישתי הייתה בהלם ולא יכלה לנשום".
"הוא אמר לאשתי 'תסעי תסעי' בגלל שפחד מההורים שלו וידע שיכעסו עליו. הוא קטין, בן 14, אסור לו לנסוע על אופניים והוא אפילו נסע בלי קסדה. אם היא הייתה נוסעת משם היא כנראה הייתה מסתבכת ויושבת בכלא היום. המזל זה שיש לי צילום וידאו של זה. חיים של אנשים נהרסו בגלל שאין להם מצלמה. צריך לחייב לשים מצלמה ברכב. זה עולה 150-200 שקל אבל זה מציל אותך מבור שחור".
ויש לו גם לא מעט ביקורת על אי האכיפה מצד משטרת ישראל, והשוק הפרוץ של האופניים החשמליים. "אני עומד ליד השוטר, אני אומר למה לא אוכפים את החוק. הוא אמר לי שבתל אביב כן, אז למה בקריות לא? אחרי המקרה הגיעו הרבה ילדים סקרנים למקום עם אופניים חשמליים וכולם עברו באדום. לאף אחד לא היה אכפת מזה, אפילו למשטרה שהייתה שם".
החל מלפני שבועיים נכנסו לתוקף תקנות חדשות בנוגע לנסיעה על אופניים וקורקינטים חשמליים - הרכיבה מותרת מגיל 16 ומעלה, כאשר הרוכב או הרוכבת עברו תאוריה (מבחן כשירות) או מחזיקים רשיון נהיגה כלשהו.
לדברי עמותת "אור ירוק", בחודש מאי בוצעו תצפיות במטרה לאפיין את אופי הרכיבה, הציות לחוקי התנועה והאם התשתיות מותאמות לרוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים. התצפית כללה כ-5,000 רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים במעל 100 רשויות, ערים וישובים.
ב-88% מהמקומות שנבדקו לא היה שביל אופניים. 67% מהרוכבים לא חבשו קסדה. 43% מהרוכבים נצפו רוכבים על גבי המדרכה, 48% רכבו על הכביש ורק 9% רכבו בשביל האופניים. 8% מהרוכבים נצפו מרכיבים נוסע נוסף (בניגוד לחוק) 64% לא צייתו לתמרורים ורמזורים. 10% היו עסוקים בנייד (דיברו, סימסו או החזיקו את הטלפון תוך כדי רכיבה).
"הסרטון וכמוהו התצפיות שביצענו מראים שהציבור לא מודע לסכנות שברכיבה ללא קסדה או בניגוד לחוקי התנועה", אומר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. "מספר הנפגעים וההרוגים מתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים רק הלך וגדל בכל שנה אבל במשרד התחבורה אדישים ולא מובילים מהלך כולל של סלילת שבילי רכיבה בטוחים עבור הרוכבים, הגברת האכיפה ברחובות, הגברת המודעות לסכנות שברכיבה על כלי דו גלגלי חשמלי ואכיפה כנגד חנויות שמוכרות כלים אשר אינם עומדים בתקן ומגיעים למהירויות גבוהות מהמותר בחוק".