בארץ זה עוד תופס תאוצה, בעולם זה כבר חלק מכל בית - עוזרת קולית. מכשיר שדיירי הבית מדברים איתו, מבקשים שהעוזרת תשמיע שיר, תזכיר על פגישה או תשלח מייל והיא עונה. עכשיו, אמזון ששולטת בשוק העוזרות עם אלקסה הודיעה שהם מתכוונים לשנות לאלקסה את טון הדיבור כדי להפוך אותה לאנושית יותר. שאלנו את ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי מהמרכז הבינתחומי, למה זה בעצם חשוב?
"מה שאנחנו רואים פה זה מספר צעדים שעושות הענקיות כדי להפוך את העוזרות הווירטואליות לכמה שיותר אנושיות", אומרת ד"ר מרגלית. "הממשק מאוד קל. בגלל שההפעלה היא קולית ילדים יכולים להשתמש בו כבר מגיל מאוד מאוד צעיר".
"ואנחנו חייבים להבין מה קורה במוחם של הילדים", מסבירה ד"ר מרגלית. "הם בשלב שההתפחות המוחית שלהם מאוד רגישה. אצל ילד אנחנו רואים שהעולם נחלק לשחור ולבן - יש מודלים מנטליים. כלומר, יש פרה - היא שייכת לקטגוריה של פרות. יש בן אדם - הוא נמצא בקטגוריה של בני משפחה. אז איפה נמצאת העוזרת הווירטואלית בכל זה?".
אז איך הילדים מתייחסים לעוזרת הקולית? "הם מתייחסים אליה כיצור אנושי לחלוטין כמו חלק מהמשפחה", אומרת ד"ר מרגלית. "זה נעשה על סמך ראיונות עם ילדים. וזה נשמע לנו נחמד ומשעשע - אבל זה לא. הילדים מתייחסים לעוזרת הקולית כמשהו שיכול לתת להם מענה לכל הצרכים שלהם - המודעים והלא מודעים".
איפה זה נהיה בעייתי? "זה נהיה בעייתי כי זו אינטראקציה שאתה היחיד שמפעיל אותה. כשאני איתך באינטראקציה ואתה חבר שלי אני חייבת רגע להבין שלא הכל מגיע לי ולא הכל יעשה כדברי. אבל, כשאני באינטראקציה עם עוזרת וירטואלית אני היחידה ששולטת, מנהלת וקובעת מה נעשה. ואז מה הבעיה להכיל את אותה אינטראקציה על השרת או המנקה בבית הספר ואחר כך על המורה?".
"כך הילדים לומדים. זה מודל מנטלי, זה לא סתם משהו נחמד ומשעשע", מסבירה ד"ר מרגלית. "כשהילד מבין שזו האינטראקציה העיקרית שבה הוא יכול לקבל דברים - אז המוח מתרגל כי המוח שלנו לא אוהב להוציא אנרגיה".
אז אולי להפוך אותה אנושית זו הדרך הטובה? "אנחנו לומדים שאין אינטראקציה, אין תן וקח אין משא ומתן, זה או שחור או לבן, ואנחנו עוברים לעולם שבו אנחנו נהיה צעירים נרגנים שהוא שאנחנו מקבלים את מה שאנחנו רוצים או שלא. עדיף שאלקסה תהיה לא אנושית, כלומר שהיא תעשה את כל הפונקציות שלה ונדע שהיא רובוט".