בראיון שנתן למגזין גרדיאן הבריטי אתמול (א'), סרגיי ברין, אחד ממייסדי גוגל ונשיא הטכנולוגיה שלה אמר כי הוא פוחד מ"כוחות גדולים וחזקים במיוחד שקמו כנגד האינטרנט הפתוח מכל הצדדים ומסביב לעולם". בין היתר הוא תקף את אפל ו-פייסבוק ואמר כי אלה מתנהלות בצורה "סגורה ומגבילה".
בראיון טוען ברין כי האיום על זרימת המידע החופשית ברשת האינטרנט מגיע מממשלות שמנסות לחסום את תושביהן ב"גנים מגודרים", כאשר הוא מזכיר את סין ואיראן באותה נשימה. ברין סיפר כי לפני חמש שנים הוא לא היה מאמין שמדינה יכולה לחסום את האינטרנט בצורה אפקטיבית למשך פרק זמן ממושך, אך עכשיו הוא מודה בטעות. "חשבתי שאי אפשר להחזיר את השד חזרה לבקבוק", הוא אומר.
פייסבוק ואפל הן פלטפורמות סגורות ומוגבלות
עוד הזכיר ברין את אפל ו-פייסבוק ואמר כי הוא חושש מעלייתן של פלטפורמות סגורות בתוך עצמן ששולטות ברודניות על התוכן שזורם דרכן. "אתם צריכים לשחק לפי הכללים שלהן, והם מאוד מגבילים", אמר ברין.
ברין אפילו התוודה כי הוא, יחד עם לארי פייג', איתו ייסד את גוגל, לא היה יכול ליצור את מנוע החיפוש של גוגל אם האינטרנט היה נשלט על ידי פייסבוק: "הסיבה שבגללה היינו יכולים לפתח מנוע חיפוש היא שהאינטרנט היה כל כך פתוח".
"יש הרבה לאבד", הוא ממשיך ונותן את עולם האפליקציות בתור דוגמה נוספת, "כל המידע שבתוך אפליקציות - המידע הזה לא ניתן לסריקה על ידי הסורקים. אתם לא יכולים לחפש בו".
כולם אשמים חוץ מגוגל
מה שברין שכח לציין הוא שגם גוגל לא נקייה מאשמה. בשנת 2010, לפני שהרשת החברתית של גוגל, גוגל פלוס, הייתה קיימת, גוגל חסמה את פייסבוק מלגשת לחשבונות הדואר האלקטרוני של המשתמשים שביקשו להעביר את כל אנשי הקשר שלהם לפייסבוק.
בסופו של דבר, פייסבוק הנחתה את משתמשיה להוריד את רשימת אנשי הקשר מג'ימייל ולייבא אותה ידנית לפייסבוק. גוגל ניסתה במהלך בוטה להשיג גישה גם למידע של פייסבוק, בתקווה שזו תתן לה לסרוק את אנשי הקשר בדיוק כפי שגוגל מאפשרת, אך נתקלה באטימות.
לסיום, ברין ביקר גם את תעשיית המוזיקה והקולנוע על המלחמות שלהן בפיראטיות. הוא אמר שאנשים ימשיכו להוריד תוכן פיראטי כל עוד זו תהיה אופציה פשוטה יותר מאשר לרכוש אותו באופן חוקי. "הם (תעשיית המוזיקה והקולנוע) יורים לעצמם ברגל, או משהו גרוע יותר מהרגל", אומר ברין.
עם זאת, אנחנו לא יכולים להניח שכל ההצהרות שמגיעות מצד גוגל על שימור חופש המידע באינטרנט נקיות מכל אג'נדה אישית. גוגל יודעת שבסין יש יותר משתמשים שגולשים באינטרנט מבכל מדינה אחרת בעולם והיא בוודאי הייתה שמחה להציף מיליארד סינים בתוכן הפרסומי שלה.
בנוסף, פייסבוק ואפל מהוות מכשולים נוספים בדרכה של גוגל שנחושה למפות את כל האינטרנט. פייסבוק לא מאפשרת לגוגל לסרוק את תוכן הגולשים שלה ואפל לא מאפשרת לסרוק את השימוש בפלטפורמות הניידות והאפליקציות.
>> פיתחו יומנים: גלקסי S3 יושק ב-3 במאי
>> התרשים שהלחיץ את מארק צוקרברג וגרם לו לקנות את אינסטגרם במיליארד דולר