הידיעה כי פייסבוק רכשה את אינסטגרם תמורת לא פחות ממיליארד דולר הרעידה אמש (ב') את עמק הסיליקון ואת העולם כולו.
אינסטגרם, שפיתחה את האפליקציה הפופולרית לשיתוף תמונות מבוססת מובייל נוסדה באוקטובר 2010, והיום, אחרי שנתיים בלבד מאז הוקמה, הצליחה לגרוף כ-35 מיליון משתמשים וכאמור נמכרה לפייסבוק תמורת סכום עצום של מיליארד דולר במזומן ובמניות.
לא מדובר רק באקזיט ענק אלא גם ברכישה הראשונה בסדר גודל שכזה עבור פייסבוק, שהיא עצמה הוערכה לאחרונה בכ-מאה מיליארד דולר לקראת ההנפקה שלה.
אינסטגרם נחשבת לאפליקציית שיתוף התמונות המובילה לסלולר שנהנתה מ-30 מיליון משתמשים באייפון בלבד, עוד לפני שהגיעה לאנדרואיד בשבוע שעבר וגם שם הפכה ללהיט עם מעל מיליון הורדות בתוך 24 שעות. האפליקציה נהנית בכל יום מכ-5 מיליון תמונות שמועלות אליה כשמטה החברה נמצא בסן פרנסיסקו ולמרות הנתונים העצומים שלה, מועסקים בה נכון להיום 13 עובדים בלבד.
הפתעה? מסתבר שלא ממש
למרות שהאתרים ברשת מגדירים את ההודעה של מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג על רכישת אינסטגרם כהפתעה, מסתבר שהרשת החברתית חיזרה אחרי הסטארט אפ כבר זמן מה.
כבר בתחילת שנת 2011 ניהל צוקרברג משא ומתן מול מייסדי אינסטגרם מייק קריגר (10% ממניות החברה) וקווין סיסטרום בן ה-28 (40 % מניות) במטרה לרכוש אותם, אך סיסטרום ויתר על ההצעה המפתה והחליט למקד ולפתח אותה.
עכשיו כשהבאז סביב אינסטגרם גדל וסביר להניח שהסכום התנפח בצורה יוצאת דופן החליטו מייסדיה שהגיע הזמן לאקזיט. לסיסטרום עצמו יש 40% מאינסטגרם ששווים 400 מיליון דולר.
עם זאת, נציין כי ייתכן ואחוזי אחזקת המניות של המייסדים השתנו מעט בשבוע שעבר, כשאינסטגרם סיימה סבב גיוס השקעות חדש על סך 500 מיליון דולר.
מה פייסבוק תעשה עם אינסטגרם?
"במשך שנים התמקדנו בבניית חווית משתמש הטובה ביותר בשיתוף התמונות עם החברים והמשפחה", כתב צוקרברג, בהודעה שבישרה על הרכישה. "עכשיו נוכל לעבוד בצורה צמודה עוד יותר עם הצוות של אינסטגרם ונאפשר לאנשים חווית מובייל שיתוף הכי טובה שמבוססת על תחומי העניין שלהם".
רבקה ליב, אנליסטית של חברת Altimeter Group מתארת את הרכישה מרכזית, חשובה ומאוד דחופה עבור פייסבוק והצרכים המיידיים שלה במטרתה להפוך את הרשת החברתית מושכת וחזקה יותר בעולם הסלולר.
ואכן, מלבד הצהרת הכוונות החגיגית של צוקרברג בהודעת הרכישה, פייסבוק כבר הצהירה לא פעם שהיא רוצה להתחזק מאוד בתחום המובייל. ואחד הביסוסים לכך בשנה שעברה היא רכשה תמורת 70 מיליון דולר את סנפטו, סטארט אפ ישראלי שמאפשר לכל טלפון נייד שהוא לא טלפון חכם לקבל גישה לאפליקציות פייסבוק, טוויטר, פיקאסה ועוד.
ביולי האחרון, בעזרת הטכנולוגיה של סנפטו, השיקה פייסבוק את ה"אפליקציה לכל טלפון" עם תמיכה ב-2,500 סוגים שונים של מכשירים ניידים, לא בהכרח סמארטפונים.
גם המרדף של פייסבוק אחרי עולם התמונות אינו מפתיע, הרי שצוקרברג מרבה לספר בכל הזדמנות עד כמה אנשים אוהבים להעלות תמונות וכהוכחה גם ממשיך לשדרג את ממשק התמונות של פייסבוק ובמקביל לשנות את עמוד הפרופיל ופיד החדשות, כשהתמונות הופכות לגדולות יותר ומקבלות בולטות. למעשה בכל יום עולות לפייסבוק מעל 250 מיליון תמונות, כך שברור כי מדובר בתחום מרכזי מאוד.
אז מי הבוס?
מיד עם פרסום הידיעה על הרכישה הגולשים ברשתות החברתיות הביעו חשש שפייסבוק עומדת להרוס את אינסטגרם. כשמשתמשים מפוחדים עוד יותר דאגו שגורלה של אינסטגרם יהיה זהה לגורלן של חברות סטארט אפ רבות שנרכשות על ידי חברות ענק ולבסוף נבלעות בהן ונסגרות, לדוגמה רכישת Hot Potato FriendFeed ולאחרונה גם GoWalla.
פייסבוק עצמה רכשה במהלך קיומה 18 חברות סטארט אפ כשהמוצרים והאתרים של כולן נסגרו במהרה לאחר הרכישה כשהאסטרטגיה המובילה היא לרכוש כישרונות יותר מאשר מוצרים וחברות.
כך, למשל, אותה חברת סנפטו אותה הזכרנו קודם, שפיתחה אפליקציה סלולרית לטלפונים פשוטים, נרכשה על-פייסבוק במרץ 2011 וכעבור תשעה חודשים סגרה את האפליקציה והפסיקה לעדכן ולתמוך בה. גם חברת המסרים המיידים Beluga סגרה את שירותיה שבעה חודשים לאחר הרכישה על ידי פייסבוק. הגדילה לעשות חברת שיתוף הקבצים drop.io, שסגרה את השירות כבר אחרי חודשיים מאז שנרכשה על ידי פייסבוק.
אבל צוקרברג מרגיע ומבטיח כי אינסטגרם תשמור על העצמאות שלה ותמשיך לפעול על פלטפורמות שונות ורשתות חברתיות אחרות: "אנחנו חושבים שזה חיזוק חשוב מאוד לחווית המשתמש שאינסטגרם מחוברת לשירותים אחרים מעבר לפייסבוק" הוא כתב בהודעה, "אנחנו מתכננים לשמור על פיצ'רים כמו האפשרות לפרסם פוסטים ברשתות חברתיות אחרות והאפשרות לא לפרסם פוסטים של אינסטגרם בפייסבוק אם המשתמש אינו רוצה ולשמור על האפשרות להיות בעלי עוקבים ולעקוב אחרי אנשים באופן נפרד לחלוטין מהחברים בפייסבוק".
עם זאת, למרות ההצהרות הפומביות החיוביות והעתיד הוורוד, לא ברור מה יניב בסופו של דבר שיתוף הפעולה החדש. האם הוא יעזור לפייסבוק ואינסטגרם להתפתח ולהתחזק ביחד? או שאולי פייסבוק תבלע את אינסטגרם ובסופו של דבר תחסל אותה סופית?