נציבת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, הכריזה היום (ד') עלקנס שלישי בתוך שנתיים שהאיחוד מטיל על ענקית הטכנולוגיה גוגל. במסיבת עיתונאים שערכה, וסטגר הכריזה על קנס בסך 1.49 בעקבות פרקטיקות שגוגל נקטה במשך עשור, שמנעו תחרות הוגנת בתחום הפרסום ברשת. הקנסות הקודמים של האיחוד האירופי נגד גוגל היו בסכומים של 4.34 מיליארד יורו בשנה שעברה, ו-2.4 מיליארד יורו ב-2017.
הקנס נוגע לפרקטיקות של גוגל מול בעלי אתרי צד שלישי, כמו אתרי חדשות למשל, ששילבו את שורת החיפוש של גוגל באתר שלהם כדי לאפשר לגולשים לחפש מתוכו. בדומה לחיפוש בגוגל, שמעלה תוצאות חיפוש אך גם מודעות ממומנות, כך קורה גם כשמשתמשים בשורת החיפוש באתרים אחרים.
אלא שגוגל חייבה את בעלי האתרים להשתמש באופן בלעדי בפלטפורמת AdSense שבבעלותה - באמצעותה היא מתווכת בין המפרסמים לבעלי האתרים שמעוניינים למכור שטח פרסום בתוצאות החיפוש.
לפי האיחוד, החל מ-2006 גוגל מנעה מהאתרים להשתמש במערכות מתחרות למכירת שטח מודעות בתוצאות החיפוש. מ-2009 החברה אפשרה לשלב גם שירותי מודעות מתחרים, אך עדיין דרשה כי מספר מינימום של מודעות יוקדש לפלטפורמת המכירה של גוגל, וכי המודעות שלה יוצגו במקומות הבולטים והרווחיים ביותר.
גוגל אף דרשה לאשר בכתב כל שינוי שהאתרים ירצו לבצע במיקום בו יוצגו מודעות של מערכות מתחרות. ב-2016 גוגל הפסיקה לפעול באופן הזה, לאחר שהתחילו להגיש תלונות נגדה. מסיבה זו הקנס הנוכחי קטן לעומת הקודמים ואף לא דורש שינוי מדיניות מצד גוגל.
וסטגר טענה כי הפרקטיקות של גוגל פגעו בצרכנים, במתחרים ובחדשנות, והדגישה כי באותן שנים גוגל הייתה השחקנית החזקה ביותר בתחום מכירת המודעות בתוצאות חיפוש באיחוד האירופי עם נתח שוק של מעל 70%, ובנוסף היה לה נתח שוק של מעל 90% בשווקים של המדינות השונות בתחום החיפוש הכללי.
מאחר שמתחרות בתחום כמו מיקרוסופט ויאהו לא יכולות למכור שטח פרסום עבור מפרסמים מתוך תוצאות החיפוש באתר של גוגל עצמה, החיפושים באתרי צד שלישי חשובים עבורן כדי להצמיח את העסק ולנסות להגביר את התחרות, לפי וסטגר.