כמה הייתם משלמים כדי לשפר את האני-הווירטואלי שלכם? חברת יח"צ שמייצגת את נעמי קמפבל שילמה לאחד מעובדיה כדי שישנה את ערך הוויקיפדיה של דוגמנית העל בוויקיפדיה כך שיחמיא לה קצת יותר.
החברה, שנקראית Sunshine Sachs, הודתה לאחרונה שהסירה מידע שהתייחס לאלבום הסולו שקמפבל הוציאה ב-1994 בשם Baby Woman - שתואר בוויקיפדיה כאלבום שכשל הן מבחינת מכירות והן מבחינת ביקורות. גם ההתיחסות למערכת היחסים שהדוגמנית ניהלה בעבר עם מייק טייסון הוסרה וכן מידע על הרשעותיה בעבר בגין תקיפה.
ויקיפדיה היא אנציקלופדיה חופשית בה כל מי שיודע לשנות ערכים - יכול לשנות ערכים. אך למרות שישנה אפשרות לעשות זאת באופן אנונימי, ניתן לאתר את כתובת ה-IP של העורך. כך, ג'ק קרייבר מהבלוג וויקי-סטראטג'יסט - שעוסק בעריכות חשודות באתר, גילה כי מי שסייע לקמפבל להצטייר באור חיובי יותר, הוא עורך באתר שמועסק על ידי חברת היח"צ בשם אלכסנדר דה לה טורו בואנו.
"משתמש בשם Alexdltb ערך שינויים מאז 2012 בעמודים של כמה מלקוחות החברה, בהם מיה פארו, קמפבל וסטארט אפ בשם Levo. עם זאת, בעמוד המשתמש של אלכנסדר לא מופיע בשום מקום שהוא מועסק על ידי החברה שמצייגת אישים אלו", נכתב בבלוג.
ניסיונן של חברות יח"צ לשפץ את המוניטין של לקוחותיהן אינו דבר חדש, וקמפבל היא ודאי לא הראשונה שרוצה לטשטש קצת את העובדות. בפברואר - ובלפלטרפורמה אחרת, נודע כי קים קרדשיאן למשל משלמת מאה אלף דולר למעצבת שמרטשת את תמונות האינטסגרם שלה. גם בוויקיפדיה מודעים למאמצאים אלו. בשנת 2013 החברה סגרה יותר מ-250 חשבונות של עורכים בחשד להתחזות ועריכה מזוייפת, במטרה לקדם חברות ומוצרים.
כתוצאה, ויקיפדיה עדכנה והדגישה את תנאי השימוש, והצהירה במפורש שעובד בחברת יח"צ שעושה שינויים בערכים באתר חייב להזדהות. בפוסט שעלה בבלוג של ויקיפדיה נכתב בזמנו: "עם חצי מיליאירד קוראים, ויקיפדיה היא מקום מידע חיוני עבור אנשים מכל העולם. הקוראים שלנו יודעים שוויקידפיה אינה מושלמת, אבל הם גם יודעים שאנחנו לעולם לא ננסה למכור להם מוצרים או מידע מוטעה".
את הגילוי הנאות הזה אלכסנדר לא העניק. במקום זאת, הוא ציין שהסיר את המידע שהסיר משום שהוא מתייחס לחייה האישיים של הכוכבת - ולא לפרסונה התקשרותית שלה. בניו יורק טיימס מציינים לעומת זאת, שמייסד חברת היח"צ הודה כי אלכנסדר לא ציין כי הוא מועסק על ידיו - כי הוא פשוט לא ידע שהוא צריך.