פטנט חדש מבית אמזון מעוניין לקרוא את מחשבותיהם של המשתמשים ולשלוח להם מוצרים, עוד לפני שאלה לחצו על כפתור הרכישה או בכלל הבינו שמעוניינים לרכוש את המוצר המדובר.
המשלוח כבר בדרך אלייך
הפטנט שאושר בחודש דצמבר האחרון ונקרא Anticipatory Shipping, מיועד לקצר את זמני המשלוח ולהוות תחרות משמעותית מול רכישות המשתמשים בחנויות הפיזיות. על מנת לעשות זאת, החברה מעוניינת לשלוח את המוצרים שחושבת שהמשתמשים ירכשו עוד לפני הרכישה, כאשר אלה יקבעו על סמך חיפושים ורכישות קודמות של המשתמשים, ה-Wish List שלהם, תוכן עגלת הקניות לפני הרכישה ואפילו חישוב הזמן שסמן העכבר ריחף מעל פריט מסויים באתר.
וגם:
>> הטקטיקה החדשה של ההאקרים: רכישת תוספים והפיכתם לנוזקות
>> הקונספט המהפכני שיאפשר לכם לנשום מתחת למים
בפועל, המערכת של החברה תשלח את המוצרים שמצפה שירכשו אל מרכזי השילוח באיזורים הרלוונטים, בהתאם למוצרים השונים, כאשר אלה ימתינו שם לביצוע ההזמנות על ידי המשתמשים. עם זאת, במסגרת תיאור הפטנט מוסיפה אמזון כי ייתכן ואף תעמיס את המוצרים על משאיות השילוח השונות המיועדות להגיע לאיזור המגורים הכללי של המשתמש – גם אם הוא עדיין לא ביצע את ההזמנה והכניס את הכתובת המדוייקת למשלוח.
נראה כי נכון להיום יש לחברה מספיק מידע על משתמשיה השונים, במיוחד על הרוכשים הסדרתיים המבצעים רכישות לעיתים קרובות, כך שיכולה להרשות לעצמה להתחיל לנתח את כל המידע ולהבין מה המשתמשים רוצים, מתי הם רוצים את זה ולאן הם רוצים שזה יגיע.
כך לדוגמה, במידה ואמזון יודעת שבעוד כשבוע עתיד להתחיל להמכר ספר מדובר ופופולארי, תוכל להקדים ולשלוח את הספר לאיזורים בהם נמצאים משתמשים שכבר רכשו ספרים אחרים מבית הסופר, או שהביעו עניין בספר המדובר. כך למעשה תוודא שיקבלו את המוצר באותו היום, ללא המתנה ארוכה ומבלי לצאת מהבית.
כמובן שתהליך זה עלול להוביל למשלוחים שגויים, לא רצוניים וכתוצאה מכך להחזרות רבות על ידי המשתמשים. אך אמזון חשבה גם על בעיה זאת והסבירה כי היא פתוחה להציע למשתמשים הנחות על המוצרים השגויים שיגיעו אליהם, או לחילופין אף להציע אותם בחינם כבסיס לקידום המכירות ולבניית המוניטין של החברה.
מקור: צילום מסך ממסמך הפטנט.תכנת הפעולה של אמזון. מקור: צילום מסך ממסמך הפטנט.
משנה גישה
אין ספק שזמני משלוח נמצאים בראש מעיניה של אמזון והיה ניתן לראות זאת גם בחשיפה הקודמת של החברה: משלוח חבילות מהמחסנים אל פתח ביתם של הרוכשים בתוך 30 דקות, באמצעות צי מזל׳׳טים. אבל חשוב לזכור כי כבר היום אמזון מציעה זמני משלוח לא רעים, ולמעשה משתמשים באיזורים מסויימים יכולים לקבל את המוצר שלהם בתוך פחות מיממה מרגע ההזמנה, ישירות למפתן דלתם. לאור העובדה שמדובר בעיקר על משתמשים בארצות הברית, מסתמן כי החברה רוצה להרחיב את השירות היעיל והמהיר לשאר מרכזי השילוח שלה, גם אלה הנמצאים בארצות אחרות.
בשורה התחתונה, את הנתון החשוב והמעניין ביותר אמזון לא חשפה והיא אינה מעריכה כמה זמן יחסך על ידי שיטת המשלוח החדשה. בנוסף, לא ברור האם החלה להשתמש בשיטה זאת, מתי מתכננת להתחיל להשתמש בה או האם בכלל תבחר ליישם אותה, אך אין ספק שהחברה עושה ככל שביכולתה על מנת להשתלט על שוק הקניות המקוון – והיא נמצאת בדרך הנכונה על מנת להשיג זאת.