לקנייה ברשת יש אמנם יתרונות רבים, אפשרות למצוא מוצרים במחיר זול יותר, חסכון בזמן, נגישות למוצרים שלא קיימים בארץ, אפשרות לרכוש בכל שעה ביום ובלילה ועוד.
אך לצד כל אלה, גם מעט סכנות, ביניהן מוצרים שלא מגיעים ליעד, חוסר אפשרות לראות ולהרגיש את המוצר פיזית, מדיניות החזרים חמקמקה, חנויות לא אמינות ועוד.
לרגל ועידת Go E-Commerce שתעסוק במסחר אלקטרוני, המאורגנת על-ידי מידע כנסים בשיתוף NEXTER, שתתקיים ביום חמישי הקרוב, 18 ביולי, במרכז הכנסים "אווניו" שבקריית שדה התעופה בין השעות 08:00-15:00, הנה 14 דברים שחייבים לבדוק לפני שרוכשים מוצרים באינטרנט.
1. כדאי לקנות באתרים גדולים ומוכרים שעומדים בתקני אבטחה של PCI. תקן PCI הוא תקן בינלאומי שיצרו חברות האשראי כדי להבטיח סליקת אשראי בטוחה בעסקים לצורך אבטחת מידע. מדובר בתקני אבטחה מחמירים אשר הטמעתם מהותית לביטחון הקונה וכרוכה במשאבים גבוהים. אתרים קטנים ולא מוכרים שאינם הטמיעו תקן זה חשופים לפריצות האקרים ודליפת מידע. לפני הקניה בדקו האם האתר עומד בתקן.
2. מומלץ לבדוק שהאתר ערב לכספי הלקוח במקרה של אי אספקת המוצר. קיימת אפשרות שספק של מוצר מסוים לא סיפק את הסחורה או שבמקרה קיצוני אף פשט את הרגל. למקרה זה חשוב לוודא מראש באתר שבו אתם קונים כי יש לכם ערבות מלאה לכספכם מצד האתר גם אם לא קיבלתם את המוצר.
3. יש לוודא שיש לאתר שירות לקוחות פעיל, כדי שיהיה לכם מענה זמין, מהיר ויעיל במקרה של בעיה.
4. לפני ביצוע הרכישה כדאי לקרוא היטב את המידע המפורסם על המוצר, בידקו מהם מרכיבי המוצר, פונקציונליות, צבע וכו' כדי לדעת אם הוא תואם את הצרכים שלכם.
5. כדאי לקרוא חוות דעת של קונים בתגובות על המוצר לפני הקנייה. שימו לב שאת חוות הדעת כתבו קונים אמיתיים שרכשו והתנסו במוצר ולא "אנשים מטעם". לעיתים תוכלו למצוא בחוות הדעת גם תמונות, טיפים ועצות מהקונים וזה עשוי להיות מאוד יעיל ולסייע בקבלת החלטת הקנייה.
6. מומלץ לעשות סקר מחירים לפני ביצוע הרכישה. המחירים באינטרנט בדרך כלל זולים יותר מאשר בחנויות אבל קחו בחשבון לא להתפתות למחירים זולים מדי. אם תתפתו תוכלו בקלות למצוא את עצמכם בהתמודדות מול אתר אשר ינסה לגרום לכם לרכוש דגם אחר או מוצר אחר של חברה אחרת. המחיר הזול מדי היה רק החכה לדוג אתכם כדי שתרכשו מוצר אחר שקיים במלאי ולא את המוצר שממילא אין להם.
7. לפני הקנייה כדאי לוודא האם יש אחריות למוצר ומי נותן האחריות. חשוב לוודא שיש למוצר אבא וגם אימא, לקרוא ולהבין לכמה שנים יש אחריות, מי נותן השירות, האם התיקון כרוך בהבאת המוצר למעבדה או שיש שירות שליחים (אפילו בתשלום).
8. לשים לב מראש למועדי האספקה עליהם מתחייב האתר ולעלויות השילוח כדי לא להיות מופתעים בהמשך. כמובן שכדאי לרכוש מאתרים שבהם מועד האספקה מהיר. היום, לקבל את המוצר בתוך 1-2 ימי עסקים זה כבר כמעט סטנדרט.
9. חשוב להכיר שהרכישה באינטרנט נחשבת ל"קניה מרחוק" ועל כן ניתן להחזיר את המוצר בתוך 14 יום בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן, בתמורה להחזר כספי, במידה שהמוצר לא נפתח והוא באריזתו המקורית. לעומת זאת בחנויות פיזיות אין חובה להחזר כספי ולכן בחנויות אלה, אם תאושר ההחזרה, תקבלו זיכוי בלבד.
10. אם אתם מתלבטים, מומלץ לקנות באתרים בהם קיימת אפשרות לקבל ייעוץ טלפוני. נציגי המכירות אמורים להיות מקצועיים כך שיוכלו לענות על כל שאלה ולהכיר את המוצרים הנמכרים באתר. לפעמים טלפון אחד יכול להקל על החלטת הקניה ולמנוע סרבול.
ולקונים והקונות באתרים בחו"ל, ארבעה טיפים נוספים
11. שמירה על אמינות מול הצרכנים לאורך הרכישה. הנושא החשוב ביותר בקניות ברשת הוא אמינות המוכר והאתר. מומלץ תמיד לקנות באתרים הגדולים כמו אמזון, איביי ועוד שבהם קיימת מערכת דירוג מוכרים ע"פ חוות דעת קונים.
במקרה של אתרים פרטיים של חנות כזו או אחרת רצוי לקרוא מעט על החנות לפני הרכישה. כמו כן חשוב לדאוג לאמצעי סליקה מאובטח כגון פייפאל.
12. שילוח לישראל. טרם ההקלקה על הפריט הרצוי מומלץ בחום לבדוק האם המוכר באמת שולח את המוצר לארץ, מהן אפשרויות המשלוח, זמני אספקת המוצר, עלויות מכס ומיסוי (בישראל, מוצרים שעלותם עד 325 דולר פטורים ממכס ומוצרים שעלותם עד 75 דולר פטורים גם ממע"מ) והכי חשוב - מה עלות המשלוח. כדאי גם לדעת שיש חברות שילוח שמספקות כתובת בארה"ב ואז שולחות את המוצר לישראל. מאוד יעיל במקרים בהם המוכר לא שולח לישראל.
13. מוצר לעומת אביזר נלווה. מיכוון שלכל מוצר יש מספר גרסאות שונות, צבעים שונים, סט אביזרים שונה, אחריות וכו', הדבר עלול להיות מבלבל. ודאו שזה באמת המוצר אותו אתם רוצים לרכוש ולא אביזר נלווה.
14. אופנה והנעלה. חשוב לוודא את המידה הנכונה והאם המוצר נוח. לא להתבייש ללכת לחנות למדוד, לרשום את המידה והדגם המדויקים ולחפש באונליין את הפריט. חשוב לזכור שלעיתים המידות שונות בין ישראל לחו"ל ולכן יש להסתכל במפרט של כל פריט, לפעמים המוכר נותן השוואה למידות שונות באירופה/ארה"ב/מזרח וכו'.
*סיגל כספי היא מנכ"ל וואלה! שופס.
*אלעד גולדנברג הוא מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל.