ביום שישי האחרון נסגר אתר ההורדות הגדול MegaUpload ומנהליו נעצרו והואשמו בין היתר בהפרת זכויות יוצרים. סגירת האתר היא רק חלק קטן ממלחמת זכויות היוצרים שמתרחשת בשנים האחרונות באינטרנט.
המאבק המתגבר הגיע לשיאו בשבועות האחרונים עם החשכת ויקיפדיה ואתרים נוספים כמחאה נגד הצעות החוק SOPA ו-PIPA שניסו לטענתם לפגוע בחופש האינטרנט הצעות שהוקפאו בינתיים אך הקרב עדיין לא נגמר.
מצד אחד ניצבות יצרניות התוכן השונות שטוענות כי הן מפסידות מיליארדי דולרים בגלל שירותי ההורדות ושיתוף הקבצים. מנגד עומדים ארגונים שונים שתומכים בחופש האינטרנט וטוענים כי אותם הפסדים של מיליארדים הם סכומים מנופחים שאינם משקפים את המציאות ואילו הגולשים התבקשו לשלם על צפייה בתכנים, הרי שהם היו מורידים הרבה פחות.
במחקר כלל עולמי לשנת 2011 שערך ארגון Envisional, הארגון הגדול שמנטר את התעבורה הלא חוקית באינטרנט ונחשב לאוטוריטה בלתי רשמית בתחום, נחשפת תמונה די עגומה של הפרת זכויות יוצרים ברשת.
על פי נתוני הדוח הגיעה בשנת 2011 תעבורת התוכן הלא חוקי הגלובלית (ללא פורנוגרפיה) לנתח של 23.76% מכלל התעבורה. מקרב כל השירותים המיועדים להורדות, תופס שירות לשיתוף הקבצים ביטורנט את המקום הראשון עם 8 מיליון משתמשים שמורידים ומעלים תכנים בו זמנית ו-100 מיליון משתמשים ברחבי העולם.
תנועת Bittorrent על פי ההערכות מהווה 17.9% מכלל תעבורת האינטרנט. כמעט שני שלישים מתוך תנועה זו משויכים להורדות תוכן המוגן בזכויות יוצרים כגון סרטים, סדרות טלוויזיה, מוסיקה, משחקי מחשב ותוכנות.
הדוח מראה כי מתוך כלל ההורדות בביטורנט תפסו הסרטים את המקום הראשון (35.2%), אחריהם סדרות הטלוויזיה (14.5%), משחקים (6.7%), תוכנות (4.2%), מוזיקה (2.9%) וספרים עם 0.2% בלבד. הפורנוגרפיה כקטגוריה נפרדת היא הגדולה ביותר והיוותה 35.8% מהתעבורה בשנת 2011.
דרך נוספת להורדת תוכן חוקי ובעיקר לא חוקי היא באמצעות אתרי הורדות. אתרים אלו מפיצים תוכן הפוגע בזכויות יוצרים ובדוח של Envisional נבדקו 2,000 קישורים אקראיים מאתרים מסוג זה כמו MegaUpload (לפני שנסגר), Rapidshare ו-HotFile ונמצא כי כ-73.2% מכלל התעבורה שלהם מנוצלת להורדת תוכן לא חוקי.
הזרמת הווידאו נחשבת לבעלת צמיחת השימוש המהירה ביותר ועל פי הערכות היא אחראית ליותר מרבע מתעבורת האינטרנט בעולם. דוגמאות להזרמת וידאו הן אתרים לצפייה ישירה ושירותים באינטרנט כמו mako VOD למשל. הניתוח מעריך כי בעוד שהרוב המכריע של הזרמת הווידאו באינטרנט הוא חוקי, 5.3% ממנו מוגן בזכויות יוצרים ומוזרם בצורה לא חוקית (1.4% מכלל תעבורת האינטרנט).
חברות מוזיקה, אולפני סרטים, יצרניות תוכנה: "אנחנו מפסידים מיליארדים"
על פי איגוד תעשיות המידע והתוכנה האמריקני (SIIA) וארגון BSA בשנת 2010 גובה ההפסד הכלכלי לתעשיית התוכנה כתוצאה מגניבת זכויות יוצרים הגיע לסכום של 59 מיליארד דולר. עוד חושף הדוח כך לטענת מחבריו, את ה"דו פרצופיות של המשתמשים", מצד אחד כשבעה מתוך עשרה ממשתמשי המחשב ברחבי העולם (71%) מצהירים על תמיכה בהגנה על זכויות קניין רוחני, עדיין כמעט מחצית מהם (47%) משיגים את התוכנות שלהם באמצעים בלתי חוקיים רוב או כל הזמן.
אולפני הסרטים האמריקניים מתלוננים כי הם נפגעים אנושות מההורדות הלא חוקיות באינטרנט כאשר היקף גניבת הסרטים מגיע על פי הערכות שפרסם ה-CNN למחזור שנתי של 20.5 מיליארד דולר. יחד עם זאת, קיימים מקורות אחרים הטוענים כי הסכומים שמציגה תעשיית הסרטים מנופחים לצרכים פוליטיים והסכום הריאלי נע סביב נזק של כ-6 מיליארד דולר.
גם יוצרי המוזיקה שמיוצגים על ידי איגוד אולפני המוזיקה האמריקניים (RIAA) שותפים לתלונות נגד המורידים, ועל פי נתונים שמפרסם האיגוד, בכל שנה מפסידה תעשיית המוזיקה 12.5 מיליארד דולר ועוד 70,000 משרות.
ואם חשבתם שאנשים לא קוראים ספרים, על פי הערכה של אתר Dailymail עד 20 אחוזים מהורדות ספרים אלקטרונים הם מאתרים פיראטים. בשנת 2011 הוציאה התאחדות המוציאים לאור האמריקנית 115,000 איומים משפטיים לאתרים המציעים ספרים פיראטיים, עלייה של 130% לעומת שנת 2010. עלייה זו מיוחסת לעליה בתפוצה של קוראים אלקטרוניים כמו הקינדל פייר והאייפד 2. על פי אתר Attributor שביצע מחקר בנושא בשנת 2010, הנזק של הוצאות הספרים הגיע לסכום משוער של 3 מיליארד דולרים.
מלחמה אבודה?
"הם (יצרני התוכן) מנסים להילחם בזרימת האינטרנט שכולו אודות הפיכת תוכן לזמין בהיקף נרחב ככל האפשר, בקלות ככל האפשר ומהר ככל האפשר. הם מנסים לעצור 1.4 מיליארד משתמשים באינטרנט מלעשות מה שהאינטרנט רוצה שהם יעשו", אמר דויד פרייס נשיא ארגון Envisional המנטר את תעבורת ההורדות לאתר Arstechnica.
"כאשר אני מדבר עם בעלי תוכן אני מנסה להגיד להם שזו לא הדרך ללכת. אתה לא רוצה לפגוע באנשים. אתה רוצה לנסות ללכת עם גישה תחרותית, לשים את תוכן שם בחוץ ולקוות שאנשים יבואו אליך", הוא מסביר.
אחת הביקורות של פרייס ואחרים היא כלפי הדרך הכוחנית בה משתמשים יצרני התוכן כדי להשתלט על האינטרנט באמצעות חקיקה של תקנות כמו PIPA ו-SOPA. במקום זאת הם טוענים, אפשר להשתמש בכלים יותר יעילים שימנעו הפרת זכויות יוצרים כמו שירות נטפליקס המציע מודל רכישה ידידותי ובמחירים הוגנים של תוכן ויזואלי באינטרנט. "חלופות לגיטימיות כגון נטפליקס אינן זמינות באופן נרחב מחוץ לארצות הברית", הוא מסביר, במקום "לתבוע אותם עד שהם ייסגרו", יש לאמץ ערוצי מכירת תוכן יותר מתאימים לעידן הדיגיטלי שיהוו פתרון חיובי עבור שני הצדדים.
>> האקרים מבטיחים: "נפיל את פייסבוק ב-28 בינואר" ומזמינים את הגולשים לעזור להם