ראיין גרפר נמצא בבעיה קשה: לאחר שהוכתר לגיבור והפך למיליונר על הנייר, הוא גילה שכסף לא פותר את כל הבעיות. עכשיו אותם אנשים שהעלו אותו לתהילה כועסים עליו עד כדי כך שהם מלכלכים עליו ברשת ומנסים למנוע מאחרים לעזור לו להרוויח עוד כסף.

הסיבה לבעיות של גרפר היא צידנית. לפני שנתיים עיצב האמריקאי בן ה-40 את Coolest, קולר מודרני שכולל כל מה שאפשר לפנטז לדחוף לתוך פיקניק: מיכל קירור, תאים לאחסון כלי אוכל, רמקול בלוטות', מטען לסמארטפונים, פותחן בקבוקים, בלנדר להכנת שייקים בשטח ואפילו תאורה פנימית. גרפר פתח קמפיין מימון המון לייצור הצידנית - אך לא הצליח לגייס את הסכום שביקש והפרויקט לא יצא לפועל.

בעקבות הכישלון הוא יצא למסע בארה"ב, הראה את האבטיפוס לאנשים, שאל מה אפשר לשפר בו ואחרי קצת יותר מחצי שנה הציג את התוצאה והציע לכל מי שפגש בדרך להשתתף בקמפיין. הפעם הוא זכה להצלחה מסחררת וגייס מעל 13 מיליון דולר - פי 265 מסכום המטרה שהציב (50,000 דולר) והסכום השני הגבוה ביותר שגויס אי פעם מגולשים באתרי מימון-המון (המקום הראשון הוא Pebble Time, שעון חכם בעל מסך דיו אלקטרונית צבעוני). בסך הכל, הוזמנו 62,880 יחידות של המוצר.

 

למזמינים הוא הבטיח שהצידניות יגיעו בפברואר 2015 - והתומכים חשבו שעם מיליוני דולרים לעבוד איתם, הוא בהחלט יכול לקיים את ההבטחה. עתה נראה שהפרויקט הזה הופך מהצלחה מסחררת לאסון שיגרום לגולשים רבים לחשוב פעמיים לפני הפעם הבאה שהם מעניקים תמיכה כספית לפרויקט כלשהו.

השבוע הופתעו תומכי הפרויקט שעדיין לא קיבלו את הצידניות שלהם, כאשר המוצר החל להימכר באמזון במחיר של 500 דולר לאנשים שלא הזמינו אותו לפני למעלה משנה במחיר של 165-185 דולר. העמוד הבטיח אספקה תוך 3-5 ימים, בעוד המזמינים במסגרת הפרויקט מחכים כבר שנה ועשרות אלפים מהם עדיין לא קיבלו את המוצר, שלפי החברה יגיע לכולם רק באפריל 2016. בתגובה, עשרות מהתומכים הזועמים הציפו את עמוד המוצר בביקורות שליליות.

ראיין גרפר, מייסד ומנכ"ל Coolest Cooler
גם כמות אדירה של כסף לא מבטיחה שלא יהיו בעיות. ראיין גרפר

אתמול (ד') העלה גרפר ליוטיוב סרטון (שהוסר בינתיים), בו הסביר מדוע הוא מציע ללקוחות חדשים מוצר שטרם נשלח למזמינים מראש. לדבריו, המכירה במחיר הגבוה אמורה לממן את הייצור של היחידות שהוזמנו מראש לאחר שהייצור והשילוח נתקלו בקשיים. הוא סיפר שהחברה שייצרה את מנוע הבלנדר שובתת וטרם נמצאה חברה שמסוגלת לייצר מנוע דומה בכמויות הדרושות. כמו כן, הוא ציין כי החברה הוציאה 2 מיליון דולר על תכנון והנדסה וכי עלויות השילוח של המוצר גבוהות מהמשוער, בשל גודלו ומשקלו והעובדה שכל יחידה נשלחת פעמיים - פעם מהמפעלים באסיה למפקדת החברה בארה"ב ורק לאחר מכן למזמינים.

זה יכול היה אולי להיחשב למקרה יוצא דופן, אילולא ממש בו-בזמן נודע כי פרויקט מימון-המון מוצלח נוסף נגמר במפח נפש. הסטארט-אפ הלונדוני Torquing Group הודיע אמש לתומכיו כי הכסף שגייס מהם אזל והוא נאלץ להיסגר. "לאחר שבחנו את כל האפשרויות הידועות לנו, ולאחר שביקשנו עצת מומחים, הגענו להחלטה הקשה לפרק את החברה כדי לשלם לנושים", כתבו אנשי החברה.

בנובמבר 2014 העלתה החברה לאתר קיקסטארטר קמפיין מימון למכשיר בשם Zano - רחפן בגודל כף יד הנשלט על ידי אפליקציה ומסוגל לצלם תמונות וסרטונים תוך מעקב אוטומטי אחרי המשתמש. תוך חודש וחצי גייס הפרויקט 2.3 מיליון ליש"ט, שהם כ-3.4 מיליון דולר או קרוב ל-14 מיליון שקל, וזכה לתואר הפרויקט האירופי הממומן ביותר אי פעם. תאריך המשלוח הצפוי: פברואר 2015.

זמן קצר לאחר סיום הפרויקט החלו הבעיות. תחילה דיברו בחברה על עיכובים במשלוח החלקים הסופיים של המכשיר, לאחר מכן סירבו להדגים אותו בשל בעיות שצצו בדגם הסופי ובמאי הם הבטיחו לבסוף לשלוח את המכשירים ביולי. אז אמנם המכשירים אכן החלו להישלח לתומכים ביולי - אך ב-4 החודשים שעברו מאז, נשלחו 600 יחידות בלבד מתוך 12,452 שהוזמנו. גם מעט התומכים שקיבלו את המכשירים התלוננו על ביצועיהם, שלא עמדו בציפיות.

 

ביום שלישי שעבר התפטר מייסד ומנכ"ל החברה, איוון רידמן, ועתה זועמים התומכים על כך שהחברה בזבזה את כל הכסף ועומדת להיסגר מבלי שתספק את התמורה שהתחייבה לה.

ראוי לציין שאתרי מימון המון כמו קיקסטארטר לוקחי ברצינות את טרנד המוצרים המגייסים באמצעותם את הכסף לייצור, ומנסים להבטיח כי פרויקטים שהצליחו וקיבלו כסף מגולשים יעמדו בהבטחותיהם. עם זאת, הם אינם יכולים לערוב לכך שהכספים שגויסו לא יבוזבזו בצורה לא חכמה על ידי יזמים שנכשלו בחיזוי העלויות של הפרויקטים שלהם. לכן, מי שתומך בפרויקט חייב לקחת בחשבון שאם המיזם ייקלע לקשיים, סביר להניח שהוא לעולם לא יקבל את כספו חזרה.