מגפת הפרסומים הלא רצויים ברשת עשויה להתחיל לדעוך בקרוב סוף סוף, בזכות הפחד של חברות האינטרנט הגדולות מכפייה מצד ממשלות.
בגרמניה אושרה לראשונה הצעת חוק שתטיל על גוגל, פייסבוק וחברות אחרות אחריות לפרסומים לא רצויים ותחייב אותן בקנסות של עד 50 מיליון אירו אם לא יסירו תכנים שדווחו כ"פייק ניוז" או דברי שטנה תוך 24 שעות. אם מדובר בתכנים בלתי חוקיים אחרים כמו הוצאת דיבה, לחברות ניתנים 7 ימים.
שר המשפטים הגרמני, הייקו מאס, מסר ל-CNN כי "ספקיות רשתות חברתיות אחראיות כאשר הפלטפורמות שלהן מנוצלות לרעה כדי להפיץ פשעי שנאה וחדשות מזויפות". פייסבוק, לעומת זאת, מסרה כי עובדיה "עובדים קשה מאוד כדי להסיר תוכן בלתי חוקי" והחוק "יכפה על חברות פרטיות להחליט במקום בית המשפט מה חוקי בגרמניה".
החוק הנוכחי במדינה מחייב הסרה ברגע הדיווח, אך לא כולל סעיפי ענישה במקרה של אי הסרה. לפני כשנה התחייבו החברות הגדולות (מיקרוסופט, גוגל, פייסבוק וטוויטר) להסיר תכנים שדווחו להן תוך 24 שעות - אך הן לא עומדות בהתחייבות, שנועדה לייתר את החוק הגרמני.
מנסות להילחם
כתגובה לחקיקה, או אולי צעד מנע לחיקיקה מחמירה יותר, השיקו גוגל ופייסבוק מאמצים חדשים להילחם ב"פייק ניוז" בסוף השבוע האחרון: גוגל החלה להציג בתוצאות החיפוש והחדשות שורות של "בדיקת עובדות", ואילו פייסבוק החלה להציג לגולשים מ-14 מדינות טיפים לזיהוי חדשות מזויפות.
בדיקות העובדות של גוגל זמינה לפי הודעת החברה בכל רחבי העולם, אך מבדיקת NEXTER עולה כי בחיפוש בעברית היא עדיין לא קיימת. בשפות ובמדינות שהיא כן עובדת, היא אמורה להיות מוצגת כאשר מחפשים סיפורים או עובדות שכוללים קביעות שנויות במחלוקת.
כך, לדוגמה, חיפוש של "העולם שטוח" אמור להציג מתחת לתוצאות שורה שכוללת את תקציר הטענה, שורה שמצביעה על מי שמעלה אותה ושורה שמציגה האם היא נכונה או לא לפי אתרי בדיקת עובדות. גוגל מציינת שהיא מתכוונת להציג גם מסקנות סותרות לגבי אמיתות עובדות, כי "זה עדיין עוזר לאנשים לדעת מה רמת הקונצנזוס סביב טענה מסוימת" ובסופו של דבר מסייע להם "לגבש דעה מלומדת משלהם".
פייסבוק, מצידה, מסתפקת בקובייה צבעונית שמוצגת לגולשים ושולחת אותם לעמוד עזרה עם עצות לזיהוי ידיעות מפוברקות או סתם לא מדויקות. בין הטיפים של פייסבוק נכללים הטלת ספק בידיעות מאתרים לא מוכרים, חיפוש מקורות נוספים, תשומת לב לטקסטים סאטיריים או מבודחים ואפילו - לא להאמין - עצה לא להסתפק בקריאת הכותרת והמשנה של ידיעה אלא להיכנס ולקרוא את כולה.