השיחות שמגיעות אלינו מטלפנים של אינספור חברות גורמות לנו לא פעם להתעצבן ואף לצעוק עליהם, אבל מה קורה אם המוקדן דבק בתסריט המוכן מראש שלו בנחישות של רובוט? או, ליתר דיוק - מה אם הוא באמת רובוט?
עיתון הטיימס האמריקאי פרסם השבוע חשיפה, לפיה חלק מהמוקדנים שמתקשרים לאזרחי ארה"ב כדי להציע להם הצעות מכירה שונות, הם למעשה רובוטים מתוחכמים במיוחד. הדבר התגלה בעקבות שיחה לאחד מאנשי העיתון ממוקדנית שהציגה את עצמה כסמנת'ה ווסט והציעה לו מידע על ביטוחי בריאות. לאחר שחשד כי מדובר במעין תקליט, גייס העיתונאי את עמיתיו לבצע ולהקליט שיחות איתה - והתוצאות היו מטרידות מאוד.
לפי הממצאים, ווסט מתקשרת לאזרחים אמריקאים עשרות ואף מאות פעמים, וכשהם עונים היא מציעה להם מידע על ביטוחי בריאות. הכל נעשה בטונים ידידותיים ולפי קווים מנחים נוקשים שלא נותנים לשיחה לחרוג מהנושא. אם שואלים אותה אם היא רובוט או אדם אמיתי, היא עונה שהיא אכן אדם אמיתי. גם קולה לא מותיר מקום לספק - רובוטים טלפוניים, שהוכנסו בשנים האחרונות לפעולה במדינות רבות ברחבי העולם כנתבי שיחות המשוחחים עם הלקוחות ומפנים אותם לאדם המתאים לטפל בהם, נשמעים מלאכותיים. סמנת'ה לא.
כך זה נשמע:
אך למרות הצליל הידידותי והאנושי, סמנת'ה היא דווקא כן רובוט - למרות שהיא מתכחשת לכך נמרצות ("האם את רובוט?", שואל אותה האיש על הקו. "אני בן אדם אמיתי" היא משיבה לו בכל פעם מחדש). האזנה למספר שיחות מגלות שהשאלות נשאלות בטון קבוע שהוקלט מראש, כאשר מחשב בוחר איזה מהמשפטים במאגר המוכן להשמיע ללקוח בהתאם להתקדמות השיחה. לאחר קבלת הפרטים הרצויים מעבירה סמנת'ה את השיחה למוקדן אנושי אמיתי, המסיים את פעולת מכירת הביטוח.
בעקבות התגלית ניסה הטיימס לשאול את המוקדנים האמיתיים הממתינים ללקוח בקצה השיחה על הרובוט המתחזה, ולאחר כמה טריקות טלפון הופנה לאתר החברה, המכונה "סוכנות בריאות פרמייר". נציגים מטעם החברה סירבו לענות על שאלות בנוגע לסמנת'ה, אך הצהירו כי הם אינם משתמשים ברובוטים. אך חיפוש מספר הטלפון ממנו הגיעה השיחה באינטרנט מעלה מאות דיווחים על שיחות כאלו, שרבים חושדים כי מנוהלות על ידי הקלטה המתחזה לנציגה אמיתית.
>> הילדה הקטנה הזאת נראית כמו אישה בת 60
>> צפו: פליטת הפה של גלית גוטמן חשפה והביכה את יואב לימור (ואת העולם)