ענקית התוכנה הרוסית יאנדקס משיקה היום (ב') בישראל את שירות הזרמת המוזיקה של החברה (אייפון | אנדרואיד) - שעד כה היה זמין במספר מצומצם מאוד של מדינות, ותנסה להתחרות מול ענקיות כמו ספוטיפיי, אפל מיוזיק ודיזר. יאנדקס מיוזיק קיים מ-2010 כאתר להזרמת מוזיקה, ובהמשך הרחיבה החברה את השירות גם לאפליקציית אנדרואיד ו-iOS - שלה 20 מיליון מנויים חודשיים מרוסיה, קזחסטן, ארמניה ובלרוס.
השירות החדש מאפשר למשתמשים לבחור מוזיקה מתוך קטלוג של 40 מיליון שירים, ליצור פלייליסטים, להיחשף למוזיקה על פי הטעם האישי, להוריד שירים למכשיר עצמו ולשמוע מוזיקה גם כשהמשתמש אינו מחובר לאינטרנט - בדומה לשירותים המתחרים. גולת הכותרת בהשקה בישראל היא שהענקית הרוסית תציע את השירות ב-9.90 שקלים לכל מי שירכוש מנוי בחודש הראשון - לכל החיים. דמי המנוי למי שיצטרף לאחר החודש הראשון יהיו 19.90 שקל בחודש - בדומה למתחרות.
יאנדקס, המכונה גם "גוגל של רוסיה", נוסדה על ידי ארקדי וולוז' כמנוע חיפוש ב-1997. היא מספקת כיום שירותי אי־קומרס, מוזיקה, שירות תחבורה ונסחרת בנאסד"ק. החברה החליטה להרחיב את השירות מחוץ למדינות בריה"מ לשעבר, שבהן היא פועלת, וישראל נבחרה להיות הראשונה שאליה תצא. החברה התחילה לפעול כדי להיכנס לשוק הישראלי במאי. יאנדקס מיוזיק מכילה תכנים מכל העולם, וכן תכנים של אמנים מקומיים כמו סטטיק ובן אל ועומר אדם.
"פוטנציאל שוק טוב"
אמיר ביקטימורוב, מנהל הפיתוח העסקי הבינלאומי של יאנדקס מיוזיק, אמר ל–TheMarker: "אחת הסיבות להשקה בישראל היא שילוב של פוטנציאל שוק טוב - 20% מהישראלים הם דוברי רוסית, ויש בה הרבה אנשים שמחפשים שירות סטרימינג. אנחנו חושבים שהם יכולים למצוא פיצ'רים טובים בשירות שלנו. יש לנו עורכת מוזיקלית שנמצאת בתל אביב שהכינה פלייליסטים ישראלים. היא תמשיך לאסוף מוזיקה פופולרית".
יאנדקס מיוזיק מאפשרים גם מודל שימוש בחינם - כשישראל תוחרג ממדינות אחרות ולא יוכנסו פרסומות בין השירים. המודל החינמי יאפשר הזרמת שירים לפי פלייליסטים שנבנו לטעמו האישי של המשתמש, אך הוא לא יוכל לדלג בין השירים יותר משש פעמים בשעה.
לפי ביקטימורוב, הייחוד של יאנדקס מיוזיק הוא בכך שהשירות מבוסס על החוזקה של החברה האם: "אנחנו מבוססים על טכנולוגיה של יאנדקס. האלגוריתם אוסף את המידע מלייקים - מה לא אוהבים, מה שומעים בבוקר ומה בערב ומה בסופי שבוע, וכל המידע עוזר לנו למקד המלצות. המשתמשים משווים אותנו לאפל, ואנחנו אפילו יותר טובים מהם בתחום ההמלצות". לדבריו, ייחוד נוסף של החברה הוא שניתן להשמיע לאפליקציה שיר והיא תזהה אותו - בדומה לשאזם של אפל. ואולם ניתן לעשות זאת מתוך השירות עצמו ולא צריך אפליקציה נלווית.
עוד ב-TheMarker
גם שוק האנרגיה יעבור לטכנולוגיית הבלוקצ'יין
בלי נשים: תמונה של מרקל מוקפת בכ-25 גברים מעוררת סערה ומחאה בהיי-טק הישראלי
באחרונה השיקה יאנדקס בישראל גם תוכנית לימודים בת שנה באוניברסיטת תל אביב ללימוד מדעי הנתונים ולמידה חישובית שנקראת Y-Data ומיועדת למתכנתים מנוסים. לתוכנית יתקבלו רק 50 תלמידים מתוך מאות. בשונה מרוסיה - שם היא בחינם - בישראל היא תהיה בתשלום, אך החברה מסבסדת את מרבית העלות.