"מלחמת המעמדות" בעמק הסיליקון הגיעה הלילה (ג'), לאחד השיאים שלה, כאשר חבר המנהלים של סוכנות התחבורה הציבורית בסן פרנסיסקו קיים הצבעה על עתיד ההסעות של חברות ההיי-טק. ההצבעה, שנערכה בעקבות קריאות של תושבים מקומיים להטיל מס על השימוש של גוגל, אפל ואחרות בתחנות תחבורה ציבורית, הסתיימה בהחלטה לחייב את חברות ההיי-טק לשלם סכום סמלי על השימוש בתחנות האוטובוס בעיר.

גוגל, תסתלקו מפה (צילום: twitter)
"הסתלקו מפה" | צילום: twitter

 

לפי ההחלטה, שהתקבלה פה אחד על ידי שבעת חברי הנהלת הסוכנות, החברות ישלמו לה דולר על כל יום שימוש בכל אחת מ-200 התחנות בעיר מהן אוספות ההסעות את עובדיהן. בסך הכל, מדובר על מיליון וחצי דולר לכל אורך תקופת הניסיון של התוכנית, שתתחיל ביולי 2014 ותסתיים בדצמבר 2015. כדי לספק מענה לטענות התושבים על העמסת הכבישים באוטובוסים איטיים, האוטובוסים יצוידו ברכיבי GPS שישדרו את מיקומם ויעזרו לנתח את השפעת האוטובוסים הללו על התעבורה בכבישים. בנוסף, יחויבו כל אוטובוסי ההסעות להצטייד ברישיון מיוחד לעצירה בתחנות התחבורה הציבורית, וכל אוטובוס ללא רישיון עצירה שיאסוף מהן נוסעים ייקנס.

עוד NEXTER כל הזמן בעמוד הפייסבוק

אך ההצבעה תיזכר גם בשל הדלפת מכתב ששלחה גוגל לעובדיה בימים האחרונים, ובו ביקשה מהם להתערב בישיבת ההצבעה ולקדם את עמדתה בנושא. במכתב, שאחד מעובדי גוגל העיר שמאוד לא כדאי שיגיע לתקשורת, יידעה החברה את העובדים בזמן ובמקום ההצבעה, תוך שהיא רומזת שנוכחות שלהם במקום לצורך שימוש כלוביסטים תתקבל בברכה. המכתב דלף, כמובן, והגיע לידי הבלוג הטכנולוגי טק-קראנצ'.

נוסעי הסעות יקרים,

ביום שלישי הקרוב (21.1) ייפגש חבר המנהלים של סוכנות התחבורה העירונית של סאן פרנסיסקו כדי להצביע על הרגולציה המוצעת על ההסעות, עליה סיפרנו לכם בשבוע שעבר. השימוע ייערך בשעה 1 בצהריים בעירייה. בעוד אנו מבינים שרבים מכם לא תוכלו להגיע באמצע יום העבודה, אנו מעודדים גוגלרים המעוניינים בכך ומתגוררים בסאן פרנסיסקו לדבר בעד ההצעה (אנא הגיבו כאן אם בכוונתכם להגיע). בעוד אינכם נדרשים להצהיר היכן אתם עובדים, אתם רשאים לאשר שגוגל היא המעסיק שלכם באם תישאלו על כך.

אם תבחרו לדבר בעד ההצעה, חשבנו שאתם עשויים להעריך מעט הכוונה מה לומר. הרגישו חופשי להוסיף סגנון ודעה משלכם.

* אני כה גאה לגור בסן פרנסיסקו ולהיות חלק מהקהילה הזו

* אני תומך בעסקים קטנים ומקומיים בשכונתי על בסיס קבוע

* ההסעה שלי מאפשרת לעמיתיי ולי להוריד את פליטת הפחמן שלנו על ידי הסרת מכוניות מהכביש

* אם תוכנית ההסעות לא היתה קיימת, הייתי ממשיך לגור בעיר ולנהוג לעבודה בחצי האי

* אני משתמש הסעה, תושב סאן פרנסיסקו ומתנדב ב...

* בגלל הנ"ל, אני קורא לחבר המנהלים לאמץ את הפיילוט כצעד הגיוני בכיוון הנכון

גוגל, תסתלקו מפה (צילום: twitter)
תמונה מההפגנות של אתמול | צילום: twitter

ההצבעה, שהתקיימה כאמור בעקבות לחצים של תושבים מקומיים, נועדה בין היתר להכריע האם לחברות הטכנולוגיה בעמק הסיליקון אחריות גם על האוכלוסייה המקומית שאינה מועסקת על ידן או לא. התושבים, שקראו להטיל על החברות מס על השימוש בתחנות התחבורה הציבורית, טוענים כי נוכחותן באזור, על השכר הגבוה שהן משלמות וקמפוסי הענק שהן בונות, פוגעת בהם. זאת, מאחר ובעלי דירות מפנים מהן דיירים לטובת אנשי ההיי-טק בעלי שכר גבוה ויכולת לשלם שכר דירה בהתאם, בנוהל שזכה לשם "אליס אקט". בנוסף, לטענת התושבים אנשי הטכנולוגיה גרים בערים אך אינם מפרנסים את העסקים המקומיים, שכן יש להם חנויות, שירותים ואף אוטובוסים משלהם, בחסות מקומות העבודה. טענה אחרת נגעה, כמובן, לכך שההסעות חוסמות את תחנות האוטובוס לאוטובוסים הציבוריים.

לכן, טענו התושבים, יש להטיל על החברות לשלם על השימוש בתחנות בפרט ולחייב אותן להפריש חלק מהכנסותיהן לטובת פיתוח הערים בכלל, בהן הן מקבלות פטור או הנחות ענק ממסים. החברות, לעומת זאת, טוענות כי הן נותנות מספיק על ידי יצירת מקומות עבודה והבאת תושבים משלמי מיסים. במהלך חודשי המאבק, חסמו אזרחי הערים בעמק הסיליקון מספר פעמים אוטובוסים של החברות, עד שגוגל העבירה את חלק מעובדיה להסעות ימיות בסירות, אותן קשה הרבה יותר לחסום. גם אתמול, שעות בודדות לפני ההצבעה, נחסמו אוטובוסים של עובדי גוגל ואפל על ידי מפגינים מקומיים.

למרות ההחלטה, לא ברור האם סאן פרנסיסקו עצמה מצדדת בעמדתן של החברות או בעמדת התושבים. סביר להניח שבחודשים הקרובים יתכנסו רשויות מקומיות רבות שיידרשו למצוא פשרות בין המקומיים הזועמים למחוייטי ההיי-טק המדושנים שדחקו אותם ל"שכונות עוני", לטענתם. הקרב, כנראה, רק מתחיל.

>> האקר בן 17 אחראי לגניבת כרטיסי אשראי של 110 מיליון אמריקאים