שבוע עבר מאז פתיחתה של החנות החכמה אמזון Go בסיאטל. התורים בכניסה לחנות ללא תורים נעלמו, העיתונאים והמצלמות הלכו ונשארו רק מי שבאמת גרים או עובדים בסביבה ונהנים מהסופרמרקט המשוכלל שמאפשר להיכנס, לקחת מה שרוצים ולצאת בלי קופות ובלי לשלוף את הארנק. אבל האם זו תחילתה של מהפכה?
קרן אלעזרי, מומחית ומרצה לטכנולוגיה, אומרת שכן - אבל לאו דווקא במובן חיובי. לדבריה, חוויית הקנייה בחנות של אמזון סובלת מאווירת ניכור ובדידות. אין עובדים, אין קופאים ואין את מי לשאול שאלות.
אבל הכי גרוע הוא נושא התשלום: מאחר שלא צריך להעביר את המוצרים, לחשב את סכום הקנייה ולשלוף אמצעי תשלום, "מאבדים קשר עם הכסף שבזבזנו - והחברות הקמעונאיות רוצות את זה, כי זה גורם לנו לבזבז יותר".
מלבד זה, היא מציינת שהחנות משתמשת בטכנולוגיות מעקב שהיו מטרידות אותנו בכל הקשר אחר - מערך חיישנים ומצלמות שמזהות פנים, עוקבות אחר תנועות ומסוגלות לזהות מי מהקונים הושיט את ידו אל איזה מוצר. ממש בית האח הגדול על סטרואידים.
ואם כל זה לא מספיק - אמזון לא מסתפקת בחנות האחת, או בחנויות חכמות בכלל. בשנה שעברה היא כבר רכשה רשת כלבו עם 400 סניפים, וזאת לאחר שפתחו מספר חנויות ונקודות איסוף פיזיות ברחבי ארה"ב ונכנסו לבתים בעזרת העזרת הקולית אלקסה והרמקולים החכמים אקו, שמאפשרים לנו לדבר איתה, לתת לה לשלוט על הבית ובעיקר על רשימת הקניות.
כעת נמצאת אמזון בדרך לישראל - ומצד אחד מאמינים שהיא תביא תחרות וירידת מחירים - אבל בטווח הרחוק, ארגון עם כל כך הרבה כוח יכול לדרוס פה תעשיות שלמות. בארה"ב כבר מדברים על זה שחנויות נסגרות בגלל אמזון בתחומים שבהם היא עוסקת - בעיקר קטנות ומשפחתיות.
לא רק על עסקים אמזון מאיימת: אחד הפרויקטים האחרונים שלה הוא בניית שלוש כיפות זכוכית עצומות כפארק טבע לעובדי החברה, עם אלפי עצים וצמחים - אבל רגע, למה רק לעובדי אמזון מגיעה גישה לטבע? האם רק עובדים בחברות ענק עשירות יקבלו משרדים נהדרים וטבע יפהפה, בעוד יתר האוכלוסיה תהיה סגורה בתוך ערי בטון ענקיות וצפופות?
לפי אלעזרי, זה הכיוון שאנחנו הולכים אליו - לטוב ולרע.