רוצים לפרסם הפגנה קיצונית או מוצרים שכוללים מסרים אנטישמיים? לפייסבוק וגוגל יש יופי של כלים כדי לכוון את הפרסומות האלו לקהל הנכון. בימים האחרונים חשפו תחקירים כי שתי החברות איפשרו בחירת קהל-יעד אנטישמי או קיצוני מסוגים אחרים לפרסומות.
התחקיר שפתח את תיבת הפנדורה נעשה על ידי אתר ProPublica, שגילה כי בזמן בחירת קהל יעד לפרסומת בפייסבוק, מופיעות בין היתר קבוצות כ"שונאי יהודים". הם החליטו לעשות ניסוי ורכשו תמורת 30 דולר שלוש מודעות שכוונו ל-2,274 איש שהגדירו את עצמם מתעניינים בנושא "שונא/ת יהודים", 15 שדיווחו כי הם מתעניינים ב"היטלר לא עשה שום דבר רע", 2 שהגדירו את עצמם כמתעניינים ב"איך לשרוף יהודים" ואחד שהתעניין ב"ההיסטוריה של למה היהודים הורסים את העולם", כמו גם ל-3,149 שדיווחו כי הועסקו באס.אס ו-2,449 שטענו כי עבדו במפלגה הנאצית.
פייסבוק אמנם החליפה אוטומטית את קטגוריית אנשים שמתעניינים ב"שונא/ת יהודים" בכלה שמתעניינים במונח הפולני לאנטישמיות, אך אישרה את שלוש הפרסומות תוך 15 דקות.
בתגובה לגילוי, החליט אתר באזפיד לבדוק אפשרות דומה במנגנון הפרסום של גוגל - ומצא כי החברה אכן מציעה להציג פרסומות לאנשים שמחפשים דברים כמו "טפיל יהודי", "יהודים שולטים בתקשורת" ו"השליטה היהודית בבנקים". האתר בדק גם פרסומים לשונאי קהלים אחרים והצליח לפנות לשונאי שחורים, שונאי לבנים ועוד.
תחקיר דומה של אתר Daily Beast חשף כי גם בטוויטר ניתן היה לפנות לאנשים שמוסיפים לפוסטים תגיות אנטישמיות וכדומה.
בתגובה לתחקירים, הסירו שלוש החברות את הפילוחים המדוברים ופרסמו תגובות דומות למדי לנושא.
פייסבוק פרסמה בבלוג שלה כי היא "מציידת עסקים בדרכים עוצמתיות להגיע לאנשים הנכונים עם המסר הנכון - אבל יש מגבלות על השימוש בפילוח קהל בפייסבוק: לפרסומי שטנה ואפליה אין מקום אצלנו. כללי הקהילה שלנו אוסרים במפורש לתקוף אנשים על בסיס מאפיינים מוגנים, כמו דת, ואנו אוסרים על מפרסמים להפלות נגד אנשים על בסיס דת ומאפיינים אחרים". החברה הוסיפה כי מייד עם פניית פרופובליקה "הסרנו (את הפילוחים המדוברים) מיידית, וכדי לסייע להבטיח שפרסום מכוון לא משמש למטרות מפלות, אנו מסירים את שדות המידע האלה שאנשים ממלאים עד שנפתח תהליך למניעת הבעיה הזו". כלומר: החברה ביטלה אלגוריתם שאפשר לפנות לאנשים על פי תחומי עניין שהם המציאו ולא עברו הליך כלשהו של אישור.
בכיר בגוגל מסר לאתר Engadget כי "מטרתנו היא למנוע מכלי הצעת מילות המפתח לבצע הצעות פוגעניות ולעצור מודעות פוגעניות מהופעה. יש לנו ניסוחים המיידעים מפרסמים כשהפרסומות שלהם פוגעניות ונדחות. במקרה זה, הפרסומות לא התאימו לרוב המוחלט של מילות המפתח המדוברות, אך לא הצלחנו לתפוס את כל ההצעות הפוגעניות. זה לא מספיק טוב ואין לנו תירוצים. כבר כיבינו את ההצעות הללו וכל פרסומת (קשורה) שעברה (את הסינון), ונעבוד קשה יותר כדי למנוע מזה לקרות שוב".
דובר מטעם טוויטר מסר ל-Engadget: "המושגים שהובאו בכתבה נמצאים ברשימה שחורה כבר מספר שנים ואנו בודקים מדוע הקמפיינים שמצוינים בכתבה הצליחו להתקיים למשך זמן קצר. טוויטר אוסרת ומונעת כל פרסומת פוגענית מהופעה בפלטפורמה שלנו, ואנו מחויבים להבין למה זה קרה ואיך למנוע מזה לקרות שוב".