אחרי הכישלון המהדהד של גוגל גלאס, שגרם לענקית הטכנולוגיה להבין שאפל היא כנראה כבר לא תהיה, גוגל מנסה כעת להפיל מתחרה אדירה אחרת – מיקרוסופט. ויש סיכוי לא רע שהיא גם תצליח.
השבוע חשפה גוגל את התכנית האסטרטגית שלה לתפוס נתח של לא פחות מ-80% בשוק תוכנות ה״אופיס״ העולמי - מבצרה של מיקרוסופט ומקור הרווחים הראשי שלה כבר 25 שנה. ב-2013 לבדה הניבה חטיבת אופיס הכנסות של יותר מ-25 מיליארד דולר - רובם מהשוק העסקי. לשם השוואה, סך ההכנסות של גוגל בחטיבה העסקית שלה מוערכות ב-1.6 מיליארד דולר ב-2014.
חלק מאיתנו אמנם כבר משתמש באופן שוטף בשירותי האופיס המקבילים של גוגל בענן, תחת מטריית גוגל דרייב, אבל כמעט כולנו, מהתלמיד עם הלפטופ בכיתה ועד תאגידי ענק עם רשתות מחשבים מסועפות, עוד תלויים בתוכנות האופיס הותיקות של מיקרוסופט. מבחינת גוגל, השליטה של מיקרוסופט בשוק שהפך אותה למפלצת מזומנים ואת וורד ואקסל לחלק בלתי נפרד מהעולם העסקי, דינה להסתיים, כשגוגל מתכוונת לעשות לאופיס בדיוק את מה שעשתה עם הכרום לאקספלורר, עם ג׳ימייל להוטמייל ועם האנדרואיד ל-iOS: שבירת המונופול של המתחרה, שיפור משמעותי של רמת המוצר, כיבוש השוק וביצור הדומיננטיות בתחום.
בראיון בלעדי שהעניק ל״ביזנס אינסיידר״, חשף ראש חטיבת Google At Work, אמיט סינג, את תכנית שבעת השלבים של גוגל להשתלטות על שוק תוכנות האופיס בעידן הענן וריבוי המכשירים המתחברים אליו - ממחשבים אישיים, דרך סמארטפונים וטאבלטים ועד מיחשוב לביש. ״כשהגעתי לגוגל ב-2009 בדיוק התחלנו להשיג נתח שוק בתוכנות למערכות חינוך ועסקים קטנים. הרושם (מהתוכנות) היה ׳זה די נחמד, אז שיהיה׳. אבל מאז זה הפך לסיפור כל כך גדול, ולשם יצעד הדור הבא של העובדים כדי לעבוד״, אמר סינג לכתבת האינסיידר, ג׳ולי בורט. ״אני חושב שב-12 החודשים האחרונים הוכחנו, לעצמנו ולשוק, שהתוכנות מוכנות לאימוץ בקרב חברות גדולות, ואני חושב שעכשיו זה הזמן להרחיב את זה הלאה״.
לפי סינג, היעד השאפתני של גוגל לכיבוש שוק האופיס יתבצע בשבעה שלבים, שאותם הוא הציג בצורה מפורטת - צעד חריג למדי בעולם העסקי, בוודאי בהתחשב בקרב האיתנים המתחולל בין ענקיות הטכנולוגיה של עמק הסיליקון. ייתכן שגוגל שואבת ביטחון כה רב מהצלחותיה הקודמות מול מיקרוסופט, מתנאי השוק שעומדים לטובתה, מהמעבר המהיר של מרכז הכובד של התעשייה למובייל ושירותי ענן, בהם היא מובילה בפער אדיר על פני מיקרוסופט, שסינג הרגיש בנוח לחלוק מידע אסטרטגי מהסוג הזה - לא לפני שקיבל אישור מהבוסים הגדולים.
השלב הראשון בתכנית הוא להבטיח רמת פונקציונליות של 85%-90% בתוכנות של גוגל בהשוואה לאופיס, ובמקרים ספציפיים להגיע ליתרון בפונקציות, כמו למשל שיתוף בגוגל דוקס. ״אין דבר שמשתווה לזה. התוכנות של מיקרוסופט עלובות בהיבט הזה״, אומר סינג. השלב השני הוא לא לדאוג ל-10-15% הנותרים, כמו פונקציות מתקדמות באקסל, משום שרק עשירית מצרכני אופיס עושים בהן שימוש, ולגוגל אין סיבה להתמקד בנתח שוק הזה.
השלב השלישי - תמיכה מלאה ואוטומטית בשירותי אופיס של גוגל בענן מכל מכשיר שהוא, בלי צורך בהורדת תוכנות או כל פעולה מסורבלת אחרת שתגרום למשתמשים להעדיף תוכנות אחרות. השליטה של אנדרואיד בשוק המובייל, שיווק מחשבי הכרום לשוק ה-PC והמכירות של סדרת מוצרי נקסוס לסמארטפונים וטאבלטים מאפשרים לגוגל לספק למשתמש ממשק מובנה של גוגל דוקס, בדיוק כפי שמיקרוסופט ניצלה את מערכת ההפעלה ווינדוז כמקפצה לדפדפן אקספלורר ולשירותי אופיס.
השלב הרביעי, ואולי האסטרטגי מכולם, הוא לא לנסות ולשכנע חברות עסקיות לעבור ממיקרוסופט לגוגל, אלא לגרום להן לרכוש את התוכנות של גוגל בנוסף. סינג מסביר שגוגל לא מצפה שחברות גדולות פשוט יזנחו ביום אחד לחלוטין את חבילת אופיס אחרי נאמנות של שנים ארוכות. עם זאת, באמצעות תמחור זול של תוכנות גוגל, החברות האלה יוכלו להרשות לעצמן לנסות אותן בנוסף לתשלום הרשיונות על אופיס. הוא סבור שתקופת השימוש הכפול תהיה קצרה, ובסופה יושלם המעבר לגוגל. לאחרונה חתמה גוגל על עסקה רב שנתית בתחום עם ענקית שירותי הייעוץ PWC, שמספקת תוכנות אופיס של גוגל ל-45 אלף עובדים בחברה, מתוך 180 אלף. ״זאת לא היתה העסקה הגדולה ביותר של גוגל בתחום, אבל היא היתה החשובה ביותר משום שהיא מבטאת מודל חדש - מפת דרכים לאופן שבו גוגל מפעילה מרפקים בחדירה לעולם של מיקרוסופט״, כתבה בורט.
השלב החמישי הוא פיתוח קהילת משתמשים מקצועית שמסייעת לצרכנים לשפר ולהגביר את השימוש בתוכנות של גוגל. העבודה המקבילה על אותו מסמך בענן מאפשרת לאנשים לעזור זה לזה תוך כדי עבודה, ולגוגל לעקוב אחרי דפוסי הפעילות של משתמשים בתוכנות. גוגל הקימה מרכז למידה מקוון לתוכנות שלה - מהלך שאותו אימצה ממיקרוסופט.
את שני השלבים האחרונים אפשר למעשה לאחד - להציע למשתמשי אופיס מערך תוכנות רחב יותר מהחבילה של מיקרוסופט, שישרת את העובדים בעידן הענן והסמארטפונים. ״הצרכנים נמצאים רוב הזמן עם הטלפונים שלהם, וזה יגיע גם לצרכי עבודה״, אומר סינג. ״יהיה כאן דור חדש של אפליקציות שיפותח עבור הענן, עבור מובייל, שמשלב תובנות מתוכנות שונות ומספק מוצר בדרך אינטליגנטית, תוך שימוש במיטב האלגוריתמים של גוגל והידע שלה במדעי המחשב ב-15 השנים האחרונות״.
למרות חשיפת הפרטים הרבים, יש פרט אחד חשוב שלא סינג ולא גוגל נקבו בו - שנת היעד של החברה להיפוך המגמות בשוק האופיס. אם להעריך על סמך ההצלחות המזהירות - והמהירות - של גוגל בתחום הדוא״ל, הדפדפנים ומערכות ההפעלה למובייל, לא מן הנמנע שעד סוף העשור תוכנת הוורד תהפוך לפיסת היסטוריה. מצד שני, אם להסתמך על הכשלונות הצורבים שלה בנסיון להכניע את פייסבוק או לגרום לנו לזנוח את האייפון לטובת משקפיים חכמים, סביר להניח שגם ב-2020 כתבות מהסוג הזה יוקלדו על מעבד התמלילים הנצחי של מיקרוסופט (ויישמרו, ליתר ביטחון, בגוגל דרייב).
עוד ב-TheMarker: