האם גוגל בדרך לחצות את הקווים ולהפוך את מנוע החיפוש שלה הנייטרלי יחסית לזרוע המכירות שלה? על פי הדיווח שהופיע בוולסטריט ז'ורנל, גוגל עומדת להוסיף בשבועות הקרובים כפתור "buy on Google" לדף תוצאות החיפוש שלה במובייל. הכפתור יופיע בכל פעם שמשתמש יעשה חיפוש על מוצר כלשהו בסמארטפון או בטאבלט שלו ויופיע לצד התוצאות הממומנות, כלומר, לא לצד תוצאות החיפוש הרגילות. אם משתמש ילחץ על הכפתור החדש, הוא יועבר לדף נחיתה של גוגל, שיאפשר לו להשלים את תהליך הרכישה על ידי בחירת מאפיינים כמו דגם, צבע או גודל, וכמובן לבחור את הכתובת למשלוח ואפשרות התשלום המועדפת עליו.
עם זאת, בניגוד למרקטפלייסים אחרים כמו אמזון או eBay, גוגל ככל הנראה לא תגזור עמלה על כל רכישה שמתבצעת, אלא, תתייחס לכפתור החדש כעוד אמצעי פרסום ותגבה עבורו תשלום פר קליק, כפי שהיא עושה במערכת הפרסום הנוכחית שלה.
עם זאת, חשוב להדגיש כי גוגל לא הולכת להפוך לקמעונאית בעצמה ולהקים מרכזי לוגיסטיקה ומשלוח ולהצטייד במלאי מוצרים. הצעד המדובר ייעשה בעזרת שיתוף פעולה של גוגל עם קמעונאיות שכבר פעילות ברשת, כשעל פי הדיווח, רשת בתי הכלבו האמריקאית Macy's היא בין הראשונות להשתתף בתוכנית.
עוד ב-Geektime:
- הנחיית משרד התקשורת לאיסור ׳׳מבצעים למנויים חדשים׳׳ חסרת ערך
- סובלים מכאב? את משכך הכאבים הזה אתם צריכים ללבוש
הקמעונאיים צריכים לחשוש
הצעד האחרון של גוגל גורם ללא מעט קמעונאים להתחיל לחשוש. ראשית, רק קמעונאים שישלמו לגוגל וישתתפו בתוכנית שלה יזכו לכפתור הרכישה החדש. לכן, באופן טבעי, בכל מוצר, יישארו קמעונאים רבים מחוץ למשחק. שנית, גם אם משתמש יגיע לדף של קמעונאי מסויים, דוגמת Macy's ואכן ירצה לרכוש את המוצר ממנה, צריך לזכור שמדובר בדף נחיתה פונקציונלי של גוגל, שמאפשר להקליד פרטים ולהשלים את הרכישה. לעומת זאת בדף מוצר של קמעונאית כמו Macy's, היא יכולה להציע לו להצטרף לתוכניות נאמנות שלה או להזמין כרטיס אשראי שלה, להציע מוצרים משלימים לרכישה או מוצרים אחרים בהנחה.
כדי להפיג קצת את החששות של הרשתות, תציע להן גוגל למתג את הדפים ולהוסיף אפשרות להצטרפות לרשימות תפוצה שלהן. בנוסף, אם גוגל תציע מוצרים נוספים לרכישה באותו דף הם יהיו רק דרך אותו קמעונאי. חשוב לזכור שגוגל הולכת כאן בין הטיפות, משום שאותם קמעונאים הם גם המפרסמים הגדולים שלה. אמזון לדוגמה, שצפויה להיפגע מצעד שכזה, היא המפרסם הגדול ביותר בגוגל, והשקיעה ב-2013 כ-160 מיליון דולר בפרסום בגוגל.
פורסם במקור ב-Geektime