גוגל רוצה להציל את העולם משנאה, וגייסה השבוע 10,000 איש שיעזרו לה לעשות את זה.
אתר Search Engine Land מדווח כי לאחרונה עדכנה גוגל את מסמך ההנחיות ל-10,000 האנשים שהיא מעסיקה ברחבי העולם כ"מדרגי איכות" שמלמדים את האלגוריתם שלה להבין את הרלוונטיות של תוצאות שונות על ידי תיוג תוצאות לחיפושים אמיתיים שנעשו על ידי גולשים. למסמך הארוך נוספו 4 עמודים (שהביאו את אורכו הכללי ל-160 עמודים), שמסבירים איך ללמד את המנוע על "תוכן מטריד/פוגעני", כדי לעזור לו לדאוג לכך שתוצאות שהרבה אנשים מחשיבים ללא לגיטימיות לא יופיעו בחיפושים.
הדוגמה הבולטת שמביאה גוגל לשימוש בתגית התוכן הפוגעני היא הכחשת שואה: החברה מציינת שבתוצאות חיפוש על ההיסטוריה של השואה, מאמר מאתר הכחשת שואה צריך להיות מסומן כפוגעני. באופן דומה, מבקשת החברה מהמדרגים שלה לסמן עמודים שמוצגים בתוצאות חיפוש על גזענות נגד שחורים ומציגים מחקרים לכאורה על קשר בין ה-DNA של שחורים לבין זה של קופים, כמו גם עמודים שמוצגים בתשובה לחיפוש על איסלאם ומציגים לכאורה הוכחות מהקוראן לכך שהאיסלאם הוא דת אלימה.
פול האר, מהנדס בגוגל שמעורב בעבודה על מה שנקרא איכות התוצאות, אמר לאתר כי "אנחנו נמנעים בכוונה מהמונח 'פייק ניוז', כי אני חושב שהוא עמום מדי. מידע בלתי מדויק באופן מובהק, לעומת זאת, נמצא על הכוונת שלנו". והוא יודע למה הוא אומר את זה: בשלוש הדוגמאות שהובאו, הסיבות שמציינת גוגל לסימון כפוגעני אינן קשורות לשאלה האם המידע נכון או לא, אלא לכך שהוא עלול לפגוע בחלק מהאנשים ומקדם שנאה או דעות שליליות על אחרים.
מצד שני, בהמשך המסמך אומרת גוגל במפורש כי חשוב לזכור שיש חיפושים שמבקשים במפורש את המידע שנחשב פוגעני ולא צריך למנוע מהן לקבל אותו - אלא שאז היא מוסיפה סייג: המידע הזה צריך להגיע רק ממקורות שנחשבים כאלה שבהם המידע הפוגעני מובא לצד מקורות, עובדות והסברים על למה החיפוש נחשב פוגעני. במילים אחרות: גוגל רוצה שמי שיחפש תוכן פוגעני יקבל תעמולה שתסביר לו למה הוא טועה. רק אם החיפוש היה ספציפי עד כדי אזכור שם אתר שנחשב פוגעני, התוצאה הרלוונטית ביותר תיחשב התוצאה מאותו אתר, בלי ההסבר למה היא טועה.
אגב, כל זה בכלל לא בהכרח יקרה, מפני שהדירוג של אותם 10,000 איש לא משפיע ישירות על תוצאות החיפוש, אלא רק מלמד את מנוע האינטליגנציה המלאכותית של גוגל איך אנשים מבינים את תוצאות החיפוש. ובסופו של דבר, סביר להניח שגוגל תמשיך לתעדף אתרי תקשורת ומידע שנחשבים בעיניה כמיינסטרים, כמו רשתות טלוויזיה ארציות או וויקיפדיה, ותדחק לתחתית כל דבר אחר.