קמפיין מודעות חדש וחריף הצליח לעורר סערה ברשת במהלך סוף השבוע. קמפיין המודעות הזה, מאחוריו עומד ארגון UN women, ארגון עולמי שמטרתו חיזוק השיוויון המגדרי בין גברים לנשים ברחבי העולם, משתמש במנוע החיפוש של גוגל ובקונספט שלו, בכדי לייצר אמירה חזקה ובועטת.

 

הקמפיין כאמור משתמש בשירות ההשלמה האוטומטית של מנוע החיפוש, שמציע אופציות חיפוש פופולריות בהתאם לטקסט אותו אנו מקלידים. ההשלמה האוטומטית הפכה עם הזמן לסוג של מדד לחיפושים, מחשבות ודעות רווחות בקרב אוכלוסיית הגולשים הבינלאומית. קמפיין המודעות של Un Women, מציג בכל מודעה תמונת קלוז אפ על פנים של אישה, כשבמקום הפה שלה, מופיע צילום מסך של התחלה של חיפוש כלשהו בגוגל, ומתחתיו, ההצעות של גוגל להשלמת החיפוש (הצעות חיפוש אמיתיות לגמרי). 

וגם:
>> 30 שילובים מנצחים של חתולים ובחורים מסוקסים שדומים להם
>> שלושה בחורים מגייסים כסף לחקר סרטן השד בדרך פרובוקטיבת במיוחד

למרבה הפלא, או שלא, הצעות השלמת החיפוש של גוגל מאופיינות בזלזול במעמד הנשים, ובאפלייה ברורה על רקע מגדרי. כך למשל, באחת המודעות נכתב בשורת החיפוש "נשים לא צריכות…", וההשלמה האוטומטית של גוגל מציעה להשלים את החיפוש באחד הביטויים הבאים: "נשים לא צריכות שיהיו להן זכויות", "נשים לא צריכות להצביע", "נשים לא צריכות לעבוד" ועוד.

במודעה אחרת נכתב ההיפך: "נשים צריכות…" ותוצאות ההשלמה קבעו כי "נשים צריכות להישאר בבית", "נשים צריכות לשמש כעבדים", "נשים צריכות להיות במטבח" וכדומה. חשוב לציין כי לא בטוח שבכל המדינות השלמת החיפוש האוטומטי תהיה זהה לזו שמופיעה במודעות, אך מבדיקה שערכו כמה אתרים במנוע החיפוש בארצות הברית, ומבדיקה שאנחנו ביצענו בגוגל ישראל, התוצאות הן די זהות, ואפילו גרועות יותר (נשים לא צריכות ללבוש מכנסיים, נשים לא צריכות לנהוג).

דוגמה לחיפוש בישראל:

 

מצד אחד, אין צורך לקפוץ למסקנות פזיזות ולקבוע כי מדובר בדעות בהן אוחזים מרבית הגולשים. אך מצד שני, אי אפשר להתעלם מריח האפליה והסקסיזם העולים מההשלמה האוטומטית של גוגל. בשורה התחתונה הרי, מדובר באלגוריתם מבוסס נתוני אמת שקובע את השלמת החיפוש. מדובר ללא ספק בקמפיין קריאיטיב, חריף ויצירתי במיוחד. את הקמפיין יצר משרד הפרסום Ogilvy&mather בדובאי, והוא פורסם במאות בלוגים ואתרים ברחבי העולם. 

צפו בתמונות:

לכתבה המקורית באתר הפטריה

לעמוד הפייסבוק של הפטריה