הרבה נכתב על סטיב ג'ובס בשעות מאז נודע על מותו בניסיון להסביר את ההצלחה המדהימה של האיש ואין ספק כי מדובר במהפכן בעל חזון נדיר שיצר עדת מעריצים נאמנים, היסטוריה סביב המוצרים שלו , רשם 317 (!) פטנטים, כולל פטנט על גרם המדרגות מזכוכית בחנויות של אפל, מצגות מרהיבות וחשיבה חדשנית. לפניכם שבע סיבות שהפכו את סטיב ג'ובס לאגדה:
ההתמקדות בוויזואליות ובעיצוב
אם היו מבקשים מאיתנו לבחור מילה אחת שתתאר את הקריירה של ג'ובס בעולם הטכנולוגיה היינו בוחרים בויז'ואל או מראה. במחשבים, בציוד הקפי, באיכות הגרפיקה, בסרטים המצויירים ובפונטים. לא משנה באיזה תחום תבחרו, את ג'ובס תמיד עניין המראה של המוצר. ולא רק במובן האופטי של המילה, אלא בכל ההיבטים כולל בממשק המשתמש, בתפעול המוצר ובמכירה שלו. לא סתם מערכת ההפעלה שלו למחשבים אישיים הMac OS עובדת טוב יותר מחלונות של מיקרוסופט (חשבתם פעם למה יש יותר טכנאים של PC מאשר כאלו לMAC?) והIOS יציבה יותר מהאנדרואיד.
החזרה לנהל את אפל סביב מוצרים
בשנת 1997, שתים עשרה שנים לאחר שפוטר מאפל חזר סטיב ג'ובס לנהל את החברה במקומו של גיל אמליו. "המוצרים דפוקים", הוא אמר להנהלה בדקות הראשונות לאחר שהתיישב על כס המנכ"לות. "אין בהם יותר סקס". המילים הללו מתארות אולי יותר מכל את התפיסה הרומנטית של ג'ובס לגבי עולם העסקים. הכל מתחיל במוצר טוב וסקסי. כמובן, זה צריך לבוא עם ניהול, תפעול, מכירות וכל היתר אבל המוצר הוא העיקר. תפיסה שליוותה אותו מאז ועד היום , לא רק באפל אלא בכל מייזם עסקי שלקח בו חלק כולל אולפני פיקסאר.
החיבור בין חומרה לתוכנה בבית אחד
את מה שיישמו בגוגל אחרי 13 שנה עם רכישת מוטורולה, את מה שיישמה מיקרוסופט בשותפות שלה עם נוקיה ואת מה שאמזון הבינה כאשר התחילה לעשות בדיקות תאימות של תוכנות למכשירי הקינדל, ג'ובס הבין מזמן. החברה חייבת לייצר תוכנה וחומרה באופן בלעדי. זו גם הסיבה להצלחה המסחררת של מוצרי אפל החל מהמחשבים האישיים, הניידים, האייפוד וכמובן האייפון והאייפד. הכל עובד חלק. אולי אין את כל התכונות של המתחרים, את האפשרות להתקין גרסאות שונות של מערכות הפעלה וגם אי אפשר להתקין איזו חומרה שרוצים, אבל יש ודאות שזה יעבוד. התוכנה מתאימה לחומרה כמו כפפה ליד ולדאבונם של המתחרים זה מה שמרבית הלקוחות מחפשים.
הנבואה שהגשימה את עצמה: מכירת תוכן דיגיטלי ברשת
בשעה שתעשיית הבידור בארה"ב נחרדה מההורדות של המוצרים שלהם ברשת האינטרנט, ג'ובס היה אחד היחידים שראה בכך הזדמנות עם שירות האייטיונס בשנת 2001. כבר אז ראה ג'ובס בעיני רוחו איך הופכים את ההורדות באינטרנט לכסף והבין כי הלקוחות רוצים את החופש לקנות רק שיר אחד מתוך אלבום או פרק מתוך סדרה. בנוסף, הוא כבר אז הבין את כי בעתיד יהיו מגוון מכשירי קצה, אבל רשת האינטרנט תהווה מקור תוכן אחד ויחיד.
חיזוי הטכנולוגיה הפרטית / אישית
מחשבים אישיים, ניידים וטלפונים סלולאריים כבר היו בשוק כאשר האייפון הראשון הושק בשנת 2007 אולם לא היה מכשיר פרטי שישלב את כולם יחד. כזה שיחכה בכיס של הלקוח מוכן ומזומן בכל פעם שזה ירצה לגלוש באינטרנט, לכתוב פתק, לשלוח או לקבל קובץ, לעשות שיחת טלפון, לשלוח הודעה כתובה או לצלם תמונות ווידאו. היכולת של ג'ובס להיכנס לראש של הלקוח ולהבין מה חסר לו היא זו שישבה בבסיס הגאונות העסקית שלו.
השילוב של הזכרון האנושי ברשת האינטרנט
לקראת מותו, הבין ג'ובס את העתיד כנראה יותר טוב מכל אחד אחר בדורנו עם הiCloud. הוא הבין כי חווית המשתמש בעולם הטכנולוגיה, בדיוק כמו האינטליגנציה האנושית, צריכה אין סוף נפח זכרון כדי להתקדם הלאה. זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני לחלק, אולם מי שעוקב אחרי התפתחות רשת האינטרנט מבין שהיא העתיד. בשביל חוויה עוצמתית יותר צריך המשתמש תמונות, סרטים, מסמכים, סדרות טלויזיה ושירים, כאשר כל אלו צריכים לבוא באיכות הגבוהה ביותר ובמהירות של זמן אמת. את זה הבין ג'ובס, יהיה קשה ליישם במכשירי הקצה עצמם ויהיה צורך להעביר הכל לרשת ולהשאיר מכשירים קטנים, מהירים שישמשו רק כמתווכים בין הרשת למשתמש.
קידוש הפשטות
מכל המהלכים וההחלטות שעשה ג'ובס בחייו, השמירה על הפשטות של המוצרים והשירותים היא אולי החלק הכי חשוב בגאונות שלו. אם תשאלו כל מומחה מה הדבר אותו הכי קשה להשיג בקידמה טכנולוגית, התשובה תהיה פשטות. מדוע? כי בסוף קווי הפיתוח, הייצור והאספקה יש לקוח. והוא רוצה מוצר שלא צריך ללמוד אותו. פשוט להיכנס לחנות, לקנות, להדליק ולהשתמש. ואת זה ג'ובס ידע לדרוש מכל עובד באפל. זו גם הסיבה מדוע הוא השאיר אחריו את החברה הטכנולוגית המצליחה ביותר בעולם. כי כל מוצר שלו התחיל בלקוח.