אירוע חשיפת האייפונים החדשים האייפון 5c המוזל והצבעוני והאייפון 5s, מעורר, כרגיל, תגובות רבות ברחבי העולם. בכל שנה מחדש נעות התגובות בין "מהפיכה" ל"אכזבה איומה", אז מה יש "מביני העניין" ואלה שכבר שיחקו עם המכשירים להגיד הפעם? בדקנו.
האייפון הזול - יקר
אחת מנקודות הביקורת הקטלניות ביותר נגד האייפונים החדשים הוא מחירו של הדגם המוזל, 5c, המכוון בעיקר לשווקים מתפתחים כגון סין והודו. לפי רויטרס, בסין, שם הוכרזו המכשירים החדשים באירוע מיוחד שעות בודדות לאחר הצגתם בארה"ב, תומחר הדגם הזול יותר ב-4,488 יואן – כ-733 דולר, שהם קרוב ל-200 דולר מעל מחירו המלא של המכשיר בארה"ב העשירה, ולמעשה מחיר קרוב לזה שישלמו האמריקאים על דגם ה-5s עם האחסון הגדול יותר (32 גיגה). מספר רוכשים פוטנציאליים אמרו לכתב המקומי של סוכנות הידיעות כי מי שיכול להרשות לעצמו את המחיר הזה יכול כבר באותה מידה להוציא עוד 1,000 יואן עבור אייפון 5s, המתומחר במדינה ב-5,000 יואן (מעל 800 דולר). הם הביעו אכזבה מכך שאפל ויתרה למעשה על התחרות מול היצרניות המקומיות לנובו, ZTE, חוואווי ושיאומי, המוכרות מכשירים במחירים הנעים בין 700 ל-1,500 יואן. סנדי שן, אנליסטית בסניף הסיני של גרטנר, אמרה לרויטרס כי הדבר כנראה יביא לכך שנתח השוק של אפל בסין, העומד כבר היום על 5 אחוז לכל היותר, ימשיך להידרדר.
כפתור הבית החדש של המכשיר שמזהה טביעות אצבע, זוכה למחמאות ומעורר הרבה סימני שאלה:
גם אחרים מיהרו להסביר את התופעה העונה לשם אייפון 5c: בלוג הטכנולוגיה The Verge העלה כתבה תחת הכותרת "זה לא אייפון זול, רק אייפון צבעוני" והוסיף כי "זה אייפון זול יותר (לעומת מכשיר הדגל), לא זול, שמעוצב כך שהקונים ירגישו כאילו הוא חדש". הוא צפה כי המכשיר החדש יתקשה לקסום לצרכנים בסין ומדינות מתפתחות אחרות, אך קרא למכשיר "תעלול שיווקי צבעוני שעשוי לעבוד". בבלוג Engadget טענו כי האייפון 5c "לא מספק תשובה" לא לשוק ה"פאבלטים" (סמארטפונים עם מסכים בגדלים הגובלים בטאבלטים) ולא לשוק הנמוך והזול, אלא מיועד להיות רענון קל לאייפון 5 שימשוך צעירים שהשתעממו ממותג האייפון עד כה. אתר הטכנולוגיה הבריטי The Register טען כי "אייפון 5c פשוט לא נראה שונה מספיק מאייפון 5 כדי למשוך תשומת לב" בסין.
נראה שהמכשיר החדש אכן מתקשה למצוא קהל יעד, שכן בסקר שערך Engadget, בו נשאלו הקוראים אם יקנו את אחד המכשירים החדשים ואיזה מהם זה יהיה, ענו 39% "אני מסתדר מצוין בפלטפורמה אחרת", 26% בחרו באפשרות "מתכוון לקנות את האייפון 5s", 22% סימנו את "אף אחד מהעדכונים לא היה משמעותי מספיק עבורי" ורק 2% הצביעו עבור אייפון 5c.
"אייפון 5s אינו מכשיר מוביל שוק"
באשר לאייפון 5s, היו התגובות מעודדות מעט יותר. מלבד הסקר של אנגאדג'ט, לפיו נראה שרוב משתמשי האייפונים הקיימים מתכוונים לשדרג את מכשיריהם לדגם החדש, הוא זכה למחמאות, גם אם פושרות, מרוב האתרים.
מצלמת המכשיר:
"מאז האייפון 3Gs, הלכה אפל באסטרטגיה של טיק-טק – חידוש משמעותי בשנה אחת, שיפורים בשנייה", כתב The Verge. זו ללא ספק שנת שיפורים באפל, אבל כל אלה ששולבו באייפון 5s הם טובים, ובקלות שווים את כספם של אלו המשתמשים עדיין באייפון ישן יותר".
ב-Tech Radar נכתב כי "אייפון 5s אינו מכשיר מוביל שוק, אבל זה דבר טוב. אייפון הוא מכשיר שנועד לשלב בצורה הטובה ביותר בין כוח, תחכום וביצועים, וה-5s משפר את המסר הזה פעם נוספת", ונטען כי מי שיקנו אותו "יהיו מרוצים ובגדול מהאייפון החדש".
בעלי המניות, מצידם, לא הגיבו בהתלהבות להכרזות: מייד עם חשיפת האייפון המוזל, רשמה מניית החברה ירידה של כ-2%, שכמעט התאזנה לאחר הצגת דגם הדגל החדש אך ממשיכה לרדת מאז בהתמדה, ובשעה זו עומדת על כ-5% פחות משוויה בטרם האירוע אתמול.
בסך הכל, נראה שקיימת הסכמה כללית בין כתבי טכנולוגיה ואנליסטים, לפיה האייפונים החדשים הם שדרוג מתבקש, אם כי ייתכן כי יכול היה להיות גדול יותר. ברוב הביקורות הראשונות תופס סורק טביעות האצבע את אור הזרקורים המרכזי, לאור העובדה שמדובר בטכנולוגיה היחידה במכשיר החדש הטומנת בחובה פוטנציאל להוביל מהפך כלשהו בשוק כולו. עתה מצפים כי בקרוב יחלו מתחרותיה של אפל לחשוף מכשירים עם טכנולוגיות דומות, בניסיון לאפשר למשתמשים להיפטר מהסיסמאות ולהחליף אותן לראשונה באבטחה ביומטרית. צפי המכירות של האייפונים החדשים, כרגיל, לא מושפע כמעט כלל מהביקורות עצמן, וכולם מציינים שהאייפון ימשיך כנראה להיות הדגם הנמכר בעולם גם בשנה הקרובה. השאלה היא האם שני דגמים נמכרים יספיקו לאפל מול מבול הדגמים ממתחרות כמו סמסונג, LG, סוני ויצרניות סיניות.
>> זה זול? המחירים של אייפון 5s ואייפון 5c בישראל נחשפים
>> ממי אפל העתיקה את האייפון החדש?
>> לא כל כך זול: האייפון המוזל עולה יותר מרוב המתחרים