אם אתם מפתחים אפליקציות לאייפון, אתם בוודאי מכירים את עמוד ההנחיות של אפל (ואם לא – כנראה שזה הזמן). לפני כחצי שנה, במסגרת כנס המפתחים שלה, התייחסה אפל לכך שהיא עושה "ניקיון פסח" בחנות האפליקציות, ומתכננת להיפטר מיישומי ספאם ו"שיבוטים" (clones) למיניהם - אלא שרק בעוד כשבועיים התכנון הזה יצא לפועל; המשמעות היא שאם יש לכם אפליקציות שמתבססות על תבניות קיימות, יש סיכוי גדול מאוד שאחרי ה-1 בינואר האפליקציות שלכם כבר לא יהיו זמינות ב-App Store.
הנחיה שתרמוס את העסקים הקטנים
בעמוד ההנחיות מפצירה אפל במפתחים להוציא לפועל רעיונות מקוריים שלהם, ולא להעתיק את העיצוב והממשק של האפליקציות הפופולאריות ביותר עם כמה שינויים קלים. לצד הסיכון לקבלת תביעה בגין הפרת זכויות קניין רוחני, מה שמטריד יותר את אפל היא העובדה שזה יוצר בלגאן ובלבול בקרב המשתמשים שמתקשים להבחין בין המקור לבין החיקוי. דוגמאות לשירותים כאלו הם App Maker, שמציע סוג של Wix לבניית אפליקציות תמורת דולר אחד בחודש, או chownow, המיועד בעיקר למסעדות שרוצות לאפשר ללקוחות שלהן להזמין טייק אוואי ישירות מהסמארטפון.
בדוח מפורט שעלה ב-TechCrunch עולה כי לא מעט חברות לבניית אפליקציות החלו לקבל הודעות אזהרה שהחל מה-1 בינואר 2018 (בעוד פחות מחודש), הן לא יוכלו להעלות לחנות אפליקציות פרי פיתוחן. לא ברור מה יהיה גורלן של שאר האפליקציות שפותחו על ידן עד אז, אבל נכון לרגע זה מרבית המפתחים מדווחים כי הן עוד זמינות.
מצד אחד, ההנחייה החדשה של אפל באה לטובת המשתמשים, שכן מטרתה היא לעשות להם סדר בבלגאן ולאפשר להם לשוטט ולהוריד אפליקציות ייחודיות ושימושיות. יחד עם זאת, אותה הנחיה פוגעת בעיקר בעסקים קטנים, שלא יכולים להרשות לעצמם לפתח אפליקציה מאפס ולכן משתמשים בתבניות קיימות. בסופו של דבר, אותן אפליקציות ממש לא מתחרות על המקומות הראשונים ב-App Store, שכן כמות המשתמשים שלהן היא מינורית בהשוואה ליישומים הפופולאריים שלהם מיליוני הורדות. אופציה אחרת היא כמובן לעבור לאנדרואיד, שם לא נראה לנו שגוגל מתכננת לעשות סדר שכזה, ואם כן – אז שיהיה לה המון בהצלחה.
הכתבה פורסמה במקור באתר Geektime
עוד ב-Geektime:
1,000 איש מחזיקים ב-40% מהביטקוין
לפני שאפל סוגרת את שאזאם: 3 אלטרנטיבות