לפעמים, רק לפעמים, הדברים הכי גאוניים מגיעים במעטפת אווילית, לפחות למי שלא יכולים לראות לעומק העניין ולזהות חזון. מאז יום רביעי האחרון, אתרי העסקים והדיגיטל המובילים בעולם לא מפסיקים לשבח את האפליקציה הישראלית החדשה שנקראת YO: בפורבס כתבו שזו האפליקציה שיכולה לחסל את טוויטר, לפי הביזנס אינסיידר זו אחת ההמצאות הגאוניות של הזמן האחרון ובמגזין בלומברג כינו את האפקליקציה "סנסציה ויראלית בעלת קצב גדילה חסר תקדים".
עוד ב-NEXTER:
אין ספק שמדובר בטירוף שאין כדוגמתו. לא מוגזם לקבוע שאפליקציית YO מעיפה את העולם כרגע וכי מדובר בקצב הדבקה שמבייש את מפתחי טינדר ואינסטגרם, ואפילו את נגיף האבולה - אף אחד מאלו לא הצליח להתפשט בכזו מהירות.
למי שטרם הוריד את האפליקציה, מדובר בשירות פשוט ביותר, שמאפשר לשלוח לחברים את המילה YO, שתגיע אליהם גם בטקסט וגם בהתראה קולית תואמת - תקשורת בהברה אחת, אם תרצו. בתכל'ס, מדובר במעין התראת פוש חסרת משמעות לכאורה, שיכולה לקפל אינסוף מסרים - תלוי בשולח, בנמען ובעיתוי. זה לכאורה דבילי, אבל בעידן הטכנולוגי התזזיתי זה לא פחות ממבריק.
"יו זו המילה היחידה בעולם שאין לה שום משמעות, ולכן אתה יכול להחליט מה המשמעות שלה. זה יכול להגיד כלום - וזה יכול להגיד הכל", מספר היום משה חוגג, באר-שבעי במקור, שפיתח את האפליקציה עם אור ארבל ממרכז הארץ, שחי כיום בסן פרנסיסקו. הם הכירו במובלי, וכך נולדה גם השותפות הזו.
"פיתחנו לשימוש פנימי"
"הרעיון נולד בגלל שהמזכירה שלי כל הזמן נעלמת לי, ולא בא לי לצעוק כדי לקרוא לה", הוא מספר. "גם כשאני שולח לה בוואטסאפ 'בואי למשרד', היא עונה לי 'באה' ואז אני צריך שוב להיכנס לאפליקציה. זה מעיק. אז ביקשתי מחבר שלי, שהוא מתכנת, לפתח אפליקציה הכי פשוטה, לשימוש פנימי, כדי שאוכל להכניס שמות ואז ללחוץ על כפתור ואותו אדם יקבל פוש. לכל חבר אני אגיד מה הפוש הזה אומר בשבילנו. הוא אמר לי שזה מטומטם לגמרי, אבל כשיהיה לו זמן הוא יעשה את זה.
"אחרי שבועיים, שוב המזכירה נעלמה לי, אז הלחצתי אותו, ופתאום נפלה עליו השראה, הוא הבין את החזון, נדלק ו-8 שעות אחר כך נולדה YO".
זה קרה בחודש מרץ האחרון. בשלב הראשון, על פי התכנית, האפליקציה שימשה רק את עובדי מובלי, שחוגג הוא המייסד והמנכ"ל שלה. "יש לנו 12 חברות בקבוצת סינגולרטים (קרן השקעות בחברות טכנולוגיה), אבל בהתחלה פתחנו את זה רק למובלי. זה עבר כלינק פנימי לאפליקציה שישבה על השרתים שלנו, וזה נהיה אש. היו שאמרו שצריך להוציא את זה החוצה, אבל לא רצינו, כי לא ידענו מה לעשות עם זה בכלל. ואז מישהו הדליף את הלינק הפנימי לחברה אחרת שלנו ופתאום כל החברות התחילו להשתמש בזה בטירוף.
"הסתכלנו על הסטטיסטיקות והן היו מטורפות לגמרי, חסרות תקדים במובנים של צמיחה ושימוש. התלבטנו די הרבה ובסוף החלטנו להוציא את זה לאפ-סטור תחת שם שלא קשור אלינו, כדי לבחון את זה בצורה טהורה. לא רצינו שהשמות שלנו ידחפו את זה או יפרסמו את זה. אמרנו שאם זה זה טוב זה יקרה לבד, ואם לא אז לא קרה כלום. העלינו את זה לאפ-סטור בראשון באפריל, חשבנו שזו בדיחה טובה לתאריך הזה. הרמנו כוסית במשרד, עשינו לחיים ועזבנו את זה".
את מה שקרה מכאן איש לא יכול היה לצפות: "בדיוק כמו שחשבנו, כשאנשים מורידים את האפליקציה אין להם למי לעשות YO, אז הם אומרים לחבר אחר להוריד את האפליקציה, כך שמדובר במוצר ויראלי במהות שלו", מוסיף חוגג, "ואז משתמש מוסיף עוד חבר ועוד חבר וזה מתחיל להתפשט. נכון לשבוע שעבר היו לנו 50,000 משתמשים, וזה בלי יחסי ציבור, בלי כתבות, בלי שום פרסום. אבל מה שהיה מעניין באמת זה לא המספר אלא מי הם המשתמשים. גילינו ש-80 אחוז מהם היו מעמק הסיליקון, זה תפס שם בטירוף. ואז כל מיני אנשים חכמים מאוד מהתעשיה ביקשו להצטרף אלינו כמשקיעים. עשינו כל מיני דיונים, סיכמנו על גיוס נרחב שבעזרת השם יושלם השבוע".
מקום ראשון באפ-סטור
על פי הערכות, מדובר בגיוס של כמיליון דולרים - שהובטחו עוד לפני נקודת הפיצוץ, הטיפינג-פוינט בעגה במקצועית, שהגיעה ברביעי האחרון: "פתאום, בלי הודעת מוקדמת, זה התפוצץ לחלוטין. אתר קטן שנקרא ThinkProgress עשה עלינו כתבה. זו הפעם הראשונה שמישהו כתב על האפליקציה. הנתון של ה-50,000 משתמשים, בלי שאף אחד דחף או כתב עלינו, מעיד על הפוטנציאל הויראלי, אבל פתאום כשהאתר כתב עלינו הוא הבעיר אש בשדה קוצים. נכון לעכשיו יש לנו כמיליון משתמשים, האפליקציה נמצאת מקום ראשון באפ-סטור ב-13 מדינות ובעשירייה המובילה בעוד 62 מדינות. בשקלול של כל החנויות, נכון לרגע זה זו האפליקציה הכי פופולארית בעולם".
עם הפרסום הגדול הגיעו גם הביקורות. מיטב המוחות בעולם, ובמיוחד בישראל, לא הבינו איך אפליקציה כל כך פשוטה יכולה להצליח כל כך בגדול. העיצוב פשוט מדי, ואם זה עוד לא ברור, חוץ מלשלוח YO האפליקציה לא עושה כלום. בלומברג פרסם מאמר תחת הכותרת "אל תאשימו את עמק הסיליקון באפליקציית ה-YO המטומטמת. תאשימו את ישראל". באתרים ישראלים קראו לאפליקציה בדיחה, בועה ושלל שמות תואר אחרים ולא מחמיאים.
התשובה טמונה ככל הנראה בכך שבעידן המהיר שבו אנו חיים, אנשים מתעייפים מהר, אפילו מ-140 תווים. "זו אפליקציה מצחיקה אבל גאונית", מסביר חוגג, "הרבה קטלו והסתלבטו עלינו בהתחלה, אבל כל הכתבות שהתפרסמו היום בעולם מספרות למה זה הדבר הבא, למה אפל צריכה לקנות את האפליקציה ואיך בדיוק היא מאיימת על טוויטר. זה אולי טרנדי לקטול, אבל אי אפשר להתווכח עם המספרים שלנו, זו הצלחה שלא הייתה עד עכשיו לשום אפליקציה ולכן פתאום כולם מנסים לנתח ולהסביר למה זה גאוני".
אגב, ההסבר של חוגג להצלחה הוא הרבה יותר פשוט: "בשבילי ובשביל המזכירה שלי, כשאני שולח לה YO זה אומר כנסי רגע למשרד. אבל עם אישתי למשל זה משהו אחר, היא תמיד אומרת לי למה אני לא מתקשר אליה, אז סיכמנו שבכל פעם שאני שולח לה YO זה אומר 'אני חושב עליך'. בשביל חבר אחר YO אומר 'אתה פנוי לצהריים?'. יש לי קולגה שנוטה להפריז בדיבור בישיבות, ואני לא יכול להשתיק אותו ליד כולם, אז בכל פעם שאני שולח לו YO זה אומר שכדאי לו להפסיק לדבר. זה היופי של הדבר - מילה אחת שאומרת לכל אחד משהו אחר.
"יש לי חברה טובה, שסיפרה לי שבשביל רוב החברים שלה YO זה שלום, אבל יש לה חבר עם הטבות, וכשהוא שולח לה YO בשתיים בלילה, זה אומר משהו אחר לגמרי".