כשחברת הסטארט-אפ הישראלית גט-טקסי החלה את פעילותה, היא הצליחה לחולל מהפכה בתחום המוניות על ידי האפשרות להזמין מונית בלחיצת כפתור, ללא צורך לחפש את התחנה הקרובה, לעקוב אחרי התקרבות הנהג ולדרג אותו בתום הנסיעה. אך כדי להפוך את המוניות לכלי תחבורה כדאי היה עליה להתגבר על מכשול נוסף: הפער העצום בזמינות מוניות בין מרכזי הערים הגדולות לשאר אזורי הארץ.
לפני כשבועיים הכריזה החברה על ניסיון ראשון מסוגו לפתרון בעיית הזמינות, בעזרת "מפות חמות": לאפליקציה שרצה על הטאבלטים במוניות החברה נוספו סמלים המראים לנהגים את הפער בין הביקוש להיצע בכל אזור שהם נמצאים בקרבתו. כך, לדבריה, אמורה להתייעל עבודת הנהגים. אך עד כמה אפשר לשפר את זמינות המוניות על בסיס ניחוש?
היום, לשאלת NEXTER, חשפה גט-טקסי כי הצליחה לצמצם את זמן הגעת המוניות ב-25% לעומת החודש הקודם בזכות אותו אלגוריתם. מהנתונים שנמסרו עולה כי בחודש אפריל היה הזמן הממוצע להגעת מונית כ-4 דקות, ואילו כעת הוא עומד על כ-3 דקות בלבד. זאת לאחר שלא השתנה כמעט מאז סוף 2013, כפי שניתן לראות בטבלה. המספרים מצביעים על כך שהאלגוריתם אכן עוזר לנהגים להגיע מהר יותר למזמינים.
"אנחנו רואים כבר הבדל בפיזור המוניות", אומר ל-NEXTER מארק און, מנכ"ל גט-טקסי בישראל. "אם פעם כולם היו מתנפלים על אותם אזורים, היום אנחנו רואים אותם מפוזרים יותר בפריפריות של גוש דן. זה יצר מרכז הרבה יותר גדול, שמגיע עד נתניה וראשון". בפריפריה, הוא אומר, זה איפשר לנהגים מהמרכז שמגיעים לפריפריה למצוא ביתר קלות נסיעות המשך ולנהגים מהפריפריה המגיעים למרכז זה הקל את מציאת אזורי הביקוש שהנהגים המקומיים בדרך כלל מכירים טוב יותר.
און מדגיש כי הפיתוח לקח בין 9 ל-10 חודשים ועלה כ-800,000 דולר, ופועל כבר בכל השווקים בהם פעילה החברה - ישראל, מוסקווה, לונדון וניו-יורק. הוא בטוח שהצמצום בזמן הגעת המוניות תתרום להעלאת כמות המשתמשים במוניות בכלל מוניות גט-טקסי בפרט. במפגשים קודמים עם עיתונאים הוא הציג חזון בו מונית היא כלי תחבורה מקובל ונפוץ כמו אוטובוסים, אך בעל זמינות כמעט מיידית וייתרון הנסיעה הישירה לעומת המסלולים הפתלתלים של אוטובוסים ורכבות קלות. אם תצליח החברה להתחרות על הנהגים מול תחנות המוניות הוותיקות בישראל ועם המתחרה הבינלאומית Uber, המקימה בימים אלה סניף בישראל, היא עוד עשויה להגשים את החזון הזה.