לא מעט הוזכר בשנה האחרונה תחום המציאות המדומה כמדיום שישנה את הרגלי צריכת התכנים הויזאוליים. את הענף דוחפות חברות הטכנולוגיה הגדולות ביניהן גוגל, פייסבוק וסמסונג המפתחות את המשקפיים או מצלמות ה-360 מעלות. במקביל החלו לקום באחרונה לא מעט חברות, ביניהן גם כמה חברות ישראליות, המספקות תכנים שונים ועיבודים בטכנולוגיה החדשה.
אחת מהן היא חברת Inception הישראלית שהודיעה היום (ד') על השקת פלטפורמה חדשה לשידור תכנים מקוריים ותכנים ייעודיים אחרים בטכנולוגיית מציאות מדומה (VR - Virtual Reality). החברה שהוקמה בתחילת 2016 פיתחה אפליקציה המספקת ספריית תוכן וידאו, שכולו נוצר עבור טכנולוגיית המציאות המדומה. הספרייה עצמה גם כן פועלת דרך משקפי המציאות המדומה כאשר בחירת הסרטים נעשית על ידי הפניית המבט.
אינספשן הוקמה על ידי מומחים ממגוון תחומים, בהם בני ארבל, לשעבר מנכ"ל MyThings; דנה פורטר, לשעבר סמנכ"לית השיווק של אמדוקס ומרכז הפיתוח של מיקרוסופט; רן תלם, לשעבר סמנכ"ל התוכן בקשת (חברת האם של מאקו) ומפיק הסדרה "הומלנד" וסדרות נוספות; אפי ויזן, מומחה לאפקטים חזותיים; ניצן שנער, מנכ"ל Satera, המפתחת תוכן מיוחד ל-VR; וגיגי לוי, מהמשקיעים המובילים בתעשיית הסטארטאפים הישראלית. לחברה 25 עובדים בישראל, לונדון ולוס אנג’לס.
"כל פרט בפלטפורמה ובתוכן מתוכנן, מעוצב ומצולם מלכתחילה עם ייעוד ל-VR", מציין מנכ"ל החברה, בני ארבל. “התהליך הזה יוצר חוויית צפייה שונה מרוב התוכן למכשירי מציאות מדומה הזמין כיום, אשר משתמש בסרטוני 360 או בפורמטים טלויזיוניים המיובאים למציאות וירטואלית".
בחברה מציינים כי לאפליקציות של אינספשן ישנן מספר טכנולוגיות, אחת מהן היא ניתוח התנהגות המשתמש בזמן אמת ויכולות ניבוי תגובות בזמן שידור התוכן על ידי מעקב אחר תזוזת העיניים והראש, כך שהצופה יחווה חוויה שונה מצפייה במסך רגיל. האפליקציה של אינספשן כבר זמינה באנדרואיד, אייפון ו-Oculus Rift. בקרוב היא תהיה זמינה גם ב-HTC VIVE ובפלייסטיישן.
"הבנו שמתחילה להיווצר בגרות בצד החומרה ל-VR, ואמרנו שעם ההבשלה הזאת ייווצר חוסר בצד התוכן", מסבירה דנה פורטר, סמנכ"לית השיווק באינספשן. “עד היום התחום החזק היה בעיקר גיימינג, אבל זה לא הגיע לאדם הפשוט, ואנחנו רוצים להביא לו בשורה דרך תוכן מתחום הבידור".
הספרייה של אינספשן, שעלתה לאוויר אתמול (ד'), מכילה בין היתר סיור אינטרקאקטיבי במוזיאון דאלי בספרד, סיור אל מאחורי הקלעים של המחזמר Wicked שהופק עבור טיים-אאוט לונדון, צמד ה-DJ דמיטרי וגאס ולייק מייק ששיתפו פעולה לצורך יצירת קליפ כאשר האפליקציה שמה את הצופים בהופעה חיה של הצמד, ומאפשרת לצופים להחליט היכן ירצו לעמוד. במסגרת פתיחת פורמט לייפסטייל וחוגי ספורט נעשה שיתוף פעולה עם הכוריאוגרף אוהד נהרין, וניתן להצטרף לסדנת מחול בסגנון גאגא של נהרין. כמו כן, חתמה החברה על שיתוף פעולה עם Boiler Room ליצירת תוכן של הופעות חיות של אמנים שונים שיופץ באינספשן.
אין חשש שנטפליקס או אמזון ייפתחו פלטפורמה זהה?
"השוק עוד ראשוני ויש מקום להמון שחקנים. לא קיימים היום הרבה תכנים, ומי שיצליח לייצר מגוון תוכן עשיר - ידו תהיה על העליונה. חלק מהתכנים שלנו, כמו מוזיאון דאלי - הוא ייחודי רק לנו. יהיו שחקנים נוספים וזה טוב, כי העולם ילמד לצרוך את הטכנולוגיה, ואנחנו מקווים שהקטלוג העשיר שנבנה יגרום לאנשים לבוא אלינו".
"כיום יש לנטפליטקס או אמזון פתרונות VR - אבל התוכן הוא עדיין דו-מימדי. אנחנו מדברים על בנייה שונה של התסריט ועבודת הצילום. צריך לחשוב איך בונים אחרת את מרחב ה-360. אנחנו עובדים על תכנים מקוריים, גם על שיתופי פעולה עם זמרים או מוזיאונים, וערוצים קבועים עם שותפים אסטרטגיים, עם תכנים שיגיעו כל שבוע. אנחנו מקווים להודיע על כמה שותפויות מעניינות בקרוב".
האפליקציה ותכני אינספשן יינתנו כעת בחינם, אולם בעתיד מתכננת החברה לגבות תשלום בדמות דמי מנוי חודשיים או תשלום עבור כל סרט. כמו כן, בחברה צופים כי בקרוב גם המפרסמים יזהו את הפוטנציאל ויירצו לשתף פעולה. אינספשן מעוניינת גם ליצור שיתופי פעולה עם גופי תוכן שיקימו ערוץ קבוע בתוך אינספשן.
עוד ב-TheMarker:
הסטארט-אפ החדש של הישראלי שהפך 6 מיליון דולר לחצי מיליארד דולר
פנגו האמריקאית לא צמחה - ותמכור את פעילותה העולמית