רק חברות ישראליות מעטות שמפתחות אפליקציות הגיעו לעשרות מיליוני התקנות. ברשימה זו נמנות ווייז שנמכרה לגוגל, וייבר שנמכרה לראקוטן היפנית, אני.דו (Any.do) ומג'יסטו. יש עוד כמה אחדות, אבל לא רבות. מבין החברות שהגיעו להישג זה נדיר למצוא חברה ישראלית שאינה מוכרת, ועוד יותר מכך חברה שלא בוצעו בה השקעות וחיה על הון עצמי.
את היישומים של קליר-סקיי אפס (Clear Sky Apps) מפתח תקוה הורידו עד כה כ-25 מיליון משתמשים, ורבים מהם שילמו עבור ההתקנה. יישומי הכושר של החברה - כמו תוכנית לאימוני ריצה עם יעד של 5-10 קילומטרים, או לאימון כפיפות בטן - מככבים ברשימות הדירוגים של קטגוריית יישומי הבריאות והכושר של חנות האפסטור מבית אפל.
לפי נתוני חברת אפ-אני, המנטרת ומדרגת אפליקציות, שניים מיישומי קליר-סקיי נכנסים לעשרת היישומים הפופולריים בארה"ב בתחום, ובדירוג היישומים בתשלום החברה מחזיקה במקומות השביעי, ה-11 ובעוד ארבעה מקומות עד למקום ה-56. בדירוג היישומים המכניסים בקטגוריה, תוכנית האימונים להגעה לריצת 5 קילומטרים הוא העשירי ברשימה ולחברה ארבעה יישומים נוספים במאייה הראשונה.
חלק גדול מהיישומים שנמצאים בדירוגים בסמוך לאלה של קליר-סקיי, המעסיקה עשרה עובדים, שייכים לחברות גדולות בהרבה, כמו נייקי עם יישומי נייקי+, אקטיב נטוורקס שנמכרה באוקטובר תמורת יותר ממיליארד דולר לקרן הפרייווט אקוויטי ויסטה וחברת MapMyFitness שנמכרה בנובמבר ליצרנית ציוד הספורט אנדר ארמור תמורת כ-150 מיליון דולר.
"ישבתי בבית ופיתחתי אפליקציה"
קליר סקיי הוקמה בסוף 2010 על ידי בני שביב. עוד לפני כן, ב-2008, הקים שביב עם שותף את חברת PLM פלוס, שבה השקיעו הקרנות סידר והאסו פלטנר 4 מיליון דולר. לפני כן עבד כמנהל מכירות בינלאומיות בחברת אלדין ובתפקידים שונים ב-SmarTeam, שנמכרה ב-1999 לחברת דאסו סיסטם.
שביב, יליד הארץ שעבר עם הוריו לארה"ב כשהיה בן 14, הוא בעל תואר ראשון במדעי המחשב מאוניברסיטת סטוניברוק בניו יורק. "הרבה שנים רציתי לחזור ולכתוב קוד", הוא אומר. "לפני הקמת קליר-סקיי ישבתי בבית וכתבתי אפליקציה למדידת נתונים על צריכת חשמל של הסוללה לאייפון. בדיוק אז היו הרבה תקלות עם צריכת החשמל באייפון 4S, והיישום הגיע למקום ה-17 בחנות היישומים. התחלתי לפתח יישומים נוספים בתחומי הכושר ובתחומים שהיו תמיד קרובים ללבי, וגם כאלה שבהם יש רווחיות גבוהה".
קליר סקיי מחזיקה כ-25 יישומים מצליחים, רובם בתחומי הכושר, אך חלקם מיועדים לעניינים כמו שיפור השינה ויישום תזכורות בשם סופר נוטס (Super Notes), ולכולם יחד מיליוני משתמשים פעילים בחודש. זאת, אף שהחברה עדיין לא פיתחה יישומים לאנדרואיד - מערכת ההפעלה שחולשת על יותר מ-80% משוק הסלולר, עדיין לא פנתה לקהלים שאינם דוברי אנגלית ואף נמנעה מכל השקעה בשיווק של היישומים. "הדבר היחיד שעשינו בתחום השיווק הוא להקים עמוד פייסבוק שלא ממש מתוחזק, וגם אליו נרשמו יותר מ-25 אלף עוקבים", אומר שביב.
הוא מוסיף כי "מעולם לא הכנסנו משקיע, החברה רווחית מהרבעון השלישי לקיומה, ונכון לעכשיו היא גדלה. אנחנו מקבלים הצעות מקרנות בכירות בעמק הסיליקון, ועד היום לא נענינו להן. לא הרווחנו עד היום אגורה מפרסום של מוצרים שהם לא האפליקציות שלנו.
"מהו המודל העסקי של היישומים שלנו? מכירת יישומים. אנחנו מפתחים אפליקציות בתשלום שיש להן גם גרסה חינמית מוגבלת, והמשתמשים משדרגים לגרסה בתשלום. אנחנו עושים הכל כדי שאנשים יאהבו את האפליקציות שלנו. המוטו שלנו הוא Apps People Love. למעשה, היישומים שלנו יקרים מרבים של המתחרים".
היישום בתשלום הפופולרי ביותר של החברה הוא תוכנית אימון שמטרתה להביא את המשתמש לריצה של 5 קילומטרים, 5K Runner, שהשיגה עד היום כ-5 מיליון הורדות. יישומי הכושר של החברה, מסביר שביב, מיועדים לאנשים שלא עוסקים בספורט באופן שוטף. "אנחנו עוזרים לאנשים להתגבר על החסמים הראשונים, על השבועות הראשונים שבהם הם מתחילים לרוץ. כדי לעשות את זה טוב, צריך לדעת ליצור את המוטיבציה כשצריך אותה, לייצר התחייבות של המשתמש לעצמו", הוא אומר.
בלי גימיקים או טכנולגיה מיוחדת
אף שהיישומים של קליר-סקיי אינם ייחודיים ואינם כוללים טכנולוגיה מיוחדת, שביב מבהיר כי פיתוח של יישומים מצליחים בזירות התחרותיות שבהן החברה פועלת אינו פשוט כלל. לצד פיתוח שיטות לשיפור הופעת האפליקציה במנוע החיפוש הפנימי של חנות היישומים של אפל, שביב אומר כי גם ביישומים פשוטים יחסית יש כאלה שנותנים יותר ערך למשתמש.
"יש כיום הרבה יישומים שהמטרה שלהם היא לפתור לאנשים בעיות שינה, למשל, להירדם עם בני זוג שנוחרים. אפשר למצוא הרבה אפליקציות שפשוט משמיעות קולות פכפוך של מים, או זורקות עליהם בוחטה של צלילים אקראיים. אנחנו משקיעים הרבה בגרפיקה, בממשק המשתמש, באיכות ההקלטה - בחירה של האלמנטים המתאימים. היישום שלנו משמיע צלילים מסוימים בצורה מחזורית. צריך לנסות אותו כדי להבין כמה הוא טוב. רוב היישומים שלנו זוכים לדירוג מושלם של חמישה כוכבים. זה מתחיל מזה שהמשתמשים הם הלקוחות שלנו, ולא המוצר שאנחנו מוכרים למפרסם. מבחינתנו אנחנו נותנים שירות ללקוחות בלבד".
"יצרנו קבוצת אפליקציות עם קשר הדוק ביניהן, שבכולן יש יסוד של ויראליות. גרף הגידול והצמיחה נראה מעולה ועכשיו אנחנו מגדילים את הצוות. בדיוק עברנו למשרדים חדשים כדי שנוכל להתרחב".
עוד ב-TheMarker:
>> בקרוב: הישראלים שייסדו חברות של מיליארד דולר משתפים בסודות על במה אחת
>> אנפרנד: הדברים שגורמים לנו לנתק קשרים בפייסבוק