כרטיסי הרב-קו, שהפכו בשנים האחרונות לסטנדרט התשלום על נסיעות בתחבורה ציבורית ברוב חלקי ישראל, טרם החליפו לחלוטין את כרטיסי הנייר שמדפיסים נהגי האוטובוס – אך ייתכן שבקרוב כבר יהפכו בעצמם למיושנים. הסטארט-אפ הישראלי Moovit, הידוע בזכות אפליקציית תכנון נסיעות בתחבורה ציבורית, הודיע השבוע על שירות חדש, במסגרתו יוכלו נוסעים בתחבורה ציבורית לשלם על הנסיעות דרך הטלפון החכם, ללא צורך בכסף מזומן או בכרטיס ייעודי.
"כיום, התשלום לתחבורה ציבורית מתבצע בכל העולם בכרטיסי נייר המודפסים על כלי הרכב או מוכנים מראש אצל הנוסעים, או בכרטיסים מגנטיים, כמו בארץ", מסביר לנקסטר ניר ארז, מייסד ומנכ"ל החברה. "אצלנו, הכרטוס כולו מתבצע בתוך האפליקציה, החל מהגדרת סוג הנסיעה ועד התשלום והביקורת. כתוצאה מכך, בלחיצת כפתור מתבצעת רכישה היוצרת כרטיס על הטלפון הסלולרי, שמגובה בכל מיני דרכים. הוא מוצג כקוד QR ומאומת על ידי הנהג או הכרטיסן באמצעות מכשיר הקורא את הקוד או בעזרת נתונים ויזואליים על הכרטיס הווירטואלי שמראים מתי נרכש הכרטיס".
לדבריו, שיטת הכרטוס שפיתחה מוביט נוחה ומשתלמת גם לנוסעים וגם למפעילי התחבורה הציבורית, מאחר והמערכות הנוכחיות, המבוססות על הדפסת כרטיסים או על שבבי NFC כמו זה המשולב ברב-קו, יקרות מאוד לרכישה ולתחזוקה. גם הנפקת הכרטיסים עצמם עולה לא מעט כסף. מכשירי האימות של מוביט, לעומת זאת, זולים מאוד ומבוססים על סריקת קוד ה-QR באמצעות מצלמה פשוטה או שידור גלי קול בתדירות נמוכה שאוזן אדם אינה מסוגלת לשמוע. החברה תגבה עמלה על כרטיסים שיירכשו דרך השירות, אך לטענתה הדבר עדיין ייצא זול יותר עבור המפעילים מרכישת ותחזוקת מכונות מהסוגים המצויים היום.
המדינה הראשונה בה יושק השירות היא פולין, בה חתמה החברה על חוזה ראשון עם הרשויות והמפעילות. ארז אומר כי החברה נמצאת במשא ומתן להפעלת השירות במקומות נוספים, כולל בישראל, בה נמצאים למעלה מחצי מיליון מתוך 2 מיליון משתמשיה ברחבי העולם. "מוביט מאוד מעוניינת לפרוש את השירות הזה גם במדינת ישראל ונמצאת במגעים עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי לנסות לקדם את זה. זאת תהיה גאווה עבורנו כחברה ישראלית לעשות את זה גם כאן", אומר ארז.