כששואלים מדוע לינוקס, החלופה הפתוחה והחינמית לחלונות של מיקרוסופט, עוד לא כבשה את העולם, מקבלים תשובות רבות. חלק מסבירים כי לינוקס נבנתה עבור מתכנתים ומקודדים' ואחרים מסבירים כי משוכת ההתקנה של לינוקס גבוהה מדי למשתמש הפשוט. את כל זה מנסה לפתור סטארט־אפ ישראלי בשם imp (אימפ), כן, כינוי הגנאי לאותו גיבור נמוך קומה מ"משחקי הכס".
מהו אימפ? זהו מחשב מלא, זעיר וזול, שרץ כולו על גרסת לינוקס מותאמת למשתמש היומיומי הרגיל. מאחורי אימפ עומדים שני יזמים ותיקים, אלכס רפפורט ונבות וולק, אבל למעשה שותפה לעשייה קהילה שלמה של אוהדי קוד פתוח (open source) שכותבים, משפרים ומתקנים את המוצר ללא כל תמורה - רק כדי שהאימפ יעבוד טוב יותר ויצליח
הסיפור של אימפ מתחיל מעולם מוצרי הצריכה", מספר רפפורט. "וולק ואני עוסקים כבר הרבה שנים בעיצוב טלפונים ומוצרים למובייל. ראינו איך הגיע לעולם מוצר כמו האייפון והדיח את נוקיה מהצמרת. המטרה שלנו היא להנגיש את עולם הקוד הפתוח למשתמש הסביר. לשים את זה בבית, ושהמשתמש יידע לעבוד עם זה ולהגיד, 'זה מספיק לי'. עבדנו המון על הפשטות, על הנגשה, שהקוד הפתוח לא ייראה מפחיד. חשבנו על כל התהליכים - ההתקנה, העברת החומרים למחשב החדש, התחלת העבודה וסינכרון עם מכשירים אחרים".
למה עד היום זה לא קרה? למה לינוקס תופסת רק אחוזים בודדים משוק המחשוב?
"המוצרים של הקוד הפתוח הוגדרו תמיד על ידי המשתמשים - גיקים. הגיעה מערכת הפעלה נפלאה כמו אובונטו ואמרה - בואו נעשה סדר, נעשה משהו שהמשתמש 'הרגיל' יכול להבין, אבל הם עבדו רק על תוכנה, והמשתמש צריך להתמודד עם ההתקנה לבד על המחשב שלו. מצד החומרה, יש מוצרים נפלאים, מחשבי סינגל בורד (בעלי לוח אחד) כמו רספברי פאי, ועוד עשרות מתחרים אגב, אבל גם זו תעשייה שפונה רק למי שרוצה להתעסק עם המחשב. כאמור - גיקים. האימפ הוא מחשב שלם, חומרה ותוכנה, מבוסס לינוקס, ואנחנו אומרים למשתמש: קח, תחבר, זה עובד. מי שרוצה להתעסק עם זה, לפתוח, להוסיף, לשכלל, מוזמן גם הוא".
"אנחנו חברת תוכנה - לא חברת חומרה"
בואו נכיר קצת את האימפ. מדובר במחשב זעיר: 11 ס"מ על 11 ס"מ ובגובה 3 ס"מ. הוא מצויד בכניסת אתרנט, שלוש כניסות USB, יציאת אוזניות וחיבור מיקרו–HDMI עבור מסך חיצוני. בתוכו יש מעבד מרובע ליבות, זיכרון מחשב של 2 ג'יגה־בייט, זיכרון אחסון של 8 ג'יגה־בייט ואולי הכי חשוב: מערכת הפעלה אובונטו בגרסת Cinnamon. אבל וולק מסייג: "אנחנו לא חברת חומרה. את החומרה אנחנו קונים מחברה קוריאנית. אנחנו חברת תוכנה, ושם המאמץ שלנו".
בהדגמה של המוצר מראה רפפורט איך הוא עובד על מצגת פאוור־פוינט דרך שירותי הענן אופיס 365 של מיקרוסופט ומשתמש בכלי ה–inbox החדש של גוגל. האימפ מגיע גם תוכנה לניהול ענן משותף לכל המכשירים בבית, אחסון חומר ושיתוף ביניהם, וכן עם תוכנה לשימוש בו כמדיה סנטר - מחשב המחובר למסך הטלוויזיה ומשמש לצפייה.
בהודעה לעיתונות כתבה החברה: "אימפ נועד לשמש כמחשב ביתי (דסקטופ) לכל דבר וכמרכז מדיה אלחוטי. המחשב הקטן והייחודי יאפשר אחסון נוח וזמין לכל תוכן שתבחרו בענן ביתי פרטי או בענן חיצוני. הוא מתחבר לכל צג, מקלדת ועכבר ומאפשר לכם ליהנות מסביבת עבודה נוחה ומוכרת. אימפ משמש גם כמדיה סנטר אלחוטי, הנשלט מכל טלפון חכם. חברת אימפ מנגישה לעולם את מה שהיה שמור עד היום לקהילה שלמה של יודעי דבר (הגיקים). המחשב הזה בונה גשר בין עולם של מומחים ומשוגעים למחשבים לעולם של האנשים הפשוטים - העולם שלנו".
אבל אולי הכי מעניין לגבי האימפ הוא המחיר. החברה מקיימת היום אירוע השקה ביפו ובמקביל יצאה בקמפיין אינדיגוגו. המקדימים להזמין יוכלו לרכוש מחשב הביתה ב–129 דולר. אחר כך המחיר יעלה ל–149 דולר. "למה לשלם 400–500 דולר על מחשב?", תוהה וולק.
אולי הגעתם מעט מאוחר לשוק. כיום אפשר לקנות מחשב כרומבוק ב-200 דולר. בינינו, למטה זה בעצם לינוקס.
"אבל אז אתה משעבד את עצמך לגוגל. אנחנו מציעים מוצר במחיר דומה או פחות ואתה נשאר עם האופציה לבחור. כשאומרים תוכנה חופשית, הכוונה היא בעצם שהמתמש חופשי. באימפ אתה יכול להתקין כרום, או פיירפוקס, או מה שבא לך. האימפ משוחרר משליטה תאגידית".
וולק חשוב לחלוק כבוד לגיבורים הנסתרים של הפרויקט: "אנחנו נתמכים על ידי קהילת הקוד הפתוחה, שלולא תמיכתם לא היינו מצליחים להביא מוצר כמו אימפ לעולם.
"זו חברה בהתנדבות, בשלב זה עם שמונה 'עובדים', ומקבלים קורות חיים בקצב של פעמיים בשבוע. אפילו המשרדים שלנו זה סוג של תרומה. קודם היה שם סטודיו C ואחרי זה המטה של רון חולדאי בבחירות".
לדברי וולק, החברה רק החלה בשלב הגיוסים. "לא גייסנו כסף עד הקמפיין הנוכחי, כי אנחנו חושבים שזה לא היה נכון עדיין - רצינו קודם להביא הוכחה לשוק. הרבה חברות, אחרי שהן מגייסות כסף ראשון, מורידות את הרגל מהגז, כי יש משרדים וכסף, והחיים יפים. אנחנו מקווים לגייס 100 אלף דולר בקמפיין ההמונים עכשיו ולשלוח לאנשים את המחשב כבר ברבע הראשון של 2015. המטרה של הקמפיין היא להכניס תזרים מזומנים לחברה, לחסוך מאמצי שיווק ולתת שווי לחברה לגיוסים עתידיים".
הכתבה פורסמה במקור ב-Themarker
עוד ב-Themarker