ענקית השבבים אינטל הודיעה בנובמבר 2013 כי לראשונה בתולדותיה היא מתקשה לעמוד ב״חוק מור״. החוק, שנוסח ב-1965 על ידי מייסד החברה גורדון מור, חזה כי ההתקדמות בפיתוח הטכנולוגי תגרום לכך שצפיפות הטרנזיסטורים במעגלים משולבים תוכפל מדי שנתיים, וכך גם עוצמת העיבוד שלהם. ההודעה של אינטל, שפיתוח מעבדים וייצורם הם פעילותה העיקרית, גרמה לירידה של יותר מ-5% במנייתה.
למרות ההכרזה ההיא, שמשמעותה ירידה בקצב יציאת מעבדים חדשים לשוק, חוק מור עדיין כאן. לפחות בינתיים. החודש השיקה אינטל את מעבדי Core M, שמאפשרים חיי סולולה ארוכים יותר (שמונה שעות צפייה בווידיאו) ושבוע אחר כך כבר הכריזה על הדור הבא, מעבדי סקיילייק, שייצאו לשוק במחצית השנייה של 2015 ויציגו יכולות משופרות עוד יותר.
פונה לענפים חדשים
באינטל הפנימו שחוק מור לא יהיה כאן לנצח, כפי שהודה ממציאו כבר ב-2007, ומנסים לפנות לכיוונים חדשים. כנס המפתחים השנתי של החברה, שנערך בשבוע שעבר בסן פרנסיסקו, סיפק הצצה לשינויים המשמעותיים בה בשנה האחרונה: לא עוד חברה שמתמקדת בייצור שבבים ומעבדים, אלא כזאת שמבקשת להרחיב את פעילותה לתחומים חדשים ומסורתיים פחות.
לצד ההכרזה על סדרת המעבדים החדשה, הוצגו בכנס מוצרים חדשים בתחומי המובייל (הטאבלט הדק בעולם, בשיתוף דל), המחשוב הלביש (צמיד חכם, אוזניות שמנטרות פעימות לב וחולצה שמגיבה לרגשות), האינטרנט של הדברים (כיסא גלגלים מרושת, חבית בירה חכמה) ועוד.
שלומית וייס, סגנית נשיא באינטל שהובילה את פרויקט מעבדי סקיילייק שפותחו בישראל, אומרת כי ״זה נהיה יותר ויותר קשה, אבל חוק מור עדיין כאן, גם אם כל הזמן אומרים שאו-טו-טו זה נגמר״. וייס, שעובדת באינטל יותר מ-20 שנה, הגיעה לכנס כדי להציג את ״התינוק החדש״, אבל גם היא לא יכולה להתעלם מהשינוי בחברה. ״אלה דברים שאינטל לא היתה עושה קודם, ורק כשאתה מגיע לאירוע כזה אתה פתאום רואה מה קורה בכל החזיתות. כיום אנחנו מסתכלים על הדברים בצורה רחבה יותר ולוקחים את היכולות שלנו עד משתמשי הקצה״.
האם אפשר להמשיך ולסמוך על חוק מור? ״יש עדיין מקום להרבה חדשנות במעבדים. יש הרבה חדשנות בתהליך הייצור, שמאפשרת לשפר את הביצועים ולהוריד את הספק האנרגיה שהמעבד צורך. החדשנות מגיעה הרבה פעמים דווקא כשחושבים שמגיעים לקצה, ואז מחליטים לנסות אופציות אחרות. התהליך נהיה קשה יותר, זמני הייצור מתארכים כי זה נהיה מורכב יותר, אבל החדשנות מתרחשת כל הזמן. אני לא חושבת שעוד שנתיים זה נגמר. בטווח הקרוב אנחנו ממשיכים עם חדשנות בכיוונים שונים. אני לא יכולה להגיד שעוד 20 שנה זה לא ייגמר, אבל לא כרגע״.
אחד החידושים של מעבדי סקיילייק, שמיועדים למחשבים שולחניים וטאבלטים, הוא הוויתור על חוטים וכבלים. המחשבים ייטענו באופן אלחוטי על ידי מטען שיוסתר מתחת לשולחן, וגם חיבור למסכים שונים והעברת נתונים יתאפשרו ללא צורך בחיבור פיזי. בכנס המפתחים של אינטל הוצגו יכולות אלחוטיות נוספות, לרבות ״קערת טעינה״ מעוצבת, שבה ניתן פשוט להניח התקנים שונים (בעיקר התקנים לבישים) שייטענו ללא חיבור פיזי למטען. טכנולוגיית WiGiG של אינטל, שאחראית על היכולות האלחוטיות, פותחה גם היא בישראל.
עדיין בונה על ה-PC
מהלך הכניסה של אינטל לזירות החדשות נובע בין השאר מהירידה במעמדו של מחשב ה-PC הוותיק. באינטל מסרבים להכריז על מותו, בטח לא כשעיקר הרווח שלה עדיין מגיע ממכירות של מעבדים למחשבים. תוצאות הרבעון השני של החברה אף הציגו עלייה במכירות הלפטופים. הם מצטטים כיום תחזיות של חברות מחקר גדולות כמו IDC וגרטנר, שלפיהן צפויה התאוששות בשוק ה-PC, ולכן באינטל מאמינים שהעתיד שייך למוצרים המשולבים (לפטופ וטאבלט במכשיר אחד).
עם זאת, לפני כשנה הקימו באינטל חטיבה לתחום ההתקנים החדשים (NDG — New Devices Groud), שבראשה עומד מייק בל (לשעבר בכיר באפל ובפאלם) ותפקידה לפתח טכנולוגיות בתחום המחשוב הלביש וההתקנים הניידים.
באינטל החליטו לאמץ גישה שונה לתחום, ובניגוד לאפל וגוגל, שמפתחות בעצמן מוצרים, כאן מעדיפים לחבור לחברות אופנה ועיצוב ולהפוך את מוצריהן לחכמים. זאת, מתוך הבנה שאנשים יעדיפו ללבוש או לענוד מותגים מוכרים, ולא אינטל.
הישראלי הבכיר ב-NDG, רונן סופר, מפתח עם צוותו בהרצליה חלק מהתוכנות עבור קו המוצרים הלבישים. בסיור שאנחנו עורכים במתחם ההתקנים הלבישים בכנס המפתחים הוא מציג את Mica, צמיד אופנתי חכם לנשים שפותח בשיתוף עם בית האופנה Open Ceremony, ואת האוזניות החכמות Jarvis, שמנטרות את קצב פעימות הלב בעת פעילות גופנית. ״את שני המוצרים האלה נשיק בחודשים הקרובים, אבל זאת רק ההתחלה״, אומר סופר. ״הכרזנו על שיתוף פעולה עם יצרנית השעונים פוסיל (Fossil) וגם אתם נשיק מוצר מעניין.
"אנחנו לא רוצים לעשות גאדג׳טים, אלא לקחת מוצרים שאנשים לובשים ולהפוך אותם לשימושיים יותר. אנחנו לא נייצר את המוצרים עם רשימת הפיצ׳רים הכי מנופחת. להפך, אנחנו רוצים רק את הדברים הכי רלוונטיים ושימושיים. ההנחה שלנו היא שאנשים יחליפו פריטי לבוש חכמים באותה צורה שהם מחליפים כיום תכשיטים ואביזרי אופנה״.
השוק מוצף במוצרים לבישים, אבל אי אפשר להגיד שמשהו נהפך לאביזר אופנתי. ״אני גם לא חושב שיהיה 'אייפון של התקנים לבישים'. התחום הזה עדיין לא פוצח. רוב המוצרים, למשל בתחום הכושר, הם לא אופנתיים. אתה שואל את עצמך למה לענוד אותם בזמן שאתה לא עושה כושר. אנחנו הבנו שכדי שאנשים יענדו טבעת חכמה, היא לא יכולה להיות טבעת מכוערת. אנחנו ניקח את הצמיד או המשקפיים שאתה אוהב ונוסיף להם יכולות חכמות״.
אולי אנשים לא רוצים מחשבים על העיניים או בטבעת? ״הטלפונים הניידים הגיעו לגודל האופטימלי שלהם. עם זאת, רלוונטיות המידע שהם מספקים רק עולה ואנחנו משתמשים בהם יותר. אנשים כן רוצים משהו שיהיה קרוב יותר אליהם. קרוב גם מבחינה פיזית, כדי שנוציא פחות אנרגיה מוטורית, וגם מבחינת החיישנים, שיבינו ויכירו אותנו יותר.
"בזכות הענן, כבר לא צריך לסנכרן מוצרים, הם ידברו זה עם זה. כשתוריד את הצמיד החכם ותשים את האוזניות החכמות, הן יידעו לבד שאתה יוצא לג׳וגינג. כשתניח את הצמיד בקערת ההטענה, היא תבין שאתה בבית ותחבר מה שצריך לבית החכם או למכונית המחוברת. טכנולוגיה מצליחה לא משנה את בני האדם, אלא מאפשרת להם לעשות יותר דברים בפחות אנרגיה. ככה זה היה מאז המצאת הגלגל ועד המצאת הסמאטרפון. זה מה שאנחנו רוצים לעשות״.
עוד ב-TheMarker: