כבר ברגעים הראשונים שלו, המשחק החדש Far Cry Primal מצליח לעשות משהו שרק משחקים דיגיטליים מסוגלים לעשות: לגרום לכם להרגיש שאתם חיים ונושמים בעולם אחר לגמרי. זה קורה בפעם הראשונה כשהדמות שלכם, אדם שבטי שחי בשנת 3,000 לפני הספירה, עומד מול עדר של ממותות ומתבקש לצוד אחת מהן כדי שיהיה לבני שבטו מה לאכול. 

מסע הציד אמנם משתבש במהירות, אך הנופים המשגעים והחיות שכבר מזמן נכחדו גורמים לשחקנים מצליחים להעביר בצורה מדוייקת את מה שכל כך הרבה משחקים אחרים נכשלים בו: הרגשה של עולם לא מוכר אך מציאותי, שרק ממתין שתחקרו ותגלו אותו. ואם על הדרך תדרוך עליכם ממותה - לא נורא, תמיד אפשר לטעון שמירה ישנה.

היה היה

סדרת משחקי Far Cry הפכה בשנים האחרונות מסדרת משחקי פעולה יחסית זניחה לאחד השמות הגדולים של תעשיית המשחקים, ולמותג חשוב מאוד בשביל Ubisoft, מפתחת המשחקים שעומדת מאחוריה. בעוד כל המשחקים הקודמים בסדרה (מלבד הספין-אוף הקצרצר Blood Dragon) התרחשו בהווה, Primal נכנס למכונת הזמן ונסע לבדוק מה קרה לפני 5,000 שנה.

מכאניקות המשחק הבסיסיות של הסדרה עדיין כאן: זה עדיין משחק פעולה המתבסס על אינסטינקטים טובים, שליטה בכלי נשק, יכולות התגנבות והתחמקות מאויבים וחקירה של מפת עולם ענקית ופתוחה לחלוטין.
עקב התקופה הייחודית בה מתרחש המשחק, Primal זנח מן הסתם את כלי הנשק המודרניים ומתמקד בבסיס של הבסיס: חץ וקשת, אלה, חנית ואולי איזה רימון שהוא בעצם קן דבורים. כמו כן, משימות רבות שאפיינו את המשחקים ה"מודרניים" נזנחו, ו-Primal מתמקד בעיקר במשימות ציד ולוחמה בסיסית בין שבטים. וכך, למרות שזה עדיין מרגיש כמו Far Cry, מנעד המכאניקות מצומצם יחסית לשני המשחקים הקודמים.

כדי לפצות על הצמצום, Ubisoft בחרה לשלב מכאניקה חדשה של ניהול שבט, שמאפשרת לכם להציל את חברי השבט האבודים המסתובבים בעולם ולאגד אותם בכפרים חדשים. בכל רגע נתון תוכלו לבדוק כמה חברי שבט הצלתם, כאשר מדי פעם המספר הזה יעמוד בסיכון בעקבות התקפות של שבטים יריבים או חיות פרא. אם לא תמהרו להציל את חבריכם - תאבדו אותם לנצח (או עד שתצילו חברי שבט חלופיים).

למרבה הצער מכאניקת המשחק הזאת לא מספיק עמוקה או מרגשת, ומרגישה לעיתים כמו עבודה קצת סיזיפית ומיותרת. אותו דבר ניתן להגיד על הדגש הרב שנעשה כאן על מערכת ה-Crafting, שדורשת מכם לאסוף משאבי טבע (עלים, עצים וכו') ולבנות מהם כלי נשק חדשים. על הנייר זה נשמע נחמד, אבל בפועל מה שתעשו זה לעצור את ההתקדמות שלכם במפת העולם כל חמש שניות כדי לאסוף עוד עלה או מקל - וזה די מעצבן.
למרבה השמחה, לא הכל שחור: מכאניקה חדשה נוספת שהוכנסה כאן היא האפשרות לאלף בעלי חיים, ולקרוא להם כדי שאלה יסייעו לכם בקרבות. וזה דווקא מאוד מאוד כיף. להתמודד עם שבט יריב אכזרי על ידי שיסוי דוב עצום על הכפר שלהם זה מגניב בדיוק כמו שזה נשמע.

אין תמונה
כמצופה ממנו. שלמה ארצי, עטיפת האלבום "אושר אקספרס"

תקוע בעבר

בעוד מכאניקות המשחק מעט מאכזבות, הדבר המאכזב ביותר ב-Primal הוא שבשום שלב לא הרגשתי שלמפתחי המשחק היה סיפור ייחודי לספר שהיה ניתן להעביר אך ורק בתקופה הפרה-היסטורית בה הם בחרו למקם את המשחק. הרי אם כבר בוחרים סביבה כל כך שונה - לא כדאי שתהיה הצדקה נראטיבית להחלטה?
ובכן, כנראה שלא. הסיפור של המשחק גנרי להחריד. בעוד Far Cry 3 ניסה לשאול שאלות על שפיות של אדם רגיל שנקלע לנסיבות לא רגילות ו-Far Cry 4 העלה שאלות הקשורות לזהות וקהילתיות - Far Cry Primal לא ממש שואל שאלות, או עוסק בתמות אנושיות. במקום זה הוא מציג סיפור סתמי למדי שבעיקרו מלחמה בין כמה שבטים, שלא מצליח לספק עניין גם במהלך המשחק עצמו וגם בסופו.

חבל. כי בעוד חצי השעה הראשונה של המשחק גרמה לי לחשוב שאני הולך להתאהב בו לחלוטין - כל שאר שעות המשחק עמעמו את ההרגשה הזאת, עד שבסופו של דבר הרגשתי אפילו שהוא מעט ארוך מדי והיה יכול להנות מקיצוץ של כמה שעות.

לחובבי Far Cry בלבד

Far Cry Primal אמנם משאיר בפה תחושה קלה של אכזבה, אבל עדיין לא מדובר במשחק שהוא רע באופן מובהק. שחקנים שאהבו מאוד את Far Cry 3 ו-4, ובמיוחד את קטעי הציד שם, מאוד יהנו גם מהמשחק החדש. גם חובבי תרבות פרה-היסטורית ייהנו מהשחזור האמין של התקופה (כולל שפה פרימיטיבית מומצאת שפותחה בעזרת צוות של בלשנים) ומהאפשרות לראות בקרוב, ולו רק באופן דיגיטלית, כיצד התנהגו ממותות, זאבי בלהות ועוד שלל חיות שכבר נכחדו.

מי שפחות אוהב את סדרת Far Cry יכול לוותר הפעם, לפחות עד שהמשחק יקבל הנחה שתהפוך את מחירו לכזה שגורם לרפטטיביות שבמנגנוני המשחק ולסיפור הסתמי שלו להיות קצת יותר נסלחים.