ה-Apple Watch שהוכרז אתמול הוא ללא ספק מוצר מעניין, אך בניגוד למוצרים קודמים של אפל נראה שהפעם לשוק היה מספיק זמן להתכונן אליו והחברה החזקה בעולם צפויה להיתקל בתחרות קשה בהרבה מאשר עם השקות האייפון והאייפד.
בתערוכת IFA 2014 , ניתן לראות עד תחום השעונים והצמידים החכמים מפותח. עשרות חברות מציגות בברלין מאות דגמים של אביזרי מחשוב לביש לשורש כף היד - החל מצמידי גומי עם חיישני תנועה למעקב אחר הפעילות הגופנית ועד לשעוני אנדרואיד החדשים שמציגות כאן סמסונג, LG וסוני.
המלכים החדשים של השוק הזה, והיחידים שטרם נראו בתערוכת CES בינואר האחרון הם, באופן טבעי, שעוני Android Wear של גוגל. המערכת החדשה, שהוצגה באביב האחרון, מבוססת על קישוריות תמידית עם סמארטפון מבוסס אנדרואיד ומשמשים כמעין הרחבה שלהם החוסכת את הוצאתם מהכיס לצורך כל פעולה.
שעונים אלו כוללים מפרטים של סמארטפונים, כמו: מעבדים מרובעי ליבות, מסכי מגע בגדלים שונים ותמיכה באפליקציות. אלא שבניגוד לשעונים קודמים, שכל אחד מהם היה מבוסס על גרסא ייעודית של אנדרואיד שפותחה על ידי יצרניתו והכריח אפליקציית שליטה מיוחדת לסמארטפון (בחלק מהמקרים אף הוגבלה אפליקציית השליטה למכשירים של אותה יצרנית בלבד), שעוני Android Wear מסתנכרנים עם סמארטפונים גוגליים בלי שום תוספות. אפליקציות התומכות בהם פשוט מותקנות עליהם כשהמשתמש מתקין אותן על הסמארטפון.
מציפים את השוק
כאמור, שעונים כאלה הוצגו בתערוכה על ידי LG וסוני. האחרונה הציגה את SmartWatch 3, הדור החמישי של השעון החכם שלה (כולל אלו שיוצרו על ידי המותג סוני-אריקסון), הדומה במראהו לקודמיו המרובעים אך נראה טוב מהם. לדברי החברה, השעון שלה דווקא לא תלוי לחלוטין בסמארטפון אנדרואיד קרוב, ומסוגל לאגור פרטים על אימון בעזרת סדרת חיישנים פנימיים ולסנכרן אותם עם האפליקציה של סוני כאשר יחזור המשתמש הביתה לטלפון החכם האהוב שלו.
זה של LG, שעורר תשומת לב רבה יותר, הוא הראשון בעולם עם מסך עגול לחלוטין. מרחוק הוא עשוי להיראות כמו שעון G-Shock (או כל מותג אחר של שעוני מחוגים עם שכלולים ההופכים אותם לגדולים ומסורבלים), אך מקרוב די ברור שמדובר במסך. כמו כל שעון אנדרואיד אחר, הוא מציג התראות, אך עושה זאת באופן מותאם לצורת המסך הלא שגרתית שלו.
לצערנו, במתחם התערוכה שני השעונים מציעים התנסות מוגבלת מאוד, כך שלא יכולנו להתרשם מהם יותר מדי, אך די לבהות במשך דקה בסרטון ההדגמה הרץ על השעון של LG כדי להבין שמדובר במוצר בוגר למדי, שכבר לא מנסה להיות סמארטפון קטן אלא מבין את מקומו כמכשיר עזר.
עם זאת, גם סוגים בסיסיים יותר של שעונים וצמידים חכמים עדיין מציפים את השוק. חברת הניווט גארמין, לדוגמא, הציגה לא פחות מ-10 דגמים של שעונים וצמידים שרובם מבוססים על גופים של שעוני מחוגים מהסוג המסורבל וכוללים חיישני GPS לניווט - תחום המומחיות שלה. דגם אחר מבוסס על מסך דיו אלקטרוני (E-Ink) ומסוגל להחזיק שנה שלמה על הסוללה המגיעה איתו ואינה נטענת, אך ניתנת להחלפה. מכשיר מתחרה הוצג על ידי סוני, אך מלבד התמיכה בשיחות קוליות דרכו לא חשפה החברה פרטים רבים אודותיו.
המשותף לרוב השעונים הללו - מצמידי הכושר הבסיסיים ועד שעוני האנדרואיד המתוחכמים - הוא המחיר: התמחור שלהם נמוך בהרבה מזה של השעון של אפל ועומד על כמה מאות של שקלים, תלוי בכמות החיישנים והעוצמה. השעון של אפל, כזכור, צפוי לעלות 350 דולר - כמעט 1,300 שקל - בגרסתו הזולה ביותר.