לנצל את החיישן

עוד לפני שאתם נתקלים במצב ששווה צילום - דעו לכם שיצרנית הסמארטפון שלכם מסרסת לכם את התמונות. כל מכשיר מגיע עם חיישן צילום בצורה כמעט-ריבועית, אך מכיוון שהמסך רחב ומלבני יותר - ברירת המחדל של המצלמה היא צילום תמונות מוקטנות, המתאימות לצורת המסך ואינן מנצלות את שטח החיישן ויכולותיו.

לכן, ההמלצה הראשונה היא לקחת את הטלפון ליד בזה הרגע - ובכל פעם שתקנו מכשיר חדש - להיכנס לתפריט המצלמה ולבחור באיכות הצילום הגבוהה ביותר, המסומנת ברוב המכשירים ב-4:3 בסוגריים. תמיד תוכלו לחתוך את התמונות לצורת מסך רחב לאחר הצילום, אבל להחזיר את הפיקסלים שאיבדתם בצילום המסורס - לא.

גבר מצלם בסמארטפון (צילום:  Vernon Chan, Flickr)
גבר מצלם בסמארטפון | צילום: Vernon Chan, Flickr

לשמור על יציבות

לא נעים להודות בזה, אבל תמונות מטושטשות בדרך כלל אינן אשמתם של מכשירים גרועים, אלא של צלמים גרועים. כשאתם מצלמים, ה"עין" של המכשיר נפתחת למשך כמה שברירי שנייה כדי ללכוד את האור. אם אתם זזים אפילו טיפה - ה"עין" לא תקלוט תמונה אחת אלא תנועה מרוחה.

בטלפונים מודרניים יקרים, המצלמות כוללות מייצבי תמונה אופטיים או דיגיטליים המנסים לפצות על תזוזות קטנות, אך הם אינם מספיקים. לכן, חשוב להחזיק את המכשיר באופן היציב ביותר שאפשר. בין הדרכים לעשות זאת ניתן למנות אחיזה בשתי ידיים, הצמדת המרפקים לגוף (ולא מתיחה של הידיים) ו/או השענת הגוף או הידיים על עצם יציב כגון גדר או בניין. כיום, ניתן גם לקנות חצובות מתאימות לסמארטפונים. אפילו שימוש במקל סלפי מאזן את תנועות הגוף.

להתקרב - באמת, לא בכאילו

אנחנו יודעים שאתם מאוד - מאוד! - אוהבים לבצע זום בתנועות צביטה על המסך. זה מעולה כשאתם צופים בתכנים על הסמארטפון, אבל כשאתם מצלמים - זה גרוע. הסמארטפון שלכם לא באמת יודע לבצע "זום", ולכן הוא פשוט חותך את התמונה לאזור שביקשתם. התוצאה היא תמונה קטנה יותר מהרגיל, שניתן לראות בבירור שנגזרה מתוך תמונה גדולה יותר.

עדיף לצלם תמונה של עצם קטן או רחוק בלי אפקט "זום" ולחתוך אותו ממנה אחך כך מאשר לחתוך אותו מראש ולקבל תמונה מטושטשת ומגורענת אחר כך. לחילופין, אפשר לזוז פיזית ולעמוד קרוב יותר לעצם אותו מצלמים. אנחנו יודעים, בימינו זה בלתי נתפש, אבל יש דברים שעדיין נעשים טוב יותר מקרוב.

לראות את האור

כולם יודעים שסמארטפון מצלמים הכי טוב במקומות מוארים, ובעיקר בחוץ באור יום. אבל לפעמים אנחנו שוכחים שגם באור יום, חשוב לשים לב לכיוון: הסמארטפון מצלם היטב כל עוד מקור האור אינו נמצא מולו. צילום מול השמש - ואפילו מול פלואורוסנט - גורם לאיזון הצבע לנסות לפצות על החלק הבהיר בתמונה בהחשכת כל החלקים האחרים.

לכן, חשוב לבחור זווית בה מקור האור העיקרי אינו נמצא בשדה הראייה - ואף לא קרוב אליו, כדי שלא "ישרוף" צד אחד בתמונה.

 

שתי התמונות האלו הן דוגמאות לדרך בה השמש משבשת צילום באור יום: בתמונה מימין השמש נמצאת בסמוך לקצה הימני של התמונה ו"מסנוורת" את כל הצד הקרוב אליה, בעוד בצד השמאלי חוף הים נראה חשוך כמעט לחלוטין למרות האור, מה שמצד אחד מעניק אפקט אמנותי אך מצד שני לא תמיד רצוי.

גם נורת המבזק של הטלפון, שאמורה לעזור בצילום במקומות חשוכים, אינה תמיד משפרת את המצב - מצד אחד, היא מסייעת לאזן את רמת התאורה בחושך, אך מצד שני גורמת להבהרת-יתר של החלקים הנמצאים סמוך למכשיר והחשכת-יתר של הרקע. לכן, ברוב המצבים כדאי לוותר גם עליה.

 

שימו לב איך בתמונה הימנית, עם מבזק מופעל, הכוסות נראות מודגשות וחדות יותר, אך הרקע נראה כהה ואדמדם בהרבה, בעוד בתמונה השמאלית, ללא מבזק, הצבעים מאוזנים יותר אך היא חדה פחות.

לדעת מה מצלמים

טלפונים חכמים אמנם טוענים שהם יודעים לזהות מה אתם מצלמים ולהתנהג בהתאם - אבל זה לא תמיד עובד. כדי להימנע מתמונות שבהן החלק החשוב מטושטש או כהה, כדאי להגיד למכשיר מראש מה מבחינתכם החלק החשוב על ידי נגיעה בו על גבי המסך לביצוע מיקוד ידני.

בנוסף, אם אתם מצלמים ילדים, בעלי חיים או כל דבר אחר שזז בלי הפסקה, אל תסתפקו בתמונה אחת - רוב הסיכויים שהיא תצא מטושטשת. כדאי להשתמש במצב צילום רצף, המצלם כמה תמונות סמוכות כדי לאפשר לכם לבחור מתוכן את הטובה ביותר. ברוב הסמארטפונים העכשוויים, לחיצה רציפה על כפתור הצילום תלכוד עוד ועוד תמונות עד לשחרור.

צבע הקסם

סמארטפונים יקרים כוללים לא רק מצלמות איכותיות, אלא גם תוכנה איכותית שיודעת לנצל אותם. אחת התכונות הכי טובות שאינן תלויות בחיישן או בצלם היא HDR - צילום בטווח דינמי גבוה. מה שזה אומר, בעברית, הוא שבמקום תמונה בודדת או רצף תמונות דומות, מצולמות שתיים-שלוש תמונות רצופות אך ברמות חשיפה שונות, כך שאחת לוכדת את החלקים החשוכים יותר, השנייה את המוארים יותר ושלישית (במכשירים בהם נלכדת תמונה שלישית) משמשת נקודת בסיס להשוואת צבעים.

 

דוגמה לצילום HDR (מימין) לעומת צילום ללא HDR: בתמונה ה"רגילה" המסך בהיר מדי ושאר הצבעים כהים מדי, בעוד בצילום בטווח דינמי גבוה מושג איזון אמין בהרבה של הצבעים ומתקבלת תוצאה קרובה יותר למציאות.

הדלקה של צילום בטווח דינמי גבוה נמצאת בדרך כלל במקום בולט בתפריט המצלמה המובנה במכשירי פרימיום (ובדרך כלל גם במכשירי ביניים יקרים יחסית), או כמצב צילום נפרד שניתן לבחור בו מהתפריט. מומלץ להשתמש בו בכל מצב מלבד צילום עצמים נעים (ששתיים-שלוש התמונות הרצופות ילכדו אותם במצבים שונים ויגרמו למריחה של התוצאה הסופית).