לרשתות החברתיות יש כוח בעולם התעסוקה, והן הפכו בעשור האחרון לחלק בלתי נפרד בתהליך גיוסי עובדים. מגייסים משתמשים ברשתות החברתיות, בעיקר לינקדאין ופייסבוק, לאיתור מועמדים רלוונטיים על בסיס קורות החיים שלהם והניסיון התעסוקתי, וכן למעבר על פרופילים של מועמדים פוטנציאליים. מחפשי עבודה משתמשים ברשתות החברתיות לינקדאין ופייסבוק, בין היתר לצורך קבלת מידע על החברה המגייסת.
מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב גילה כי 65% מהחברות בחנו את הפוסטים של המועמדים ברשתות החברתיות. כ-51% מהן השתמשו ברשתות החברתיות כדי לבדוק אם המועמד מתאים לתפקיד מסוים או גמיש מספיק כדי להתאים את עצמו לסביבת העבודה ולתרבות החברה. המשמעות היא שחברות מתייחסות ברצינות להתנהלות מועמדים ועובדים ברשתות החברתיות, והתנהגות שאינה הולמת צפויה לפסול את המועמד. כיוון שמגייסים עוברים על פרופילים של מועמדים פוטנציאליים ברשתות החברתיות, הם לרוב נחשפים להרבה יותר מידע ממה שתכננו לקבל. במקרים לא מעטים, מידע שחשפתם ברשת אפילו בתמימות עשוי "לשמש כנגדכם" כשאתם מחפשים עבודה.
הכלל המנחה בהעלאת תוכן לרשתות החברתיות
הכלל החשוב שמומלץ לאמץ בכל פעילות ברשתות החברתיות הוא שכל מה שאתם כותבים יכול להגיע לכולם, בפרט למגייסים. מגייסים כמו כל בני האדם, נוטים לבצע הטיות לא מודעות וכל מידע משפיע, בדרך זו או אחרת, על תהליך קבלת ההחלטות. אתם עשויים להיות מופתעים מהשפעתם של פוסטים שנראים לכאורה אזוטריים.
אני יודע מה עשית בקיץ האחרון...
סרט האימה המצליח בשם זה שיצא לאקרנים בסוף שנות ה-90, עלול בהחלט להיות אימת פוטנציאל התעסוקה שלכם במציאות. אם לדוגמה אתם בתהליך חיפוש עבודה, קחו בחשבון שהמעסיק הפוטנציאלי נחשף לפוסטים שכתבתם ולתמונות שהעליתם לאחרונה מבילויים שונים: ים, בריכה, מסיבות חוף, הופעות, מועדונים, ברים, וכדומה. תשאלו את עצמכם אם יש משהו שעלול להתפרש לא כראוי מצד המעסיק ושימו לב למה שאתם מעלים.
פוסטים ביקורתיים
מגייסים שנתקלים בפוסטים ביקורתיים ומתלהמים של מועמד ברשתות החברתיות, עלולים לחשוש מהעסקתו. אם לדוגמה פרסמתם ביקורת שלילית על חברה שעבדתם בה בעבר, ואפילו אם פרסמתם ביקורות נוקבות כלפי עסקים שקיבלתם מהם שירות גרוע, מגייסים עלולים לחשוש שתכתבו דברים דומים עליהם בהמשך. ההמלצה היא להישאר אובייקטיבים וניטרליים ברשת, ככל האפשר.
שמירה על דיסקרטיות
חברות רבות "רגישות" לפרסום מידע פנימי של החברה. ישנם נתונים שעשויים אפילו לפגוע בחברה במידה ויתפרסמו ברבים, כגון הפצת מידע לגבי מוצר חדשני שהתחילו לעבוד עליו בפיתוח, שירות חדש שהחברה רוצה להשיק במועד ספציפי, מו"מ עם לקוח גדול ועוד. במקרים בהם מגייסים עוברים על פרופיל של מועמד בפייסבוק בתהליך גיוס עובדים ומגלים שהוא נוטה לפרסם מידע רגיש על חברות אחרות, זה עלול ליצור אצלם רושם של חוסר אמינות וחוסר דיסקרטיות. כמובן שזה עלול להרתיע אותם ולפגוע בפוטנציאל הגיוס של המועמד לחברה.
פרופיל אופי
מגייסים בונים לעצמם "פרופיל אופי" של מועמד, בין אם במודע ובין אם לא. כשהם עוברים על הפרופילים שלו ברשתות החברתיות, הם מגבשים לעצמם את כל המידע שנחשף שם ומגבשים את קווי האופי של המועמד: האם המועמד דיסקרטי או פטפטן, טיפוס סולידי או מוחצן, יציב או הרפתקן, ביקורתי או מכיל וכן הלאה. לכן, כשאתם מעלים פוסטים ותמונות לפייסבוק, חשוב לזכור את הכלל הראשוני: כל דבר שתפרסמו יכול להגיע לכולם, ולכן חשוב לבחור בקפידה ובאופן מושכל את המידע שאתם משתפים.
הכותבת היא רון שגב פינקלמן, מנהלת התוכן בדרושים IL