12 שנה כתבתי על גאדג'טים עד שבשנה שעברה נשברתי. זה היה כשאמא שלי הודיעה לי שהיא צריכה אייפד חדש, ובאותה נשימה שאלה מה בכלל עושים אותו. הבנתי, שעידן הגאדג'טים, ועידן ה"מאמצים הראשונים" שלהם נגמר. הגאדג'טים הפכו כבר מזמן לקומודיטי - למוצרי צריכה, שכולם רוכשים מיד כשהם יוצאים לשוק, ושוכחים שבעבר החזקנו מעמד עם אותה טלוויזיה יותר מעשור.
בעולם כזה, גם תערוכת האלקטרוניקה הגדולה והחשובה בעולם, 2013 CES בלאס וגאס, מתקשה להציג חדשנות מהפכנית. היא כן מציגה, בהצלחה רבה, אבולוציה מרשימה של המוצרים עצמם.
150 אלף מבקרים, רובם גברים, פושטים על וגאס בשבוע של התערוכה, שבשנים האחרונות כבר לא צמודה לתערוכה אחרת של טכנולוגיות שזכתה לעניין רב - תערוכת הפורנו השנתית. רוב המשתתפים הם אנשי תעשייה המשמשים כאנשי מכירות או קניינים ולצידם עשרות אלפי חובבי גאדג'טים, משקיעים, סקרנים, עיתונאים, סטארט-אפיסטים והרבה דוגמניות לאיוש עמדות המוצרים והטכנולוגיות.
הגיבורה של התערוכה הזו, דווקא בעידן הניידות, היתה דווקא זו הקבועה בסלון - הטלוויזיה. לא מדובר במהפכה, כמו זו שהפכה את טלויזיות המקרן לשטוחות, אך הטרנדים סביב העולם הזה בהחלט משאירים הרבה מקום לפיתוחים. כמעט כל השחקנים הגדולים בתחום הזה, היפנים והקוריאנים, הציגו טלוזיות ברזולוציית 4K ו-OLED שמחיריהן עדיין בשמים.
התמונה בהחלט מדהימה אבל התיאור שלה, ימצאו הקוראים טור זה, לא מחדש הרבה ומזכיר את תיאורי כל דורות הטלוויזיה השטוחה שהוצגו בתערוכה הקודמת וזו שקדמה לה. תמונה חדה, מאוד מציאותית וכמובן שחייבים להזכיר שאגלי הזעה של רוכב האופניים, כמו טיפות הטל בג'ונגל נראו הכי אמיתיים בעולם. וזה באמת נכון. אבל היה נכון גם כשציגו את ה-led לפני כמה שנים. גם התמונות שצולמו ברזולוציה זו ומוצגות סטטית על המסך נראות הכי קרובות לתמונה במוזיאון. זה עורר הרבה עניין, והתקהלות, אך למרות ההתלהבות, עד שהתוכן לא יתמןך אף הוא ברזולוציה הזו, לא הייתי ממהר לחנות ואני לא בטוח שהן מחייבות להחליף עדיין את טלויזיית הled שקניתם לפני שנה.
איכות התמונה של הטלוויזיות משפיעה על כל האקו סיסטם שמסביבה- מצלמות הוידאו והסטילס יעבור שידרוג לרזולוציה החדשה ויממשו את התקווה של היצרנים שנפתה ו לשוב ולקנות דגם חדש, כשאין הרבה סיבות אחרות לעשות כך.
בעיני, הרבה יותר מעניין לראות את התוכן עצמו עובר שינוי על המסך. ופה, ces הציגה הרבה- הסמארט tv של סמסונג עברה שדרוג שלם ותשמש פלטרפרמה להרבה חברות סטארט אפ לייצר אפליקציות יעודיות אליה וכך גם טלויזיות אחרות שהופכות לחכמות יותר ונגישות לתכנים שאינם רק ערוצים רגילים.
ces מטבעה אינה מגרש המשחקים של החברות האמריקאיות כמו גוגל, אפל, מיקרוסופט ופייסבוק, אך רוחן שורה עליה בעיקר בתוכן. גוגל tv, הציפייה לאפל tv, השילוב עם הקונסולות הקרובות של מיקרוסופט והאינטגרציה של פייסבוק- כולן חלק מאותו תהליך שהופך את הטלויזיה למרכז התקשורת והמדיה הביתי שלנו.
שני נושאים בולטים בהקשר הזה ב-ces היו - כניסתם של מסכי המגע אל הסלון ואל חדר העבודה - שהופך את השימוש בהם לדוגמא חיה של הסרט "דוח מיוחד", ויציאה של ה-3D אל המרחב הציבורי. באחד המבואות הגדולים של התערוכה, LG הציגה בפני כל העוברים את העולם התלת מימדי שמעבר לפינה ולו פוטנציאל אמיתי לשנות את חיינו (מאחר ובינינו, הטלויזיה התלת מימדית לא כל כך עשתה את זה). החברה סיפקה משקפיים פאסיביות לכל מי שעבר ובילבורדים ענקיים הציגו לראשונה 3D בתוך הרחוב- כשההולכים בו, ראו פרסומת שכמעט ונוגעת בהם של שלט חדש של החברה ושל תכנים אחרים. זו חוויה מאוד חזקה שפותחת פתח לחברות פרסום, אפליקציות, תנועה חדשות שלא הכרנו. וזה ממש אוטוטו במדרחוב שליד ביתכם.
וכהמשך של הטלוויזיות - ברור שגם הטאבלטים היו מרכזיים. והטשטוש המתמשך בין הסגמנטים - בין הטאבלט והסלולר ממשיך. הטאבלטים גדלים מצד אחד ומתקרבים למסך הגדול בסלון, ובמקביל הסלולרים גם הם צומחים לגדלים של טבלטים קטנים. והפוך- הטאבלטים, כמו האייפד מיני, מתכווצים לגודל של סלולרים גדולים. מבלבל.
בשוליים של הטרנדים הללו הוצגו קונספטים שכבר שמענו עליהם בתערוכות קודמות - סלולרים גמישים (סמסונג), שעוני סלולר ממוחשבים (טושיבה). לא מהפכות, אלא יותר חיפוש של התמהיל הנכון.
ces השנה בלטה גם בקשר שבין המכונה והאדם. סירי היתה רק ספתח לכך שנתרגל לדבר אל מכונות ושהן יבינו ויפעלו. וגם ההבטחות של השנים האחרונות למוצרים לבנים שידברו ביניהם מתממש. LG הציגה קו מוצרים לבנים (מקרר, מכונות כביסה וייבוש, מיקרוגלים וכו') שמדברים עם האייפון, שיודעים להודיע כשחסר מוצר ולהשלים את הקנייה בחנות. לא מדובר בחידוש מלא, כי גם lg, סמסונג ופיליפס מציגות כבר שנים פתרונות של בתים חכמים בכיוונים האלו, אך הם לא היו זמינים כל כך בשווקים ועכשיו הופכים לסטנדרד. אותו דבר לגבי רובוטים- המהפכה המלאה, של עוזרים אישיים שיודעים להבין ולתרגם לפעולה את רצון בעליהם, עדיין לא קיים, אך הפתרונות של רובוטיקה בבית ממשיכים להתפתח. irobot הציגה רובוט לגינות שיודע לפלס דרך בין העלים הנושאים באופן אוטומטי. חברות אחרות הציגו רובוטים לניקוי חלונות ושיפור של רובוטים מוכרים לניקוי רצפות ושטיחים.
בין הטרנדים האחרים שבלטו בתערוכה- המעבר לעידן ה-Healthcare IT כיום, אחד התחומים החמים להשקעות בעמק הסיליקון. מדובר במוצרים ויישומים שאינם דורשים בדרך כלל מסלול רגולטורי ארוך לאישור, אך משתלבים היטב בחיי היום יום שלנו ובמכשור קיים. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היו דונגל למדידת גלוקוז לסוכרתיים באמצעות האייפון (אחד של חברה ישראלית שהקים ד"ר אורן פירסט אך היום חברות נוספות כמו iHealth שהציגו מוצרים דומים), אפליקציות וחיישנים למדידת חום, לחץ דם וכו'. אין ספק שהטרנד הזה יהיה חם הרבה יותר בתערוכה הבאה.
טרנד בולט אחר, הוא גאדג'טים לילדים. פולאריוד וחברות אחרות הציגו לא מעט פתרונות המיועדים לילדים - ממצלמות שמיועדות לפלח הזה ועד לטאבלטים יעודיים לילדים שתופסים תאוצה. עולם הילדים, התינוקות והאמהות, הוא כר מאוד מבטיח לשנים הבאות של פיתוחים טכנולוגים ואפליקציות.
בעיני, הכוכבת האמיתית של התערוכה, לא ממש היתה חלק מרכזי ממנה. מדובר בחברת אודי, שפעלה בתערוכה, אך במקביל קיבלה במהלך השבוע את האישור הראשון לשימוש ברכב המופעל ללא נהג (אודי TT) על כבישי נבדה. למרות שדיי שכיח לראות בעמק הסיליקון את הלקסוסים של גוגל עושים נסיונות בנהיגה עצמונית, ההתפתחות החדשה של אודי, שתוכל למכור את הדגם לקהל הרחב השנה,בהחלט מהפכנית ותשנה את חיינו.
על הישראלים, הקוריאנים והסינים ומה שבניהם
ענקיות האלקטרוניקה היפניות היו תמיד חזקות ב-CES פנסוניק, טושיבה, סוני, שארפ הציגו ביתני ענק עם טכנולוגיות מדהימות בצילום והקרנה. אך את ההצגה גנבו שתי החברות הקוריאניות, lg וסמסונג שהיו דומיננטיות מאוד. כל זה, עתיד להשתנות בתערוכות הבאות. החברות הסיניות, שבשנים האחרונות עדיין לא הגיעו לבשלות ברמות הפיתוח והחדשנות, בלטו מאוד השנה. וואווי, הייר, tcl, הייסנס הציגו טלויזיות באיכות מדהימה, שילוב של גוגל tv, אפליקציות תלת-מימד שנראו בדיוק כמו מתחריהם מקוריאה ועשו זאת עם שאו גדול ובאולמות ענק. אין ספק, שהן יהיו הכוכבות הגדולות של הכנסים הבאים.
בתערוכה היו גם לא מעט ישראלים - סטארט אפים כמו ווייז שממשיכה לעשות צעדים גדולים בעולם הניווט החברתי בעולם ובארה"ב בפרט וזוכה להרבה התלהבות, איי סייט בתחום מחוות שליטה במכשירים אלקטרוניים (באמצעות ידיים) ואחרות. באופן צפוי, הפעילות הישראלית, שאינה בולטת כל כך בתחום צרכנות האלקטרוניקה, לא בלטה יותר מידי. מה שכן בלט באופן יחסי היו מאות החרדים שהגיעו לעיר החטאים לבושים שחורים ושהציגו בדוכנים מוצרי אלקטרוניקה, כשלצידן נערות חטובות.
עבורנו, כמשקיעים בחברות טכנולוגיות שמשקפות את העתיד, התערוכה היא אמצעי לראות קדימה, לאן הטרנדים יובילו את הצרכן והאקו סיסטם שסביבו והיא משלימה את האווירה של עמק הסיליקון והרצליה, שבה פועלים מאחורי הקלעים של המוצרים הללו - בטכנולוגיה ובתוכן.
ומאחר והספדתי את הגאדג'טים בהתחלה, נותרה לי תקווה צנועה לחידוש טכנולוגי צרכני לשנה הקרובה. שאפל תגייר כמו שצריך את מעבדי התמלילים שלה ותאפשר לנו לכתוב בטבעיות ובלי עריכה בכל פסקה בין עברית לאנגלית. צעד קטן לאדם, אבל צעד גדול למשתמשים העבריים של החברה.
*עודד חרמוני היה עורך מדור ההיי-טק וקפטן אינטרנט של דה-מרקר, הוביל את איגוד תעשיית ההיי-טק (כיום IATI), שימש כיזם ומשקיע. מתגורר כיום בעמק הסיליקון ועובד ברודיום.