בדיחות לחוד ומציאות לחוד - מלחיץ לעלות בפעם הראשונה על כלי רכב שאמרו לנו שאנחנו צריכים לסמוך עליו. זה אולי נשמע מיושן, אבל אנחנו לא סומכים על שום דבר שאין לו עיניים חמודות ומוח של ילד בן 4. לא חשוב אם זו מכונית ללא נהג, שואב אבק ללא ידית או משטח דו-גלגלי שמאזן את עצמו - אנחנו לא אוהבים לאבד שליטה על עצמנו.

אבל miniPro, הרכינוע החדש והמוקטן שנמכר בארץ וברוב העולם תחת השם Segway Mini Pro ובכמה מדינות תחת השם Ninebot miniPro, החזיר לנו מהר מאוד את תחושת השליטה. לא חשוב כמה חששות היו לכל אחד מעובדי מאקו כשחיכה לתורו לעלות על המכשיר הזה, תוך לא יותר מחמש דקות הוא או היא כבר שלטו עליו לחלוטין. רובם למדו לשלוט עליו אפילו מהר יותר.

מדהים לראות אדם שבחיים לא עלה על סגוויי עולה עליו רועד מפחד, מה שגורם למכשיר לנסוע קדימה ואחורה לסירוגין, ואחרי 20 שניות (יש לנו הוכחות בווידאו, ואם אתם עוקבים אחרי עובדי מאקו בסנאפצ'ט סביר להניח שכבר ראיתם אותן) כבר חותך את המסדרונות במהירות לא חוקית (עוד רגע ניגע בזה) תוך עצירות לסיבובים של 180 מעלות בפתאומיות של רקדניות בלט.

בואו ניגע קצת בפרטים: מיני פרו מיוצר על ידי Ninebot, חברה סינית שאחת המשקיעות בה היא שאומי, יצרנית הסמארטפונים המכונה "אפל הסינית". לפני כשנה וחצי רכשה ניינבוט את סגוויי, והפכה מחקיינית למקור. מאז היא משיקה בכל כמה חודשים דגם חדש ומשופר, ותמיד במחיר שמפתיע לעומת הדגם המקביל האחרון של סגוויי לפני הרכישה.

מיני פרו הוא דגם שסגוויי לא הספיקה להגיע אליו, אז קשה לדעת כמה היה עולה עם מיתוג אמריקאי. אבל הסינים מוכרים אותו ב-800 דולר - הרבה פחות מ-6,500 דולר לדגם הבסיסי ביותר של סגוויי לפני שלוש שנים (אפילו החיקויים ה"זולים" עלו אז 2,500-3,000 דולר). לארץ הוא מיובא על ידי חברת UME - מיזם של יבואנית שברולט UMI שמתעסק בכלי רכב חשמליים וממוקד כרגע ברכינוע (המילה העברית לסגוויי, על שם העובדה שכדי לנווט אותו יש לרכון). המחיר הרשמי שלו הוא 4,995 שקל ואפשר להשיג אותו אצל משווקים כמו "מצמן את מרוץ".

המכשיר פועל באופן דומה לסגוויי - הוא נוסע לכיוון אליו המשקל של הרוכב מופנה - קדימה או אחורה, כאשר עמידה מאוזנת משאירה אותו במקום. הוא מסתובב כאשר הברכיים מטות מעין מוט היגוי שנמצא ביניהם וניתן לכיוון לפי גובה ברכי הרוכב, וככל שמטים אותו יותר הסיבוב יהיה מהיר יותר. בעת היתקלות במכשולים הוא שואף להישאר ישר כדי לא להפיל את הרוכב, ולכן נוסע אוטומטית אחורה או עוצר.

גובהו של המכשיר 53 סנטימטר ומשקלו 13 קילוגרם, מה שאומר שהוא קומפקטי מאוד. ניתן גם להסיע אותו עם היד בעזרת מוט "טרולי" שיוצא מתוך מוט הניווט, או לכוון אותו באמצעות אפליקציה לאנדרואיד ואייפון (אך רק בזמן שאתם לא על המכשיר). יש לו פנסים קדמיים שנדלקים אוטומטית ופנסים אחוריים שמאותתים בסיבובים ובבלימה - גם זה אוטומטית.

למרות ההתנהגות הזו, שמזכירה מכונית, החוק בישראל אומר דווקא שמקומו של הרכינוע הוא על המדרכה. מותר לנסוע עליו מגיל 16, עם קסדה ובמהירות של עד 13 קמ"ש, אם כי המכשיר עצמו מסוגל להגיע גם ל-18 קמ"ש. הוא מסוגל לשאת אדם עד משקל של כ-100 קילוגרם ולמרחק של עד 22-25 קילומטר. הטענה מלאה של הסוללה לוקחת 4 שעות.

אמנם, מהנסיעה הקצרה שלנו איתו היום קשה לקבוע עד כמה הוא מסתדר עם הרחובות הישראליים הצרים עם המדרכות המשובשות, אבל דורון קורנפלד, מנהל מותג סגוויי ב-UME, הסביר לנו שבדיוק כמו במכונית ובאופניים, ניתן "לרכך" את הנסיעה על ידי הורדה קלה של לחץ האוויר בגלגלים.