בימים האחרונים קיבלתי לטלפון שלי פושים שמבשרים לי שנסעתי 21 קמ"ש או 22 קמ"ש, 59 קמ"ש ואפילו 77 קמ"ש. כל אלה היו בדרכים בינעירונית, שמהירות המותרת בהן היא 90-100 קמ"ש, אז לא עברתי על החוק (האמת, מודה. פעם אחת הפוש אמר שהגעתי ל-101).
אז למה קיבלתי התראות על מהירות נמוכה מזה? האחריות מתחלקת ביני לבין פלאפון Car - גאדג'ט של החברה שהושק בתחילת השנה והגיע אלינו לבדיקה ומהווה מעיין מרגל אישי\נקודת גישת אינטרנט לרכב ומיד אגיע לעניין עבריינות התנועה שלי.
איך אני נוהג? שלח לי התראה
רכיב פלאפון Car הוא מעיין קופסה שחורה בגודל של בערך חצי קופסת סיגריות, שמספק מידע על הרכב ועל הנהגים לבעליו, ומספק אינטרנט וחבילת בידור לנוסעים. פלאפון אומרת שזה הופך את הרכב שלנו ל"חכם".
ההתקנה עצמית ודי פשוטה, עם הוראות מאוד ברורות. בכל רכב מהשנים האחרונות יש חיבור בתקן שנקרא OBD2 - שקע טרפזי שמסתתר באזור ההגה. לרוב הוא מיועד למוסכים שמתחברים לרכב שלכם ועושים בדיקות שונות, אבל הוא פתוח לכל גאדג'ט חיצוני שאתם יכולים לקנות או לקבל חינם (למשל מאנג'י הישראלית) ולחבר לאפליקציה ייעודית בטלפון. עכשיו גם פלאפון מציעה אותו.
הבעיה היא שיצרני הרכב לא תכננו שתחברו משהו קבוע לשקע הזה, ולכן ברכבים מסוימים תצטרכו להזיז מכסה פלסטיק, או שהוא יתנפנף ויפריע קצת לברך שמאל.
אחרי שתוקעים את הפלאפון Car ומורידים את האפליקציה היא מנחה אתכם והכל די רץ. מידע על הרכב זורם אליכם לטלפון בזמן אמת וגם נשמר בהיסטוריה באפליקציה: תקינות הרכב (חום מנוע, מתח מצבר וכו') בשביל שתדעו אם צריך לגשת למוסך והנהיגה - מהירות, האצה חריפה, בלימת חירום או זעזוע, מיקום ומסלולי נסיעה.
המידע מגיע גם אם מישהו אחר נוהג ברכב, וכך אפשר לעקוב אחריו (בן משפחה, חבר או עובד בעסק). אם הם מוציאים את הרכיב - תקבלו על כך פוש. אם זה גנב - הוא פשוט יזרוק אותו מהחלון והפוש לא יעזור לכם, אז זה לא אמצעי טוב נגד גניבות.
2 דקות על כביש 4
מה שמוביל אותי ב-45 קמ"ש לאותם פושים שציינתי בפתיחה. יש לי וידוי: אני זה שכיוונתי את האפליקציה של פלאפון להתריע לי על כל חריגה מ-20 קמ"ש. אז לכאורה, ההתראות המיותרות הללו באשמתי. מצד שני, בפלאפון Car אפשר רק להחליט על מהירות אחת מוחלטת (בין 0 ל-220), שחריגה ממנה תתן התראה, בלי קשר למהירות המותרת בכביש שבו נוסעים.
הרכיב של פלאפון כולל GPS ויודע בדיוק איפה הוא נמצא, אבל לא מתחשב במידע הזה בהתראות המהירות, ואפילו לא מציין אותו באותם פושים - אלא רק מציין תאריך ושעה. הפיצ'ר הזה של ההתראה, כפי שהוא עכשיו, פשוט לא שימושי. ההתראות האחרות על בלימה והאצה חריפה קצת יותר רלוונטיות, אבל היה משמח לדעת איפה הן קרו ולא רק מתי.
בכל פעם שמישהו נוהג ברכב תוכלו לראות את המסלול בזמן אמת – יציאה מאזור נסיעה מותר שהגדרתם, והיסטוריה של כל הנסיעות, הכוללת לגבי כל נסיעה כזו את המסלול המדויק, עלות מוערכת של דלק, מהירות מקסימלית, מתח המצבר וזמן מתוך הנסיעה שהרכב עמד ללא תנועה. אבל, היו רגעים שאולי המכשיר ניתק, או איבד קליטה - כי מצאתי נסיעות קצרות של 2-3 דקות בכבישים ראשיים שנחתכו כאילו היה נסיעה בודדות.
הנתונים הטכניים על הרכב והמנוע קצת יותר יעילים – הם יודיעו אם יש בהם חריגה שזה הזמן לטפל ברכב (ולדעת כשמגיעים למוסך פחות או יותר מה הבעיה).
גלישה, מוזיקה וסרטים
פלאפון מציעה עם הרכיב חבילת גלישה ובידור. בגדול – זו נקודת ווייפיי שמבוססת על חיבור סלולרי ומאפשרת לנוסעים קבועים או מזדמנים לגלוש. זה מיועד כנראה בעיקר לילדים שגולשים עם טאבלטים ורוצים לצפות בדברים במושב האחורי. כן, אפשר גם לפתוח את הטלפון שלכם לגלישה – אבל גם עם חיבור לרכב, זה ישתה את הסוללה. אם אין לכם ילדים עם טאבלטים, ואם לכל מי שנכנס לאוטו יש טלפון משלו עם חבילת גלישה מספיקה משלו ואולי סוללה חיצונית, אתם לא בהכרח צריכים חבילת גלישה נפרדת לרכב.
פלאפון Car מוצע בשלושה מסלולים, שכולם כוללים שכירות של הרכיב וכן "רדיו" שאתם לא באמת צריכים את פלאפון בשבילו (כי יש אינספור אפליקציות רדיו שאפשר להוריד לבד) וחודש התנסות ב-StingTV – שירות הטלוויזיה האינטרנטי של יס:
25.9 שקלים בחודש ל-2 גיגה.
35.9 שקלים לחודש ל-15 גיגה.
39.9 שקלים בחודש ל-50 גיגה (ומינוי לפלאפון מיוזיקס).
בטבלת המחירים, יש משחק שיווקי שלא ייחודי לפלאפון, ומאוד קלאסי בכל שירות: תפקידה של חבילת ה-2 גיגה הוא בעיקר לגרום לכם לרצות את החבילות האחרות והמשתלמות יותר. פלאפון מיוזיקס – שירות הסטרימינג למוזיקה שכלול בהן – עולה בפני עצמו 15 שקלים (ונזכיר שיש עוד שירותי מוזיקה מצוינים שפתוחים לישראל).
יש הפרש של 4 שקלים בלבד בין החבילה האמצעית לחבילה גדולה. לכאורה, זו גם הנחה של 11 שקלים על מיוזיקס וגם עוד גיגות על חשבון הבית. בתכלס, כל המחירים נקבעו על ידי פלאפון בעצמה ולא נגזרו מדאורייתא.
משתלם?
כל אחד מהדברים שמציע שירות פלאפון Car (מעקב אחרי נסיעה, בדיקות תקינות הרכב, חבילת גלישה) אינו ייחודי בפני עצמו. גם פרטנר סיפקה שירות דומה של איתור ובדיקת מערכות לפני 4 שנים. יש חברות שמציעות לציי רכב ולפרטיים מעקב אחר הנהיגה. רכיב לבדיקת מערכות הרכב אתם יכולים לקבל במחיר שבין חינם לכמה דולרים.
רשת ווייפיי אתם יכולים לפתוח מהטלפון שלכם, או ממערכת בידור חדשה לרכב שכוללת סים. מיקום והסטוריית מסלולים יש לכם בשירות Google Maps (אם כי זה עובד רק לנהג - ולא מאפשר מעקב).
לאחר כחודש של נסיעה עם פלאפון Car, אפשר להגיד שהמוצר הזה עשוי בהחלט להתאים למי שרוצה או צריך את יכולת הגלישה והמעקב אחר נתוני הרכב, אבל כרגע השירות מעט יקר מדי, עם פיצ'רים שעדיין לא מספיקים או רק שלושת-רבעי אפויים.